Е-освіта: як Горохівська громада диджиталізувала процес навчання

Горохівський ліцей №1

 

У світі швидких змін і технологічного прогресу, роль освіти не може залишатися позаду. Диджитальні інструменти — це втілення візії майбутнього освіти, що змінює традиційний підхід до навчання. Чи можливо розробити платформу, яка б враховувала потреби учнів, вчителів та батьків і перетворила освітній процес на захопливу та ефективну подорож? Розробники концепції «SMART школа» впевнені в цьому.


Початок локдауну в березні 2020 року здався учням Горохівського ліцею №1 черговими незапланованими канікулами: діти звикли пересиджувати вдома чи не щорічні карантини, спричинені грипом. Ніхто не очікував, що класи пустуватимуть місяцями, а уроки доведеться проводити просто з дому. Мало хто думав, що дистанційне навчання стане звичним для наступних трьох років.

«На початку пандемії коронавірусу вчителі, учні, адміністрація нашого ліцею зіткнулась з проблемою якісної організації занять, — розповідає Валерій Кулай, вчитель інформатики Горохівського ліцею №1 імені І.Я. Франка. — Кожний з викладачів обирав свої інструменти і методи, що часто викликало плутанину серед дітей. Крім того, такий підхід розосереджував роботу закладу освіти як єдиного цілого, а керівництво не могло контролювати якість освітнього процесу та виконання навчального плану».

Перехід на онлайн-формат навчання змусив учнів, вчителів, а іноді навіть батьків, опановувати одразу декілька інструментів, аби закрити основні потреби. Серед них найпопулярнішими були відеоконференційні платформи Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, електронні підручники та навчальні сайти, платформи для розміщення навчального матеріалу, завдань та тестів, як-то Google Classroom, Schoology. Таке різноманіття цифрових інструментів стало джерелом декількох викликів:

  • Фрагментація: учні та вчителі могли мати різні облікові записи на різних платформах, що ускладнювало доступ до матеріалів та спілкування.
  • Навчання різними системами: платформи мали свої унікальні інтерфейси, функціональні можливості та особливості. Це вимагало від вчителів та учнів додаткового часу та зусиль для оволодіння кожною системою.
  • Ускладнення комунікації: важко було забезпечити своєчасне і централізоване оновлення навчальних планів, завдань та оцінок.

Вже за декілька тижнів після початку ковідного карантину колектив Горохівського ліцею обговорював можливість створення єдиної платформи для навчання усіх 685 учнів. На жаль, рішення, які пропонувалися ринком, не задовільняли потреби закладу в повному обсязі. Тоді Валерій, що мав великий досвід у веброзробці, запропонував створити власну платформу:

«Після погодження цього рішення, я перейшов до процесу розробки. Код платформи вирішив писати власноруч, оскільки не дуже довіряю стороннім додаткам, частинам коду та бібліотекам».

У вересні 2020 року вийшла перша версія інтернет-платформи «SMART школа». Тоді вебсайт містив два модулі: «вчителям», «здобувачам освіти», — і базовий функціонал для організації навчання. Викладачі ліцею за одне практичне заняття навчились роботі на платформі і запропонували додаткові ідеї щодо можливих інструментів. Додаткове навчання для дітей не знадобилось, оскільки інтерфейс платформи інтуїтивно зрозумілий і зручний.  Після усіх доопрацювань в жовтні 2020 року педагогічна рада прийняла «SMART школа» до використання в освітньому процесі ліцею.

 

Головна сторінка платформи «SMART школа»

 

Комплексний підхід до організації онлайн-навчання повинен нормалізувати взаємодію вчителів та дітей. Платформа отримала позитивні відгуки від батьків учнів, оскільки завдяки впровадженню електронного щоденника, своєрідного органайзеру навчального процесу, вони могли моніторити структуровану інформацію в одному місці.

Протягом навчального року платформа «SMART школа» продовжувала розвиватись. У січні 2021 року Валерій врахував запити класних керівників і створив для них спеціальну сторінку, яка дозволяла моніторити оцінки та відвідуваність їх класу.

Влітку 2021 року керівництво ліцею проаналізувало статистичні та аналітичні дані використання платформи «SMART школа». Разом із позитивними відгуками від учнів, батьків та вчителів вони стали показником того, що використання платформи покращило якість організації освітнього процесу та підвищило рівень знань.

Такі успіхи навчального закладу привернули увагу керівництва відділу освіти Горохівської міської ради. Спеціалісти зацікавилися досвідом, який був отриманий з використанням платформи, і прийняли рішення про обмін цим досвідом з іншими закладами освіти в межах громади. Валерій провів семінар-практикум, на якому представники закладів освіти та всі охочі мали можливість ознайомитись з платформою з та поставити запитання.

У вересні 2021 року 18 з 24 закладів освіти громади вирішили запровадити платформу «SMART школа» в свій освітній процес.

З самого початку роботи платформи, її основною метою було створення мультикористувацького середовища для закладів освіти. Зараз на головній сторінці платформи є функціонал, яка дозволяє, будь якому, закладу загальної середньої освіти в Україні вільно реєструватися та приєднуватися. Це сприяло широкому розповсюдженню платформи: станом на липень 2023 року платформою користуються 60 закладів освіти. Користувачі з різних регіонів країни, а їх налічується 5500 осіб, беруть участь в навчальному процесі навіть з інших країн, оскільки тимчасово залишили територію України. Завдяки «SMART школі» діти можуть легко спілкуватися зі своїми учителями та відчувати, що отримують якісну освіту у рідній школі.

Поточна версія платформи «SMART школа» відповідає вимогам всіх учасників освітнього процесу, забезпечуючи зручний і доступний інтерфейс для школярів, можливості для ефективного викладання та оцінювання для вчителів, а також адміністративні функції та аналітику для адміністрації:

  • Вчителі мають доступ до всіх уроків на одному сайті, що спрощує організацію та навігацію. Функціонал платформи дозволяє швидко створювати уроки і доповнювати їх матеріалами, перевіряти завдання, виставляти оцінки та вести журнал, Крім того, вчителі можуть моніторити відвідуваність, переглядати історію активності учнів і навіть передавати журнал іншим викладачам для заміни на уроках.
  • Учні отримують матеріали і завдання до всіх уроків, згідно з розкладом занять. Платформа надсилає сповіщення про створення нових уроків та зберігає історії минулих, що дозволяє учням легко переглядати та повторювати матеріали, які були вивчені раніше. Спілкування з вчителем проходить в чаті уроку, а виконані роботи у вигляді фото чи гіперпосилань завантажуються для перевірки.
  • Керівництво закладу освіти може моніторити діяльність учасників освітнього процесу та цілісно аналізувати їхню роботу. Платформа дає аналітику щодо наповненості уроків, оцінок, відвідуваності, проведення уроків в синхронному та асинхронному режимах тощо.

Платформа є повністю адаптивною для всіх браузерів та пристроїв, як то настільний компʼютер, ноутбук, планшет, смартфон. Розробник Валерій Кулай не зупиняється в поліпшенні платформи: «В розробленні функціоналу платформи та його апробації беруть участь усі учасники освітнього процесу нашого лiцею: вчителі, учні, батьки, керівництво закладу освіти. Як розробник, ястараюся відразу враховувати усі побажання щодо покращення інтерфейсу чи функціоналу платформи. Ми йдемо у ногу із часом, а, можливо, і на крок попереду. Слідкувати за оновленням функціоналу платформи можна на сторінці довідки користувача, або у наших сторінках у соцмережах». Зараз триває робота над впровадженням електронного документообігу на базі платформи та інтеграцією передових технологій роботи зі штучним інтелектом.

Понад пів року тому з Валерієм познайомився Володимир Братчун, головний спеціаліст відділу проєктного менеджменту та цифровізації Горохівської міської ради. Об’єднавши зусилля, Володимир та Валерій разом зі спеціалістом відділу проєктного менеджменту та цифровізації Горохівської міської ради Юрієм Ковальчуком подали заявку на акселераційну програму Громада 4.0. Оскільки ідея «SMART школа» вже була підтримана більшістю школами в громаді та за її межами, їхньою метою став розвиток технології і сприяння її поширенню серед широкого кола користувачів.

В першу чергу, команда працює над підвищенням якості навчання та оцінювання знань, впроваджуючи інтерактивні форми навчання та дистанційне тестування. Паралельно йде робота над забезпечення захисту персональних даних користувачів шляхом налаштування режиму конфіденційності і обмеженню доступу до даних. Крім того, Валерій Кулай відслідковує новітні тенденції у сфері освіти і технологій, як то штучний інтелект, та можливості їхнього впровадження.

Вже зараз Володимир відзначає позитивний вплив акселерації на проєкт:

«Наша команда отримує значну користь від участі в програмі, особливо завдяки зустрічам з ментором Віталієм Лавровим, заступником Міністра молоді та спорту України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації. Він дає цінні поради та допомагає вирішувати актуальні питання, пов'язані з розвитком нашого проєкту. Одним з останніх результатів спільної роботи була онлайн-зустріч, організована Віталієм, з представниками Міністерства освіти та науки та Інституту освітньої аналітики».

Завдяки підтримці ментора, команда Горохівської громади особисто познайомилася з розробниками програмно-апаратного комплексу «АІКОМ». Цей комплекс дає змогу навчальним закладам підключати е-журнали до своїх інформаційно-навчальних систем. Після зустрічі Валерій Кулай подав необхідний пакет документів для приєднання платформи до комплексу. Зараз підключення працює в тестовому режимі для налагодження обміну даних. Це є підґрунтям для подальшого ведення шкільної документації (особових справи, журналів, щоденників) в електронній формі на платформі «SMART школа» та відмови від її дублювання на папері.

Важко не погодитись, що розвиток подібних диджитальних інструментів сприяє осучасненню освітнього процесу. Проєкти на кшталт платформи «SMART школа» забезпечують доступність освіти незалежно від місця проживання та рівня оснащеності шкіл, дозволяють індивідуалізувати навчання, адаптувати його до потреб та можливостей кожного учня. Розвиток цифрового напряму є важливою складовою сучасної освіти, яка готує молоде покоління до викликів майбутнього.


Програма «Акселератор цифрової стійкості Громада 4.0» реалізується міжнародною організацією SocialBoost за підтримки Міністерства цифрової трансформації України та Програми «U-LEAD з Європою».

Теги:

освіта кращі практики освіта

Область:

Волинська область

Громади:

Горохівська територіальна громада

Джерело:

Читайте також:

16 грудня 2024

80% закладів освіти пошкодила росія. Як у Чернігові облаштовують сучасні шкільні укриття

80% закладів освіти пошкодила росія. Як у...

«Внаслідок повномасштабного вторгнення і постійних обстрілів Чернігова 80 % закладів освіти, тобто шкіл, садочків,...

13 грудня 2024

«Я згоден проміняти великий бюджет нашої громади на високі доходи наших мешканців». Інтерв'ю голови громади

«Я згоден проміняти великий бюджет нашої...

Голова одної з найбагатших на Полтавщині Сергіївської громади Ігор Лідовий розповів про те, чому розвиток...

02 грудня 2024

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки Програми USAID DOBRE запрацював медіацентр

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки...

У Царичанській територіальній громаді Дніпропетровської області за підтримки Програми USAID DOBRE відкрили медіацентр...

02 грудня 2024

Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у Решетилівській громаді учні створювали громадські проєкти

Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у...

Авторка: Марія Булейко (Марковська) Полтавщина – чи не перший регіон в Україні, де ще у 2019 році на обласному...