Василь Сегін, координатор політики шведсько-українського Проєкту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні»
Нещодавні дискусії з нагоди 10-ї річниці прийняття Закону України «Про адміністративні послуги»[1] [2] дозволили краще пригадати шлях реформи у сфері адміністративних послуг, яка насправді почалася задовго до прийняття відповідного Закону. Ці дискусії наштовхнули на роздуми: які ж є справжні досягнення реформи? Чи стали ці зміни незворотними? Які наразі є виклики у сфері адмінпослуг та чого чекати далі?
«ЦНАП – ключова точка доступу громадян до послуг та взаємодії з державою» - це твердження вже можна вважати аксіомою, яка свідчить про успішність децентралізації. Що ж вдалося вирішити?[3]
Підсумовуючи досягнення реформи, варто зазначити таке: наразі в Україні функціонує 1065 ЦНАП (у переважній більшості територіальних громад) та загалом 3110 точок доступу до адмінпослуг. За цими сухими цифрами криється багато мільйонів задоволених відвідувачів, що змогли отримати якісні та доступні адміністративні послуги в зручних умовах та без побутової корупції. Більше того, ще є великий потенціал для розвитку, адже не всі ключові адміністративні послуги інтегровано у більшість ЦНАП[5]. Зокрема, напередодні анонсованих скорочень[6], завдяки ЦНАП можна оптимізувати мережу відомчих фронт-офісів.
Чи стали зміни у сфері адміністративних послуг незворотними? Можу припустити, що з політичної точки зору, зміни вже незворотні, адже громадяни звикли до якісного обслуговування, і той, хто буде тими чи іншими рішеннями погіршувати ці умови, нестиме репутаційні (політичні) ризики. Перш за все тут йде мова про інтеграцію належного переліку найнеобхідніших послуг у ЦНАП, адже попри амбітні плани, перелік затребуваних послуг у ЦНАП навіть скорочується, зокрема:
Як бачимо, погіршення інтеграції послуг у ЦНАП почалося ще до широкомасштабної війни. Але зараз, особливо за відсутності достатньої кількості публічних обговорень (що безумовно може бути виправдано умовами воєнного стану), ризики зменшення кількості послуг у ЦНАП зросли ще більше. Водночас, попит на послуги в умовах війни збільшується, а адміністратори ЦНАП навіть в таких умовах показують високу якість обслуговування громадян.
Також можливі подальші проблеми з утриманням приміщень, персоналу, оновлення обладнання, адже в разі браку фінансування та збереження діючих ставок адміністративного збору коштів не вистачатиме і ЦНАП, як інституція, може занепадати. Окремі ставки адміністративного збору не переглядалися ще з 1993 року[11], і часто в рази менші навіть за банківську комісію при їх сплаті. Вирішити проблему могло б прийняття закону «Про адміністративний збір» з чіткими правилами встановлення ставок адміністративного збору та їх перегляду. Органи влади та експерти активно працюють над вирішенням цього питання, в парламенті вже зареєстровано кілька ініціатив.
Окремо варто відзначити швидкість та ефективність розвитку електронних публічних послуг, чому активно сприяє Мінцифри. Навіть в умовах війни кількість таких послуг збільшувалась, що суттєво спрощувало взаємодію громадян з органами влади. Зокрема, можна виділити запровадження наступних послуг: єДокумент, реєстрація пошкодженого та зруйнованого майна, допомога по безробіттю, реєстрація ВПО тощо.
Збільшення кількості електронних послуг потребує наділення адміністраторів ЦНАП функцією «цифрового посередника», що з одного боку, допоможе інтегрувати в ЦНАП більшу кількість адміністративних послуг, а з іншого, допомагатиме громадянам швидше освоїти цю точку доступу до послуг. Водночас адміністратор як «цифровий посередник» може бути ефективним і для послуг, що надаються в автоматичному режимі, і для послуг, які потребують довшого часу на опрацювання документів.
Важливим буде подальше політичне лідерство від Мінцифри для продовження роботи по взаємодії реєстрів, аналогічно варто покращувати ситуацію і з програмними комплексами, які використовуються у ЦНАП для надання послуг. Наразі адміністраторам ЦНАП доводиться паралельно працювати в кількох програмах та часто вручну дублювати інформацію.
Адміністративні послуги затребувані і в мирний, і у воєнний час. Лише послугою з реєстрації внутрішньо переміщених осіб за 7 місяців скористалися близько 3 мільйонів громадян[12], що звичайно ж створює додаткове навантаження і на ЦНАП, як одну з ключових точок доступу до відповідних послуг. Водночас, вирішення проблемних питань, які були описані вище, може швидко покращити доступність до адмінпослуг через ЦНАП. Важливо, що всі ці зміни не потребують значних витрат з державного або місцевого бюджетів (більше того, в певних випадках буде навіть економія коштів), а результати будуть швидко оцінені мільйонами громадян України.
[1] 08.09 - "Сервісна держава: ретроспектива реформи сфери адміністративних послуг" https://fb.watch/fwiqeb5ggj/
[2] 12.09 - «Сервісна держава: реалії та майбутнє сфери адміністративних послуг» https://fb.watch/fwikVXviMz/
[3] Детально шлях реформи розкрито у статті В. Тимощука: «10 років успіху – Закон України «Про адміністративні послуги»» https://decentralization.ua/news/15436
[4] Весь перелік послуг, що мають надаватись у ЦНАП визначено Розпорядженням КМУ від 16 травня 2014 р. № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг». Зараз цей перелік є доволі амбітний, тож запроваджується поступово.
[5] З детальнішою інформацією про групи послуг, що надаються у ЦНАП можна ознайомитись завдяки моніторингу Мінцифри: https://center.diia.gov.ua/rezultati-monitoringu-merezi-centriv-2
[6] https://www.kmu.gov.ua/news/promova-premier-ministra-ukrainy-denysa-shmyhalia-na-zasidanni-uriadu-13-9-22
[7] https://auc.org.ua/novyna/minyust-proponuye-peredaty-organam-miscevogo-samovryaduvannya-dodatkovi-povnovazhennya-u
[9] https://hsc.gov.ua/index/poslugi/vidacha-posvidchennya-vodiya/zrazki-ukrayinskih-posvidchen-vodiya/
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...