Особливості складання проєктів місцевих бюджетів на 2023 рік ‒ огляд основних показників та роз’яснення для громад

Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» підготували огляд основних показників та роз’яснення для органів місцевого самоврядування щодо особливостей складання проєктів місцевих бюджетів на 2023 рік.


Негативний вплив воєнних дій на території України та неможливість наразі уповні визначити наслідки російської агресії, що продовжується, унеможливлюють розроблення реалістичних прогнозів економічного і соціального розвитку країни та, як наслідок, бюджетних показників на середньостроковий період. Тому до бюджетного законодавства внесено ряд змін, зокрема призупинено дію статті 751 БКУ та пов’язані з нею норми щодо прогнозів місцевих бюджетів . Тобто, прогноз місцевого бюджету, як документ середньострокового бюджетного планування, у 2022 році не складається.

Відповідно до статті 75 БКУ та враховуючи запроваджене середньострокове бюджетне планування місцеві фінансові органи з урахуванням особливостей складання проєктів місцевих бюджетів доводять до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних запитів. Разом з цим, з огляду на зазначене вище, Міністерство фінансів України рекомендує заповнювати форми бюджетного запиту у відповідних частинах лише на 2023 рік.

Складання проєктів місцевих бюджетів на 2023 рік має здійснюватися з дотриманням вимог Бюджетного та Податкового кодексів України та з урахуванням прийнятих законодавчих змін. Мінфін звертає увагу, що під час планування місцевими радами дохідної частини місцевого бюджету на 2023 рік у частині податкових і неподаткових надходжень та інших доходів доцільно керуватися:

  1. основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку України, які було надіслано листом Мінекономіки від 08.07.2022;
  2. нормами Бюджетного та Податкового кодексів України, рішеннями органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, ураховуючи при цьому чинні ставки оподаткування та нормативи зарахування загальнодержавних податків до відповідних місцевих бюджетів й індексацію ставок окремих із них.

Під час прогнозування дохідної частини місцевих бюджетів на 2023 рік Мінфіном враховано:

  • статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних, надходжень податків та зборів, зокрема за 2021 рік, очікувані макропоказники Мінекономіки на 2022 рік та прогнозні (попередні) на 2023 рік;
  • фактичне виконання дохідної частини бюджету за результатами 2019 – 2021 років і 5 місяців 2022 року;
  • продовження на 2023 рік дії тимчасової норми щодо підвищеного (+ 4%) нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів (крім бюджету м. Києва);
  • скасування з 2023 року оподаткування податком на доходи фізичних осіб грошового забезпечення та інші виплати військовослужбовцям;
  • періоди дії воєнного стану та ліквідації наслідків збройної агресії проти України.

Особливу увагу при складанні проєкту місцевих бюджетів на 2023 рік слід звернути на наступні аспекти:

  • прогноз місцевого бюджету, як документ середньострокового бюджетного планування у 2022 році не складається, а тому заповнювати форми бюджетного запиту у відповідних частинах слід лише на 2023 рік;
  • під час складання видаткової частини проєкту місцевого бюджету на 2023 рік насамперед має бути враховано потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ, відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати і на проведення розрахунків за електричну й теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ і послуги зв’язку, які споживають бюджетні установи;
  • КМУ прийнято постанову «Про внесення змін до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану». Прийняте рішення розширює перелік видатків, які можуть здійснюватися за рахунок коштів місцевих бюджетів.
  • при обрахунку показників проєкту місцевих бюджетів, слід використовувати прогнозні показники мінімальної заробітної плати (6700 грн) та прогнозний посадовий оклад працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки – (2 893 грн);
  • застосування нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб на 2023 р. (+4%) потребує нормативного врегулювання шляхом внесення змін у Бюджетний кодекс України або відповідної норми у ЗУ “Про Державний бюджет України на 2023 р.”.

Детальніше з документом можна ознайомитися за ПОСИЛАННЯМ.

08.09.2022 - 11:30 | Переглядів: 12375
Особливості складання проєктів місцевих бюджетів на 2023 рік ‒ огляд основних показників та роз’яснення для громад

Приєднані файли:

Теги:

бюджет війна війна місцеві бюджети

Джерело:

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...