Аналітичний огляд до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (від 11.04.2023 №3050).
Авторка: Яніна Казюк, координатор проектів Центру політико-правових реформ
з питань фінансового права та місцевого самоврядування
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» №3050 прийнято 11.04.2023, набрав чинності 06.05.2023 (далі – Закон № 3050).
Основні питання, які вирішує прийнятий закон №3050:
Нижче - детальніше по окремих питаннях, які мають вплив на місцеве самоврядування та функціонування територіальних громад.
Одним з питань, яке вирішує Закон №3050, є зміна механізму визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік територій).
Раніше, відповідно до внесених змін до ПКУ (законом від 15.03.2022 № 2120-ІХ), зазначалося, що такий Перелік територій визначався саме КМУ, і ДПС оприлюднювала роз’яснення, що розроблений на виконання Постанови №1364 та затверджений Мінреінтеграції Перелік територій, не може застосовуватися для цілей оподаткування, оскільки, згідно з ПКУ, ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме КМУ.
Але тепер, згідно з Законом №3050, Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
І такий порядок уже затверджено постановою КМУ від 06.12.2022 року №1364. Зокрема, пунктом 1 постанови №1364 визначено, що зазначений перелік територій затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Також, визначено критерії, вимоги до формату територій, за якими ці території відображаються у переліку, та затверджена форма переліку територій.
Враховуючи зазначене, у розумінні Закону №3050, постанова №1364 може вважатися такою, що встановила порядок визначення Переліку територій. А сам Перелік територій затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309.
Інформація про прийняття зазначених рішень надається контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.
Примітка: Законом №3050 зазначено щодо прийняття ОМС, ВА та ВЦА рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок). Тут варто звернути увагу, що норми Закону №3050 не містять деталізації, по яких саме податках/зборах встановлюється пільга.
Тому, на нашу думку (або це питання потребує додаткового роз’яснення від ДПС), у рішеннях про встановлення пільг варто саме так і зазначати, як передбачено в ПКУ (зі змінами, внесеними Законом №3050). Адже прийняття таких рішень впливатиме і на оподаткування по інших податках (наприклад, єдиний податок для платників четвертої групи, мінімальне податкове зобов’язання, екологічний податок), по яких ОМС, ВА та ВЦА не наділені повноваженнями щодо встановлення пільг, ставок.
Але це не стосується податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, адже у відповідних статтях ПКУ чітко зазначається про пільгу саме по цьому податку.
Аналізуючи окремі норми ПКУ, вимоги яких не застосовуються до рішень ОМС, ВА або ВЦА про встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів (рішень про внесення змін до таких рішень), то можна зробити висновок, що такі рішення можуть прийматися впродовж бюджетного року зважаючи на потребу мешканців громади та реагування на ситуації, які можуть виникнути (наприклад, пошкодження майна, потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами).
Законом №3050 врегульовано питання надання пільг щодо земельних ділянок, які:
У першому та другому випадках це загальнодержавні пільги (чітко визначені нормами ПКУ зі змінами), а у третьому випадку пільга надається у разі прийняття ОМС, ВА або ВЦА рішення про встановлення податкових пільг (за заявою платника).
До прийняття Закону №3050 плата за землю на таких територіях не нараховувалася та не сплачувалася за 2022 рік (для юридичних осіб з 1 березня по 31 грудня 2022 року) по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан. Тепер Закон №3050 скоротив цей термін (що зменшить втрати місцевих бюджетів). Плата не сплачується за 2022 рік рік (для юридичних осіб з 1 березня по 31 грудня 2022 року), а з 1 січня 2023 року - в термін до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії, тимчасова окупація на відповідній території, або земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами, будуть визнані придатними для використання.
Органи місцевого самоврядування, ВА або ВЦА можуть приймати рішення про надання пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок). Такі рішення повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року. Тут слід звернути увагу на термін дії такої пільги, адже він може відрізнятися від того, який буде зазначений у рішенні ОМС, ВА або ВЦА. Так, термін дії такої пільги закінчується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:
Тут одним із питань, які потребують додаткового роз’яснення, є визначення підстав для ОМС, ВА та ВЦА вважати земельні ділянки непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (крім заяви платника). Адже чітко ця норма в Законі №3050 не зазначена. Судячи з норм Закону №3050, період, коли землі можуть вважатися потенційно небезпечними, є період з моменту в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (і ці території є в Переліку територій, затвердженому Мінінтеграції) і до початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності. Проте не визначено щодо інших територій, на яких не велися активні бойові дії або не була тимчасова окупація, чи можуть вони підпадати під критерій можливості визнання на таких територіях земельних ділянок непридатних для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та права ОМС, ВА або ВЦА приймати рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів.
Щодо земель, які перебувають у консервації, земельний податок не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, у якому органом місцевого самоврядуванням прийнято рішення про затвердження робочого проекту землеустрою щодо консервації земельної ділянки, до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями Державного земельного кадастру.
Законом №3050 врегульовано та уточнено питання надання пільг щодо об’єктів нерухомості, які:
Примітка: щодо об’єктів майна, зазначених у пунктах 2 та 3, то у попередній редакції ПКУ містилася норма щодо об’єктів житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, проте, не було зазначено щодо відновлення оподаткування такого майна. Порядок визнання об’єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання, мав визначатися КМУ.
Пільги щодо об’єктів нерухомості, які розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, знищені/пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій є загальнодержавними, що не потребує прийняття рішень від органів місцевого самоврядування, ВА чи ВЦА.
Проте Закон №3050, окрім загальнодержавних пільг по податку на нерухомість, надає право органам місцевого самоврядування, ВА та ВЦА приймати додаткові пільги.
Така можливість стосується об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту. Сільські, селищні, міські ради, ВА або ВЦА мають право:
До таких рішень та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги:
ОМС, ВА або ВЦА зобов’язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування об’єкта нерухомого майна станом на перше число відповідного кварталу копії таких рішень.
Законом №3050 передбачена загальнодержавна пільга для платників єдиного податку четвертої групи за площі земельних ділянок, що:
Також тимчасово, з 1 березня 2022 року, не нараховується та не сплачується єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, у податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації Російською Федерацією. Але ця норма не поширюється на земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасова окупація російською федерацією завершені до 1 травня 2022 року.
По мінімальному податковому зобов’язанню (МПЗ) уточнена норма щодо терміну його не нарахування та несплати - МПЗ для земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не визначається за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок четвертої групи.
В цілому, Закон №3050 є позитивним для місцевого самоврядування, дає можливість більш чіткого врегулювання законодавчих норм та більш оперативніше приймати управлінські рішення, враховуючи поточну ситуації в територіальних громадах.
Ця публікація була підготовлена Центром політики правових реформ за підтримки Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її / його авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Програми «U-LEAD з Європою», уряду України, Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії, Естонії та Словенії.