Реформа старшої школи у Стрийській громаді

«Кожен на своєму місці повинен робити все, щоб наблизити перемогу». Ці слова ми чули не один раз і ми робили, кожен у своєму селі, селищі, місті. Ми допомагали і допомагаємо сім’ям, які тікають з-під ворожих обстрілів, територіальній обороні, ЗСУ, один одному у тяжкі хвилини. Здавалося б, в часи війни не до реформ. Але саме результати реформи з децентралізації допомагають нам вистояти. Cьогодні продовження реформ в освіті – це те, що наближає нас до перемоги. Саме тому Стрийська міська територіальна громада Львівської області в часи війни продовжує змінювати мережу закладів освіти, реалізує заходи для впровадження реформи старшої школи на місцевому рівні», - розповідає Лідія Стасенко, начальниця управління освіти Стрийської міської ради Львівської області.

Впровадження реформи старшої школи на місцевому рівні - непросте завдання для громад. Воно пов’язане із багатьма викликами, необхідністю приймати непопулярні управлінські рішення. Проте головна мета варта усіх зусиль.

 

Чому потрібні зміни?!

«У 2004 році я брала участь у польсько -українському проєкті «Схід і Захід – два крила єдиної Європи». У рамках цього проєкту ми мали можливість ознайомитись з навчально-виховним процесом ліцею ім. Марії Склодовської-Кюрі в Сухій Бескидській (Республіка Польща). Ліцей мав п’ять паралелей на одному році навчання і багатопрофільність, що давало можливість учням у міжкласних групах на поглибленому рівні вивчати саме ті предмети, які потрібні їм для вибору майбутньої професії. У навколишніх містечках також були ліцеї, але діти доїжджали саме сюди, бо там надавалися якісні освітні послуги. Профільна освіта – це те, що дозволяє створювати всі необхідні умови старшокласникам при максимальній віддачі їхнім професійним намірам і інтересам. Ось таким має бути наше завдання – якісні знання . Це мета всіх змін в освіті, і це ми маємо пояснити батькам.

В нашій громаді 11 268 учнів, кожен з них має однакове право на якісні освітні послуги. Кожен випускник 9-го класу повинен мати однакові можливості обрати і навчатися за тим профілем, що відповідає їх потребам та інтересам. Наше завдання – забезпечити такі можливості, а для цього потрібні зміни, потрібно впроваджувати реформу старшої школи», - говорить Лідія Стасенко.

 

Ініціатори змін і політична підтримка

Одним із пріоритетних завдань, що поставила перед собою команда управління освітою Стрийської міської ради в 2021році – до 2027 року провести підготовку до впровадження реформи старшої школи на місцевому рівні. Визначенню цього завдання як пріоритетного сприяли заходи, реалізовані Львівським департаментом освіти і науки Львівської міської адміністрації в рамках розробки Перспективного плану формування ліцеїв у Львівській області. Ініціативу змін мережі закладів освіти підтримав голова Стрийської громади Олег Канівець. Як зазначає Лідія Стасенко, без його підтримки реформувати мережу закладів освіти було б надзвичайно складно.

 

Зміни. Виклики і шляхи рішень

Стрийська громада велика, вона об’єднує місто Стрий і 46 сіл. В громаді проживає понад 100 тисяч населення, 44 заклади загальної середньої освіти забезпечують навчання 11268 учнів. Зміни в мережі закладів освіти торкаються багатьох: учнів, вчителів. Лідія Стасенко розповіла, що спочатку була думка зробити всі зміни за 1 рік, але згодом від неї відмовилися, обравши інший вихід – поетапний перехід до 2027-2028 навчального року та створення ліцеїв. Проте залишалося ще чимало відкритих питань і серед них – як заручитися підтримкою мешканців громади, з чого розпочати?

«В червні 2021 року завдяки Департаменту освіти і науки Львівської області нас запросили на презентацію «Децентралізація заради розвитку демократичної освіти» шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні». Вона відбулася у Львові. Цей захід і став поштовхом, ми зрозуміли з чого нам треба починати. Звернулися по допомогу до шведсько –українського проекту, у вересні 2021 року ми створили робочу групу і розробили план поетапних змін мережі, а вже у листопаді 2021 року була підписана угода про співпрацю між Стрийською громадою та шведсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні»», - розповіла Лідія Стасенко.

 

 

Нехай буде гра!

Так, саме практична гра «Оптимізація шкільної мережі» розроблена експертами шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», є тим інструментом, що допомагає мешканцям громади незалежно від їх посад, віку, виду діяльності, незаангажовано підійти до вирішення питання рівного доступу до якісних освітніх послуг, зрозуміти приховані мотиви поведінки учасників процесу оптимізації, знайти аргументи на користь тих чи інших рішень. Для проведення гри була ґрунтовна робота, зібрані всі данні проведені консультації.

В грудні 2021 року в Стрийській громаді команда експертів проекту провела гру. Вона об’єднала представників учнівського самоврядування, вчителів, директорів, депутатів, батьків, старост і бухгалтерів. Спільно визначалися зі складовими якісних освітніх послуг, спільними зусиллями кожна з чотирьох команд гравців розробили власний план оптимізації і визначала школи, що можуть бути ліцеями. Цікавий факт – ряд пропозицій напрацьованих різними людьми в різних командах співпадали. Чи дивно? Ні, якщо до справи підходити об’єктивно, відкинувши власні приховані мотиви і керуватися потребами та інтересами головних споживачів освітніх послуг – дітей.

 

 

Є гра, мають бути переможці!

Так переможця визначали гуртом, шляхом таємного голосування, після презентації плану оптимізації кожною із команд.

Цікаво, хто ж переміг?

Без перебільшень, співпраця з шведсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» допомогла здобути перемогу для Стрийської територіальної громади. В підсумку гри громада отримала чотири можливих варіанти змін, один з яких був підтриманий більшістю. Лідія Стасенко переконана – «після цієї гри всі люди зрозуміли, якою має бути мережа і чому потрібні зміни». На думку начальниці управління освітою, проведення гри дозволило заручитися підтримкою депутатів, батьків та вчителів, знайти необхідні аргументи під час громадських обговорень.

 

План змін у мирний час та їх впровадження під час війни

План поетапних змін мережі закладів освіти Стрийської громади розроблено в 2021 році, тоді і розпочалося його поступове втілення. Війна поставила нові виклики, але вона не змінила планів Стрийської громади щодо підготовки мережі закладів освіти до впровадження реформи старшої школи. Як зазначає Лідія Стасенко, це непросте завдання, але в громаді переконані, що все вдасться.

 

Детальніше про алгоритм впровадження змін в мережі закладів освіти Стрийської територіальної громади можна дізнатися, скориставшись базою даних кращих практик управління освітою - www.wiki.sklinternational.org.ua


Матеріал підготувала експертка шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» Інна Білик
у межах кампанії з поширення кращих практик та розвитку горизонтальної співпраці територіальних громад

Теги:

освіта

Область:

Львівська область

Громади:

Стрийська територіальна громада

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

25 липня 2024

«Телефонували голові, щоби подякувати, а не жалітися». Як у Решетилівській громаді відремонтували шкільне укриття

«Телефонували голові, щоби подякувати, а не...

Нещодавно міській голові Решетилівської громади, що на Полтавщині, Оксані Дядюновій телефонували батьки учнів...

24 липня 2024

Рава-Руська та Великий Бичків знаходять неординарні рішення завдяки міжмуніципальному співробітництву

Рава-Руська та Великий Бичків знаходять...

19 липня 2024 року Рава-Руська громада, що на Львівщині, та Великий Бичків, що на Закарпатті, уклали угоду про...

23 липня 2024

Як створити нові робочі місця і розвивати економіку: коворкінги Пирятинської громади

Як створити нові робочі місця і розвивати...

Як Пирятинська громада об’єднує місцевих жителів, навчає дітей заробляти гроші, проводить сеанси психологічної...

22 липня 2024

У двох ліцеях Вишнівської громади облаштували безбар’єрне середовище для учнів

У двох ліцеях Вишнівської громади облаштували...

Коли йдеться про навчання учнів з особливими освітніми потребами, зволікати з облаштуванням відповідних умов не...