Звіт Європейської комісії: муніципалітети виступають опорою стійкості України

Асоціація міст України дослідила Звіт Європейської Комісії про готовність України до переговорів про вступ до Європейського Союзу від 8 листопада 2023 року та дякує нашим міжнародним партнерам за постійний супровід реформи з децентралізації, підтримку демократії та місцевого самоврядування в Україні.


У Звіті про готовність України до переговорів про вступ до ЄС  Європейська Комісія визначила досягнення, проблеми та завдання України на шляху до ЄС, в тому числі щодо розвитку місцевого самоврядування України.

АМУ надала основні положення Звіту, які стосуються роботи муніципалітетів і якості надання послуг мешканцям громад.

І. Підтримати початок переговорів про вступ України до ЄС дозволили наступні рішення:

  • завершено територіальну частину реформи з децентралізації (кластер 1.2. Звіту);
  • муніципалітети виступають опорою державної стійкості в мобілізації підтримки знизу вгору, перезавантаженні основних соціальних послуг, допомагають в організації добровільної територіальної оборони та приймають велику кількість внутрішньо переміщених осіб (кластер 2.1. Звіту);
  • досягнуто обмеженого прогресу в ключових законодавчих документах, спрямованих на роз’яснення ролі рівнів місцевої адміністрації (обласної, районної, муніципальної) для розмежування повноважень між центральним і місцевим рівнями (кластер 2.1. Звіту);
  • запроваджено відповідні внутрішні структури для муніципальних адміністрацій (кластер 2.1. Звіту);
  • прийнято Закон про службу в органах місцевого самоврядування для більш справедливих і прозорих правил працевлаштування чиновників на місцевому рівні (кластер 2.1. Звіту);
  • збережено фіскальну децентралізацію,«у 2023 році 64% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та ПДФО з військовослужбовців були виділені муніципалітетам» (кластер 2.1. Звіту);
  • внесено зміни до Закону про засади державної регіональної політики, які закріплюють основу для відновлення постраждалих від війни регіонів, включаючи трирівневу систему стратегічного планування (національна, регіональна та місцева стратегії розвитку) (кластер 5 Звіту);
  • отримано досвід європейського територіального співробітництва та спільного управління, включаючи програмування, раціональне фінансове управління, відбір проектів і укладання контрактів завдяки тому, що Україна увійшла до п’яти програм Interreg із сусідами ЄС і головувала в Стратегії ЄС для Дунайського регіону в 2022 році  (кластер 5 Звіту).

ІІ. Потребують вирішення наступні проблеми, визначені у Звіті ЄК:

  • воєнний стан спричинив створення великої кількості військових адміністрацій на місцевому рівні (кластер 2.1. Звіту);
  • фактична спроможність уряду щодо розробки політики на основі фактів залишається недостатньою. Пояснювальні записки, які супроводжують законодавчі пропозиції, часто не відповідають необхідним стандартам (кластер 2.1. 2. Звіту);
  • Конгрес місцевих і регіональних влад є дорадчим органом при Президентові України та не має повноваження координації, встановленого законом (кластер 2.1. Звіту);
  • зменшилися певні місцеві субсидії на делеговані завдання, а встановлені централізовано звільнення від місцевих податків не компенсувалися (кластер 2.1. Звіту);
  • бюджетна прозорість і відкритість формування бюджету в Україні обмежені, погіршилися під час воєнного стану за даними Індексу відкритості бюджету  (кластер 2.1. 2. Звіту);
  • запровадження базових механізмів управлінської відповідальності центральних органів влади на практиці залишається обмеженим (кластер 2.1. 2. Звіту);
  • немає чіткої різниці між економічною та неекономічною діяльністю, відсутнє чітке правило de minimis, немає винятків із заборони узгоджених дій і не визначено поняття «зловживання» та «домінуюче становище» (кластер 2.1. 2. Звіту);
  • система професійно-технічної освіти потребує модернізації, щоб, серед іншого, об’єднати професійно-технічну освіту та рівні довищої освіти в одну спільну систему професійної освіти (розділ 26 кластер 2. Звіту);
  • територіальні диспропорції, які існували до 2022 року, значно зросли (кластер 5 Звіту);
  • висока плинність кадрів (кластер 5 Звіту);
  • ключову роль у розробці регіональних програм відіграють обласні військові адміністрації, що загрожує усуненням місцевих зацікавлених сторін від прийняття рішень (кластер 5 Звіту).

ІІІ. Для успішного проведення переговорів  необхідно виконати наступні завдання:

  • завершити реформу з децентралізації (кластер 1.2. Звіту);
  • відновити місцеве самоврядування на звільнених і прифронтових територіях поступово там, де безпекова ситуація дозволяє демократично обраним органам виконувати свої завдання (кластер 1.2. Звіту);
  • уточнити законодавчо критерії створення військових адміністрацій (кластер 2.1. Звіту);
  • утриматися від ухвалення закону про містобудування в його нинішньому вигляді, оскільки він створює ризики доброчесності внаслідок делегування надмірних контрольних повноважень у сфері містобудівного контролю від державних до приватних структур і призводить до позбавлення повноважень місцевої влади у цій сфері (кластер 1.2. Звіту);
  • забезпечити міцну місцеву фіскальну базу, щоб уникнути непропорційної фінансової вразливості муніципалітетів (кластер 2.1. Звіту);
  • забезпечити доступність фіскальних даних, відновлення середньострокової бюджетної основи (кластер 2.1.2. Звіту);
  • стимулювати місцеве відновлення та реконструкцію на основі систематичного залучення місцевих органів влади та асоціацій (кластер 1.2. Звіту);
  • продовжити роботу з надання статусу юридичної особи муніципалітетам публічного права (кластер 2.1. Звіту);
  • організувати ресурси з метою стимулювання місцевого відновлення та реконструкції (кластер 2.1. Звіту);
  • залучати місцеві органи влади та асоціації до розробки та впровадження політики (кластер 2.1. Звіту)
  • привести Закон про державну допомогу у відповідність до сфери його дії, адже послуги загального економічного значення (SSEI) не підпадають під дію дисципліни щодо державної допомоги (кластер 2.1.2. Звіту);
  • розпочати реформу сектору централізованого теплопостачання та запровадити обов’язкові критерії енергоефективності для державних закупівель (розділ 15 кластер 2.1. Звіту);
  • забезпечити ціноутворення на енергію, що компенсує витрати, зокрема, шляхом поступового введення підтримки вразливих споживачів енергії (розділ 15 кластер 2.1. Звіту);
  • продовжити приведення законодавства у відповідність до acquis ЄС щодо розвитку сільських територій, посилити адміністративну спроможність для розробки політики на основі фактичних даних (розділ 11 кластер 5 Звіту);
  • оновити Державну стратегію регіонального розвитку та модернізувати Державний фонд регіонального розвитку, щоб узгодити їх із процесом відновлення та реконструкції, принципами багаторівневого управління та територіально орієнтованої регіональної політики (кластер 5 Звіту);
  • оновити, консультуючись із відповідними зацікавленими сторонами, Державну стратегію регіонального розвитку на 2021-2027 роки, враховуючи різні потреби регіонального розвитку через вплив війни (кластер 5 Звіту);
  • вжити заходів для впровадження закону про засади регіональної політики, зокрема з огляду на різний вплив війни на регіони України  (кластер 5 Звіту);
  • зміцнити спроможності регіональних і місцевих адміністрацій для підготовки відповідних проектів розвитку  (кластер 5 Звіту);
  • уточнити, взаємопов’язати та зв’язати з відповідними лініями фінансування різні необхідні місцеві стратегічні документи, такі як стратегія місцевого розвитку, план відновлення та розвитку, комплексний план просторового розвитку (кластер 5 Звіту);
  • забезпечити систематичне та інклюзивне залучення регіональних і місцевих зацікавлених сторін  (кластер 5 Звіту);
  • запровадити передбачену Законом структуру чотирьох функціональних типів території: (i) території відновлення; (ii) регіональні полюси зростання; (3) території з особливими умовами розвитку; та (iv) території сталого розвитку, – спочатку розробивши кваліфікаційні критерії та перелік територій  (кластер 5 Звіту);
  • розробити надійну концептуальну структуру організації регіональної політики в Україні та узгодити її з процесом відновлення та реконструкції (кластер 5 Звіту);
  • узгодити поступово українську класифікацію територій з регіональною політикою ЄС, зокрема щодо територіальної класифікації NUTS (Номенклатура територіальних одиниць для статистики) (кластер 5 Звіту);
  • уточнити розмежування повноважень між центральним, регіональним і місцевим рівнями влади, особливо у сферах, які стосуються відновлення (кластер 5 Звіту);
  • підвищити спроможність субдержавних адміністрацій, а також покращити доступність статистики на місцевому рівні, щоб дозволити приймати рішення на основі фактичних даних (кластер 5 Звіту);
  • посилити зв’язок між політикою та бюджетом на національному та місцевому рівнях (кластер 5 Звіту);
  • прийняти конституційні зміни, спрямовані на те, щоб реформа з децентралізації була сталою та незворотною (кластер 2.1. Звіту).

Таким чином, Європейська Комісія у Звіті зазначила, які норми слід зберегти на шляху до ЄС і прямо вказала завдання, необхідні для стратегічного й невідворотного розвитку місцевого самоврядування України.

27.11.2023 - 15:32 | Переглядів: 799
Звіт Європейської комісії: муніципалітети виступають опорою стійкості України

Теги:

міжнародна підтримка

Джерело:

Асоціація міст України

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...