17 липня 2024
Децентралізація

Дати всім більше можливостей для розвитку: про створення коворкінгу у Жовківському навчально-реабілітаційному центрі

 

ГО «Освіта для успіху» за грантової підтримки Ради Європи облаштувала мультифункціональний арт-коворкінг у навчально-реабілітаційному центрі «Злагода», що у місті Жовква Львівської області. За підсумками було здобуто цінний досвід, який менше ніж за два місяці змінив життя дітей, батьків, викладацького колективу та громади. Тепер його хочуть вивчити й інші громади, бо на власні очі побачили, наскільки такі проєкти попри всі виклики важливі для розвитку й соціалізації дітей, благополуччя родин, згуртованості громади та зміцнення її економіки. Вчителі та вчительки обмінюються своїми практиками з колегами, аналізують їх, учасники і учасниці проєкту проводять семінари, а його ініціатори вже розробили відповідні методичні рекомендації, покликані допомогти охочим реалізувати подібні проєкти, уникнути чужих помилок та використати набутий іншими досвід.


Проєкт «Зміцнення місцевої економіки та доброго врядування у Жовківській громаді (Львівська область)» був реалізований протягом серпня-жовтня 2022 року ГО «Освіта для успіху» за грантової підтримки Ради Європи у рамках Програми «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».

Як розповів експерт ГО «Освіта для успіху» Маркіян Дацишин під час підсумкової конференції проєкту,  мультифункціональний коворкінг у Жовківському навчально-реабілітаційному центрі (НРЦ) «Злагода» є логічним доповненням іншого проєкту, започаткованого у червні 2022 року, зі створення коворкінгів у п’яти закладах освіти (детальніше про проєкт).

«На конкурсному відборі заявка НРЦ «Злагода» зайняла шосте, «непризове» місце, але її ініціатори настільки горіли своєю ідеєю, що вона запалила всю конкурсну комісію і нас. Заручившись підтримкою Ради Європи, ми взялися реалізувати окремий проєкт зі створення коворкінгу у цьому закладі. Він відрізняється від п’яти коворкінгів, які ми створили в рамках ширшого проєкту, бо ми надали дітям ще більше можливостей для розвитку – коворкінг має не один, а три підрозділи: столярний, швейний та з вирощування мікрозелені», - розповів Маркіян Дацишин.

Експерт ГО «Освіта для успіху» Сергій Дятленко поділився, з якими труднощами довелося мати справу під час реалізації проєкту.  

«Ми вперше створювали коворкінг не в закладі середньої загальної освіти, а в НРЦ. Перше з чим ми зіткнулися – застаріле уявлення про закритість таких закладів. Вважається, що ніхто з «чужих» не має туди заходити та ще й проводити додаткові заняття. Проте жоден нормативно-правовий документ цього не забороняє. Достатньо лише доброї волі засновника. У нашому випадку – обласної ради. І ми мали показати, що такі заклади готові до співпраці і потребують її», - зазначив Сергій Дятленко.

Наступний виклик, за його словами, – це взаємодія різних гілок влади. Перед поданням заявки на конкурс проєктів керівництво НРЦ «Злагода» заручилися підтримкою Жовківського міського голови та постійної комісії з питань освіти, науки та інновацій Львівської обласної ради. Така підтримка була дуже доречною з огляду на те, що засновником НРЦ «Злагода» є Львівська обласна рада, тож НРЦ є закладом обласного підпорядкування (фінансується з обласного бюджету), але знаходиться на території Жовківської громади.

«Нам поталанило знайти тих людей, які на рівні обласної і міської ради побачили раціональне зерно в нашому проєкті. Вони зрозуміли, що в результаті цього виграють учні закладу, громада і всі учасники процесу», - сказав Сергій Дятленко.

Жовківський міський голова Олег Вольський зазначив, що цей проєкт, до якого залучені так багато сторін, є показовим для України.

«Діти нашої громади, які мають особливі освітні потреби, не обділені увагою. У них є можливість, навчатися, працювати, розвиватися. Я бачу, наскільки задоволені учні, батьки і це надихає», - сказав Олег Вольський.

Сергій Дятленко розповів про ще один виклик. За його словами, випускники та випускниці НРЦ, зазвичай після навчання вступають лише до певних професійно-технічних навчальних закладів, на певні визначені наперед спеціальності.

«Це не дає дітям можливості вибору. Тому ми вирішили робити в НРЦ коворкінг різного спрямування, щоб діти могли спробувати себе в різних сферах», - сказав Сергій Дятленко.

Як додав Іван Савицький, голова ГО «Освіта для успіху», для коворкінгу закупили сучасне професійне обладнання.

«Ми переконані, що тільки на якісному обладнанні діти зможуть навчатися, розвиватися, заробляти свої перші гроші і отримувати при цьому задоволення від навчання. І результати говорять самі за себе - за півтора місяці діти лише в швейному та столярному коворкінгах зробили та реалізували виробів на 18 тисяч гривень. І це лише початок», - розповів Іван Савицький.

 

 

Директорка НРЦ «Злагода» Галина Рудько розповідає, що після участі у проєкті життя закладу змінилось.

«Ми мали обладнання в наших майстернях, але воно було не таке якісне, тому діти не дуже хотіли йти на трудове навчання. Тепер усе інакше. Якщо раніше на перервах всі грали у футбол, то зараз усі у коворкінгах. Цей проєкт – майбутнє наших дітей. В результаті виграють усі – і діти, і батьки, і педагоги, і громада», - переконана Галина Рудько.

Учениця 9 класу НРЦ «Злагода» Уляна Сендега розповіла, що після того, як пошила свій перший виріб у коворкінгу, захотіла стати модельєром. А її мама Олександра Сендега відзначила, що цей проєкт вже позитивно впливає на дітей, які стали більш мотивовані та активні.

Маркіян Дацишин відмітив важливу особливість щодо функціонування НРЦ «Злагода» протягом останніх років.

«Відповідно до філософії Національної стратегії реформування системи опіки над дітьми в Україні (2017), а також рекомендацій Звіту Ради Європи про оцінку потреб  щодо перегляду політики та правової бази у сфері прав дітей в Україні у зв’язку з Європейською соціальною хартією у частині посилення компоненту професійної орієнтації в освітніх програмах, центр уже трансформувався зі спеціальної школи-інтернату в навчально-реабілітаційний центр, дві третини учнів та учениць якого виховується в сім’ях. У 2022 році із 164 вихованців 57 дітей (34%) перебувають у НРЦ цілодобово 5 днів на тиждень, тоді як у 2018 році таких було 68%», - відмітив Маркіян Дацишин 

Трансформація продовжується, але її темпи залежатимуть і від законодавчого врегулювання на загальнодержавному рівні, і від загальної ситуації в країні. Варто враховувати, що у зв'язку з військовою агресією проти України спроможність сімей, де виховуються діти з інвалідністю, знизилася. Незважаючи, на виклики воєнного стану, НРЦ продовжує розвиватися.

 

 

Завдяки тому, що коворкінг відкритий для всіх, також підвищується соціалізація вихованців закладу. Цей простір може стати ще сильнішим «магнітом» як для них самих, учнів і учениць інших закладів, так і інших жителів громади, зокрема ВПО.

Засновником закладу є Львівська обласна рада (що є поширеною практикою для такого типу закладів в Україні), а тому фінансування його діяльності забезпечує обласний бюджет. У результаті такої підпорядкованості заклад хоча й знаходиться у м.Жовква, але фактично був «виключеним» з контексту життя громади, зокрема діяльності щодо надання послуг реабілітації та позашкільної освіти для місцевих дітей з особливими освітніми потребами.

Відтак унікальною доданою вартістю проєкту у цьому закладі є руйнування адміністративних меж між рівнями місцевого самоврядування (область та територіальна громада) при наданні освітніх послуг та організації інклюзивного навчання. Планується, що на базі коворкінгу будуть займатися також клієнти міського Інклюзивно-ресурсного центру (діти з інвалідністю, які проживають вдома), а також з інших громад Львівської агломерації. Окрім залучення до коворкінгу місцевих, цей заклад може стати місцем для розвитку підприємницького потенціалу молоді з інвалідністю інших громад Львівської області і агломерації.

 

 

Позитивний вплив проєкту на дитину, родину і громаду також підкреслила заступниця генерального директора Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей, керівниця експертної групи з питань системи надання соціальних послуг Міністерства соціальної політики України Оксана Суліма.

«Проєкт корисний тим, що спрямований також на побудову інклюзивного суспільства в нашій країні. Він забезпечує рівні можливості в освіті для всіх дітей, дає їм змогу підготуватися і обрати майбутню професію. Для дітей важливо, що вони зайняті протягом дня, мають можливості соціалізуватися, спілкуватися, знайомитися. В майбутньому це призведе до інклюзивного середовища, яке ми зараз будуємо. Також діти отримують психосоціальну допомогу, бо залученість дітей до спільної роботи є дуже важливою, особливо для тих, хто постраждав внаслідок бойових дій, внутрішньо переміщених дітей, а також тих, хто отримали психологічні травми через війну», - сказала Оксана Суліма.

За її словами, заняття дітей у сучасних коворкінгах та їхні успіхи - це підтримка і для батьків, що важливо для збереження родини, для попередження інституалізації дитини.

«Важливо це і для громади, бо батьки отримують більше можливостей працювати, навколо коворкінгу активізується бізнес, розвивається соціальне підприємництво. Це також нагода для жителів громади бути активнішими. Для нашого міністерства, яке формує цілісну систему підтримки сімей з дітьми, досвід НРЦ «Злагода» дуже цікавий», - додала Оксана Суліма.

Експертна група ГО «Освіта для Успіху» та проєкту Ради Європи «Подальша підтримка розвитку соціальних прав людини в Україні» підготували методичні рекомендації щодо створення та організації роботи інклюзивного мультифункціонального коворкінгового простору на прикладі Жовківського навчально-реабілітаційного центру «Злагода» (ЗАВАНТАЖИТИ рекомендації можна тут).

«Це новий проєкт для України і його варто вивчати. Тому ми підгодували методичні рекомендації, щоб керівництво закладів мало можливість звертатися до досвіду Жовківського НРЦ. У цих рекомендаціях поради, застереження, які стануть у пригоді ініціаторам подібних проєктів в Україні», - сказала, національна консультантка проєкту Ради Європи «Подальша підтримка розвитку соціальних прав людини в Україні» Маріанна Онуфрик.

За словами Сергія Дятленка, популярність проєкту перевищила всі очікування.

«Вже під час його реалізації ми уклали меморандум з Львівським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти. Дві групи курсантів та курсанток пройшли навчання і відвідали семінари на базі Жовківського НРЦ. В результаті, ще чотири заклади вже готують проєктні заявки на створення у себе подібних коворкінгів», - розповів Сергій Дятленко.

В ході підсумкової конференції проєкту виконавча директорка Всеукраїнської Асоціації об’єднаних територіальних громад Валентина Полтавець зазначила:

«Цей проєкт демонструє, що громади можуть і мають співпрацювати, він надихає і мотивує надалі робити гарні справи невеликими кроками. А війна показала - коли українці мотивовані, вони можуть спільно творити неймовірні речі».

Голова Офісу Ради Європи, Представник Генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва Ради Європи Стен Ньорлов, сказав:

«Український народ дійсно неймовірний. Я був у Жовкві і бачив, що попри складну ситуацію в країні, люди не зупиняються, вони шукають можливості для розвитку громади, для підтримки жителів і, особливо, дітей. Ми у Раді Європи пишаємося, що причетні до реалізації в українських громадах проєктів, які сприяють захисту соціальних прав людей, зміцненню демократичного врядування та місцевої економіки».

Теги:

освіта кращі практики освіта соціальні послуги

Область:

Львівська область

Громади:

Жовківська територіальна громада

Джерело:

Програма Ради Європи “Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні”

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

17 липня 2024

​​​​​​​Шацька та Полянська громади підписали договір про міжмуніципальне співробітництво

​​​​​​​Шацька та Полянська громади підписали...

Шацька громада з Волині та Полянська громада із Закарпаття днями підписали свій перший договір про співробітництво за...

01 липня 2024

Швидка освітня допомога. Як громади співпрацюють навколо Центру професійного розвитку

Швидка освітня допомога. Як громади...

Авторка: Марія Булейко (Марковська) Центр професійного розвитку для педагогічних працівників у Верховині, що на...

27 червня 2024

Іршавська громада визначає пріоритети місцевого розвитку разом з жителями

Іршавська громада визначає пріоритети місцевого...

Як зробити громаду комфортною для всіх жителів? Щоб відповісти на це запитання, надзвичайно важливо залучити...

27 червня 2024

У Володимир-Волинській громаді місцевий бізнес розвивається попри воєнні виклики

У Володимир-Волинській громаді місцевий бізнес...

Наприкінці 2022 року Володимир-Волинська громада на Волині, як і тисячі інших населених пунктів в Україні, потерпала...