Верховна Рада України скасувала податкові пільги для бізнесу

Сьогодні Верховна Рада України 239 голосами прийняла в ІІ читанні та в цілому проект Закону «Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (реєстраційний № 8401 від 31.01.2023).


Експерт шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» (SALAR International) Ігор Онищук розповів більш детально щодо прийнятих норм та який вони мають вплив на органи місцевого самоврядування.

Так, законопроект, впливає на доходи місцевих бюджетів, оскільки пропонується скасувати пільгові умови оподаткування для ФОПів.

Відтак, у разі підписання Закону Президентом, з 1 серпня буде відновлено ставку єдиного податку для фізичних осіб-підприємців 3 групи у розмірі 5%, відновлено сплату Єдиного податку для ФОП 1 та 2 груп, а також граничний обсяг доході для ФОПів 3 групи та обмеження щодо організаційно-правових форм суб’єктів підприємництва, які можуть знаходитись на 3 групі ФОП.

Фактично великий бізнес повернеться на загальну систему оподаткування, що зменшить його внесок в доходи місцевих бюджетів, але разом з цим, відновлюється сплата Єдиного податку для 1 та 2 груп, а також ставка 5% для 3 групи ФОПів. Тому попередньо спрогнозувати ріст чи падіння надходжень єдиного податку в майбутньому складно. Але швидше за все буде додатковий приріст.

Крім, цього суб'єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог щодо застосування РРО, вчинені у період з 1 січня 2022 року по 1 жовтня 2023 року (крім продажу підакцизних товарів, купівлі/продажу іноземної валюти, грального бізнесу).

Відновлено перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПКУ.

Уточнено норми щодо не оподаткування благодійної допомоги отриманої благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру. Також звільнено від оподаткування дохід, отриманий як компенсація за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна.

Також, змінами скасовується з 1 серпня 2023 року мораторій на проведення перевірок для платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції (алко, тютюн, пальне), організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), а також платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги.

Але варто зазначити, що такі перевірки проводяться виключно за зверненням платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 статті 78 ПКУ та у разі наявності безпечних умов для проведення перевірки.

Скасовано тимчасовий порядок відвантаження спирту етилового для виробництва дезінфекційних засобів.

Якщо більш детально розглядати вплив законопроекту, то з 1 серпня буде скасовано податкові пільги для великого, середнього та малого бізнесу:

  • Відновлено сплату єдиного податку ФОПами першої та другої групи.
  • Скасовано можливість бути платниками єдиного податку третьої групи суб’єктам господарювання будьякої організаційно-правової форми.
  • Відновлено обмеження для ФОПів третьої групи щодо обсягу доходу та кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.
  • Відновлено відсоткову ставку єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи на рівні 5%.
  • Відновлено для ФОПів третьої групи обов’язок нарахування та сплати ПДВ, подання податкової звітності з ПДВ, а також реєстрацію відповідних операцій.
  • Відновлено податковий (звітний) період для платників єдиного податку третьої групи. Тобто вже не календарний місяць, а квартал.

Платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували пільгові умови оподаткування та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання пільгового оподаткування.

Новостворені суб’єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування з урахуванням пільгових умов автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі 5%.

Платники податків, у яких була призупинена реєстрація платником податку на додану вартість та яким з 1 серпня 2023 року автоматично відновлено такі права та обов’язки зобов'язані не пізніше 31 жовтня 2023 року нарахувати податкові зобов’язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу.

Визначено особливості оподаткування податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку з урахуванням пільгових умов та з 1 серпня 2023 року повертаються на сплату податку на прибуток підприємств (підпункт 91.3 пункту 9 підрозділу 8 «Особливості справляння єдиного податку та фіксованого податку» Розділ XX. «Перехідні положення»).

Визначено особливості справляння єдиного податку платників, які до 1 серпня 2023 року використовували пільгові умови оподаткування (підпункт 91.4 пункту 9 підрозділу 8 «Особливості справляння єдиного податку та фіксованого податку» Розділ XX. «Перехідні положення»).

Встановлено, що з 1 серпня 2023 року ФОПи першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.

При цьому такі особи не заповнюють декларацію платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця за період, в якому єдиний податок не сплачувався відповідно до зазначеної вище норми. Для таких платників єдиного податку, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок, контролюючий орган не проводить нарахування авансових внесків з єдиного податку.

Податкові зобов'язання із сплати єдиного податку нараховуються таким платникам єдиного податку за періоди, за які був сплачений єдиний податок, що відображені в декларації платника єдиного податку.

Штрафні санкції та пеня за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі авансових внесків з єдиного податку у порядку та строки, визначені ПКУ, до таких платників не застосовуються.

Зазначені вище норми не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження фізичної особи – підприємця на іншу, ніж вище територію України.

Платники єдиного податку, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок відповідно до пільг, нараховані контролюючим органом суми авансових внесків з єдиного податку, суми штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі авансових внесків з єдиного податку в порядку та у строки, визначені ПКУ, підлягають скасуванню (анулюванню) за відповідні періоди з 1 квітня 2022 року по 31 липня 2023 року.

Податкові зобов'язання із сплати єдиного податку нараховуються таким платникам єдиного податку за періоди, за які був фактично сплачений єдиний податок, що відображені в декларації платника єдиного податку.

Також зазначено, що суб’єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», вчинені ними у період з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Та низка інших норм, зокрема щодо податкового боргу та ін. Загалом було подано 1910 поправок, які були опрацьовані Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики. Зокрема, було відхилено пропозиції щодо збільшення ставок для підакцизних товарів, зокрема тютюнових виробів, також збільшення граничної суми доходу для ФОПів 1 та 2 груп, також припинення повноважень Голови ДПС у разі порушення вимог Закону України «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» у частині подання, дотримання строків подання декларації про контакти тощо.

Разом з тим, варто наголосити, що зміни не узгоджуються із принципом стабільності податкового законодавства, адже відповідно до пункту 4.1.9. статті 4 Податкового кодексу України зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Джерело:

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...