Автор: Олександр Врублевський, експерт з питань діяльності старост,
співробітництва територіальних громад та е-демократії
Поняття «електронна демократія» чи «е-демократія» упродовж останніх років більшою чи меншою мірою увійшла у вжиток в Україні. Якщо ще декілька років назад їх використовували здебільшого представники ЗМІ, органів державної влади та місцевого самоврядування, громадські активісти, то сьогодні вони для багатьох пересічних громадян стали звичними словосполученнями у буденному спілкуванні.
Завдяки законодавчому впровадженню [1] та подальшій популяризації електронних петицій та електронних звернень, ситуація в площині е-демократії помітно покращилась. Поява електронних петицій на загальному тлі збільшення кількості користувачів традиційно популярних в Україні соціальних мереж певною мірою сприяла й збільшенню кількості електронних звернень та жителів громад, які підтримали відповідні е-петиції. Втім, як засвідчує практика, флагманами е-демократії здебільшого є територіальні громади великих міст. Що стосується громад сіл та селищ, то сьогодні значна їх частина потребує дещо більшої уваги, передусім збоку тих проектів міжнародної технічної допомоги, які фінансують та/чи реалізують проекти в Україні за напрямком е-демократії.
Що ж собою являє е-демократія, які завдання вона дозволяє виконувати сьогодні та зможе виконувати у найближчій перспективі?
Словосполучення «електронна демократія» у вузькому розумінні здебільшого сприймається як застосування інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ) для забезпечення прав громадян чи їх електронний супровід. Це означає, що традиційний спосіб подання заяв, звернень, запитів від громадян до органів влади чи місцевого самоврядування змінюється на електронний. А це своєю чергою, відкриває додаткові можливості та зручності (контроль за станом розгляду питання, швидкість зворотного зв’язку тощо).
Що стосується е-демократії у широкому розумінні, то вона передбачає залучення громадян до вирішення різноманітних суспільно-політичних завдань за допомогою сучасних ІКТ. За такого підходу інструменти е-демократії відкривають для громадян не лише розширені можливості, але й дозволяють:
Упродовж останніх років інструменти е-демократії найбільш динамічно розвивались на рівні органів місцевого самоврядування передусім міських територіальних громад. З-поміж широкого спектру інструментів е-демократії найчастіше на сайтах міських рад використовуються:
Зверніть увагу! Останні три інструменти е-демократії набули найбільшої популярності передусім в українських містах. Така географія затребуваності інструментів е-демократії має свою низку відповідних причин та умов.
Як засвідчує практика, для органів місцевого самоврядування завжди існує вибір між вартісним, дешевим і безкоштовним сервісами та ІТ-рішеннями. Звісно, вибір залежатиме від наявних у громади ресурсів. Втім, як показують результати деяких досліджень, більшість міських громад віддає перевагу таким безкоштовним інструментам і платформам як «Єдина система місцевих петицій», «Розумне місто», «Відкрите місто» [2].
Важливо! Більшість інструментів е-демократії дозволяють забезпечити щонайменше три виміри демократичності будь-якого органу влади чи місцевого самоврядування: прозорість, підзвітність, участь.
Адже сáме за допомогою доступних і прозорих інструментів можна ефективно впливати на стан та розвиток як територіальної громади, так і держави в цілому.
Незважаючи на низку наявних переваг, електронний формат взаємодії на різних рівнях влади та громадськості має й свої ризики. До них, зокрема, варто віднести:
З огляду на цю обставину, органам влади та місцевого самоврядування варто шукати оптимальні варіанти поєднання онлайн і оффлайн форм демократії та належним чином організованої інформаційно-просвітницької роботи, демонстрації свого бажання та вміння адекватно реагувати на використання громадянами інструментів е-демократії.
Зважаючи на те, що інструменти е-демократії стають частиною життя все більшої кількості громадян, слід очікувати, що з їх допомогою й надалі відбуватиметься значний вплив на порядок денний органів влади, на долучення громадян до розвитку самоврядування у громадах та держави загалом. Такий висновок принаймні можна зробити, зважаючи хоча б на ту обставину, що лише упродовж першого року епідемії коронавірусної хвороби у популярних в Україні соціальних мережах кількість акаунтів зросла більш ніж на 1,7 млн. одиниць. Поруч з цим, з огляду на низку подій лише упродовж минулого року, можна завбачити, що кількість громадян України, які мають доступ до популярних Інтернет-ресурсів продовжуватиме збільшуватись.
Варто знати! Впровадження та забезпечення функціонування інструментів е-демократії перш за все у сільських територіальних громадах вже сьогодні вважається не тільки індикатором демократичності їх органів місцевого самоврядування, але й інвестиційної привабливості громад, а відтак далекоглядним кроком в успішне їхнє майбутнє.
Незважаючи на позитивну тенденцію у запровадженні та розвитку інструментів е-демократії, законодавча база, яка їх унормовує, потребує змін та доповнень. Передусім це стосується низки підзаконних актів, що своїм змістом як за переліком визначених ними заходів, так і строків для їх здійснення втратили свою актуальність. Поруч з цим, потребують змін та доповнень й деякі базові закони. Зокрема, це ті, що передбачають можливість застосування того чи іншого інструменту е-демократії, а також й ті, що сьогодні унормовують певні інструменти місцевої демократії, які згодом може бути трансформовано в електронну площину. Як ми бачимо, місця для подальшого розвитку е-демократії в Україні вистачає. У зв’язку з цим постає цілком логічне запитання: хто і що міг би за цим напрямом зробити? Звісно, що в рамках однієї публікації дати вичерпну чи деталізовану відповідь на таке запитання було б нереальним завданням, втім, визначити в більш-менш чітких обрисах місце та роль основних інституцій, причетних до е-демократії, виглядатиме цілком оптимістично. Які ж заходи для подальшого розвитку е-демократії могли б здійснювати відповідні компетентні інституції у найближчу та більш віддалену перспективу? Сподіваюся, що розібратися з цим питанням нам деякою мірою зможе допомогти наведена нижче таблиця.
№ з/п
|
Найменування компетентної інституції
|
Перелік орієнтовних заходів для подальшого розвитку е-демократії
|
1
|
Пілотні та інші зацікавлені територіальні громади, їхні ОМС
|
Участь в пілотних проектах. Впровадження та апробація інструментів е-демократії на локальному рівні, підготовка пропозицій щодо удосконалення їх організаційно-правового, технічного та іншого забезпечення
|
2
|
Експертне середовище
|
Фахова участь в нормотворчих роботах, публічних та інших заходах (наради, семінари, консультації тощо) в контексті договірних чи інших зобов’язань
|
3
|
Обласні, всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування
|
Узагальнення на регіональному та національному рівнях практики впровадження інструментів е-демократії, підготовка пропозицій щодо удосконалення відповідного законодавства. Участь у розробленні проекту національного концептуального документу з питань е-демократії
|
4
|
Проекти міжнародної технічної допомоги та/чи відповідні програми, що реалізуються в Україні, які предметно займаються питаннями е-демократії
|
Адресна реалізація пілотних проектів. Збір, аналіз, узагальнення результатів реалізації означених проектів, забезпечення моніторингу за практикою застосування на національному та локальному рівнях відповідних інструментів е-демократії. Підтримання ефективної комунікації з профільними міністерством та комітетом Верховної Ради України з питань спільного розроблення проекту національного концептуального документу з питань е-демократії та внесення змін до чинного законодавства
|
5
|
Міністерство цифрової трансформації України
|
Забезпечення ефективної комунікації між компетентними та іншими зацікавленими інституціями, координація їх діяльності щодо спільного розроблення проекту національного концептуального документу з питань е-демократії та актуальних змін до чинного законодавства з означених питань.
|
6
|
Кабінет Міністрів України
|
Затвердження національного концептуального документу з питань е-демократії. Внесення як суб’єктом законодавчої ініціативи до Верховної Ради України відповідного законопроекту щодо удосконалення правової основи та організаційного забезпечення функціонування в Україні інструментів е-демократії
|
7
|
Профільний комітет Верховної Ради України
|
Підготовка для подальшого прийняття внесеного Кабінетом Міністрів України законопроекту з питань удосконалення в Україні інструментів е-демократії
|
8
|
Верховна Рада України
|
Прийняття необхідних законодавчих змін, спрямованих на удосконалення правової основи та організаційного забезпечення функціонування в Україні інструментів е-демократії
|
Також для усіх вказаних вище компетентних інституцій буде актуальним спільне проведення (з різним суб’єктним складом організаторів) різноманітних за форматом та змістом тематичних публічних заходів.
Звісно, це лише орієнтовні заходи, які у різних варіаціях та поєднаннях могли б здійснюватися означеними вище інституціями. Їх перелік може бути значно ширшим. Все залежатиме від того, наскільки компетентні інституції в процесі комунікації зможуть досягати компромісу з відповідних питань, а узгоджені домовленості практично втілювати.
Органи місцевого самоврядування територіальних громад, жителі яких згодом ставатимуть користувачами розширюваного набору електронних сервісів, у т.ч. й інструментів е-демократії на локальному рівні, потребуватимуть належної методичної, технічної та іншої підтримки. Для цього зацікавленим інституціям (щонайменше асоціаціям, проектам МТД, Мінцифрі) на основі вивчення результатів кращих практик впровадження та використання в територіальних громадах інструментів е-демократії потрібно буде розробляти відповідні методичні рекомендації, розміщувати їх для відкритого доступу та/чи здійснювати адресне розсилання. За такого підходу зацікавлені громади зможуть зекономити час та ресурси для впровадження у себе необхідних інструментів е-демократії та почати відстежувати їх ефективність на практиці. Адже, без належно здійснюваного моніторингу часто-густо складно виявити та з’ясувати недоліки функціонування того чи іншого інструменту е-демократії.
І наостанок декілька слів із поглядом у невіддалене майбутнє е-демократії. З наведеного вище неважко побачити, що інструментам е-демократії є куди розвиватися, як існуючим, так і згодом запровадженим. Втім, не вистачає деяких речей. І це не проблема, якщо охочі інституції поставлять перед собою необхідні завдання та своєчасно їх виконають. А це своєю чергою, на мою думку, сприятиме тому, що усі трансформовані в електронну площину інструменти місцевої демократії будуть практично задіяними не лише міськими та селищними, але й усіма сільськими територіальними громадами.
Список використаних джерел
1. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» від 02.07.2015 р. №577-VIII [Електронний ресурс]. Zakon.rada.gov.ua. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/577-19#n17
2. Інструменти е-демократії у містах України. Інформаційно-аналітичний довідник [Електронний ресурс]. Researchgate.net. URL: https://www.researchgate.net/publication/340132083_Instrumenti_e-demokratii_u_mistah_Ukraini_Informacijno-analiticnij_dovidnik
Автор: Олександр Врублевський
Теги:
участь громадян Олександр Врублевський електронне врядування
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...