Власний ЕКО-бренд, розвиток туризму та підтримка бізнесу – як живе Синевирська громада на Закарпатті

 

У Синевирській територіальній громаді, взявши курс на розвиток еко-напрямку, розпочали роботу над реалізацією запланованих заходів.


Синевирська громада Закарпатської області свій шлях розпочала з розробки стратегії розвитку за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Такий підхід дозволив окреслити ключові напрямки, які стали пріоритетними в роботі.

«Коли ми розпочали роботу над стратегією розвитку громади, то не мали чіткого розуміння, чого прагнемо досягти. Після спілкування з експертами U-LEAD у нас почала вимальовуватися картинка, напрямок, у якому ми будемо рухатися – це стиль ЕКО. Скажу відверто, для нас це було чимось новим та не зовсім зрозумілим, але ми отримали необхідну експертну допомогу та стали більш впевненими в тому, що обираємо правильний шлях», – пригадує голова Синевирської громади Іван Чуп.

Закарпаття привабливе для туристів, оскільки тут є чимало цікавих місць для відпочинку. Національний природний парк «Синевир», де знаходиться однойменне озеро, приваблює туристів з усієї України. У Синевирській громаді це знали, тому й у своїй стратегії вирішили відштовхуватися саме від екологічного туризму.

Стратегія громади була розроблена та офіційно затверджена сесією місцевої ради, що дало початок новому етапу розвитку Синевирської територіальної громади. Керівництво громади розуміло, що цей стратегічний документ –лише перший крок, а досягти результату можна тільки тоді, коли буде досягнуто поставлених цілей.

Відтак фахівці громади з проєктного менеджменту взяли курс на розвиток еко-напрямку та розпочали роботу над реалізацією запланованих заходів.

Так, свого часу Синевирська громада стала учасницею телевізійного проєкту «Наша громада», на якому вперше заявила про готовність розвивати на своїй території еко-туризм.

Згодом громада перемогла у конкурсі «Громада, дружня до бізнесу», який реалізовувала Програма «U-LEAD з Європою». Голова громади зазначив, що багато-хто з місцевих не до кінця розумів суть ідеї з розвитком еко-напрямку, тому для них було важливо заручитися підтримкою від експертів.

«Коли люди чують про нашу громаду, їм одразу спадає на думку озеро «Синевир» чи  Національний природний парк, але окрім цього у нас є багато інших місць для відпочинку та започаткування локального бізнесу, про які мало-хто знає. Нам важливо було все спланувати, щоб ми мали дорожню карту подальших кроків. Такою картою у нашому випадку є проєкт «Синевир-ЕКО», який став переможцем та отримав фінансування від U-LEAD. Ми отримали необхідний поштовх, напрацювали алгоритм дій, і, найголовніше, отримали підтримку від місцевих жителів, які почали долучатися до наших ініціатив та висловлювати свою готовність допомагати», – говорить голова громади.

Проєкт «Синевир-ЕКО» розпочинався із бажання розвивати виготовлення власних крафтових чаїв. До цієї ініціативи долучилися місцеві підприємці та жителі, які власними силами займалися збором трав та квітів для чаїв. Спершу вони були учасниками навчальних тренінгів, що проводилися в рамках проєкту, а згодом стали частиною туристичної кластерної ініціативи «Синевир-ЕКО», в яку увійшли виробники різної продукції, притаманної для території Синевирської громади.

«Цей проєкт допоміг нам остаточно визначитися з тим, що Синевирська громада – це громада, яка живе та розвивається в стилі ЕКО. Тепер ми чудово розуміємо, що це основний напрямок нашого розвитку. Фактично вся наша територія в межах Національного природного парку «Синевир», що дає нам свої переваги у вигляді чистої екології», – підкреслює проєктна менеджерка громади та одна із авторів проєкту Мар’яна Місик.

Бренд «Синевир-ЕКО» позиціонує себе як бренд традиційних натуральних продуктів та екологічного туризму. Щодо продукції, то під цим брендом виготовляють трав’яні чаї, молочні продукти, мед, варення, сиропи та випічку. Основна умова – вся продукція має бути крафтова та виготовлятися виключно за місцевими рецептами, що додає їй особливого колориту та автентичності.

В рамках проєкту створили спеціальний інформаційний ресурс «Синевир ЕКО», на якому розміщена уся інформація про туристичні маршрути, місцеву продукцію, майстер-класи та інші можливості для відпочинку у Синевирській громаді.

Туристи, завдяки порталу «Синевир-ЕКО» можуть знайти для себе потрібний похід чи екскурсію, на які можна записатися в онлайн-режимі. Команда місцевих екскурсоводів пропонує чимало цікавих активностей, які допоможуть туристам сповна зрозуміти суть еко-туризму.

«Створюємо унікальне для тих, хто цінує натуральний смак та прагне максимальної користі. Ми даруємо спокій, гармонію та відновлення через єднання з природою», – так окреслили місію проєкту «Синевир-ЕКО» його автори.

До розробки еко-бренду, який також є частиною проєкту «Синевир-ЕКО», у громаді підійшли відповідально та серйозно. Процес створення бренду не обійшовся без допомоги науковців, які допомагали правильно обирати квіти, зілля чи інші рослини для виготовлення чаїв та інших напоїв. Громада підписала меморандум про партнерство з одним із навчальних закладів, науковці якого долучатимуться до їхніх ініціатив та допомагатимуть в реалізації.

«Ми поставили перед собою завдання розвивати малий крафтовий бізнес, який притаманний для нашої території. Такий підхід дозволить зберегти нашу ідентичність та традиції карпатського краю. Особливо підтримуємо інноваційні бізнес-проєкти, завжди спонукаємо місцевих підприємців та жителів громади генерувати нові ідеї», – розповів Іван Чуп.

За його словами, якщо в Синевирській громаді втратять ідентичність та унікальність – це негативно відобразиться на кількості туристів, які до них приїжджають кожного року.

«Ми робимо все для того, щоб туристи в громаді зупинялися хоча б на два дні. Відповідно, поїздки та відпочинку та озері «Синевир» буде замало, потрібно створювати щось нове та пропонувати нашим гостям», – додав очільник громади.

У середньому за рік Синевирську громаду відвідує понад 200 тис. туристів. Такий потік відвідувачів сприяє розвитку закладів торгівлі, а разом із тим і виробників крафтової продукції. Така ситуація позитивно відображається на розвитку баз відпочинку та готельних закладів, іншої інфраструктури.

Керівництво громади розуміє, що для туристів та гостей ключову роль відіграє інфраструктура, яка включає в себе низку аспектів, починаючи від якісного дорожнього покриття до наявності банального банкомату. Тому в Синевирській громаді докладають максимум зусиль, щоб розвивати інфраструктуру та підвищувати комфорт для туристів, що згодом відображається у нових надходженнях до місцевого бюджету та промоції громади.

«Синевирська громада, коли розпочала свою діяльність, мала певні проблеми з наповненням бюджету. Незважаючи на добре розвинений туристичний напрямок, коштів у місцевому бюджеті не завжди вистачало, щоб покрити усі потреби. Ситуація була досить складною, але керівництву громади вдалося не просто стабілізувати ситуацію за перший рік роботи, але й одразу взяти курс на розвиток Синевирської територіальної громади. Вагомий поштовх цьому дала розроблена стратегія розвитку, згодом перші виграні гранти, інвестиційний паспорт, пошук закордонних партнерів та інші кроки в цьому напрямку. У громаді не чекали, що їм хтось надасть підтримку, а самі активно працювали над залученням нових ресурсів. Важливо, що Синевирська громада, розробивши стратегію, знає, куди вона рухається, має професійну та проактивну команду, яка і є найголовнішим ресурсом громади», – наголошує керівник регіонального офісу U-LEAD у Закарпатській області Микола Сюсько.

У громаді діє Центр підтримки підприємців, також створений в рамках проєкту «Синевир-ЕКО» за підтримки «U-LEAD з Європою». Фахівці Центру надають для представників бізнесу консультаційну підтримку та допомагають із пошуком ресурсів для розвитку власної справи. Окрім консультацій у Центрі допомагають писати проєктні пропозиції для участі в конкурсах, ба більше, є вже успішні приклади, коли місцевий бізнес отримував гранти для закупівлі обладнання.

Місцевий бізнес часто долучається до круглих столів та обговорень питань, які стосуються розвитку громади. Така модель співпраці дозволяє громаді чітко розуміти напрямки, які слід розвивати задля підтримки малого та середнього підприємництва, оскільки вони отримують запити напрямку від представників бізнесу.

У 2022 році Синевирська громада за підтримки експертів U-LEAD розробила інвестиційний паспорт, який стане для неї дороговказом розвитку місцевого бізнесу та залучення нових інвестицій. Документ став продовженням попередніх напрацювань та посилюватиме статус Синевирської громади як громади, яка розвиває на своїй територій туристичний еко-кластер.

«Для таких громад як наша, які не мали достатнього досвіду у реалізації проєктів, співпраця з міжнародними програмами, зокрема «U-LEAD з Європою», надзвичайно важлива та необхідна. Експертна підтримка відіграє ключову роль у становленні. Наприклад, ми не мали досвіду у проєктному менеджменті, але нам все детально розповіли, наші працівники пройшли комплексне навчання, і ми вже пишемо самі проєктні заявки та виграємо гранти для реалізації своїх ідей. Ми знаємо, що завжди можемо розраховувати на підтримку від регіонального офісу чи інших експертів U-LEAD, що додає нам впевненості та нових сил», –  резюмує Іван Чуп.

Теги:

історії війни стратегія розвитку міжнародна підтримка туризм довкілля інвестиції

Область:

Закарпатська область

Громади:

Синевирська територіальна громада

Джерело:

Програма «U-LEAD з Європою»

Читайте також:

26 грудня 2024

Як Вертіївська громада обʼєдналася з навколишніми, щоби надавати послуги ІРЦ

Як Вертіївська громада обʼєдналася з...

Авторка: Марія Булейко (Марковська) 2021 року, з реформою децентралізації постало питання: чи...

16 грудня 2024

80% закладів освіти пошкодила росія. Як у Чернігові облаштовують сучасні шкільні укриття

80% закладів освіти пошкодила росія. Як у...

«Внаслідок повномасштабного вторгнення і постійних обстрілів Чернігова 80 % закладів освіти, тобто шкіл, садочків,...

13 грудня 2024

«Я згоден проміняти великий бюджет нашої громади на високі доходи наших мешканців». Інтерв'ю голови громади

«Я згоден проміняти великий бюджет нашої...

Голова одної з найбагатших на Полтавщині Сергіївської громади Ігор Лідовий розповів про те, чому розвиток...

02 грудня 2024

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки Програми USAID DOBRE запрацював медіацентр

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки...

У Царичанській територіальній громаді Дніпропетровської області за підтримки Програми USAID DOBRE відкрили медіацентр...