Гуманітарна, благодійна та інші види допомог громадам: яких змін потребує урядова Постанова №590

Автори: Сергій Яцковський, Яна Брусенцова, Андрій Мацокін,
національні експерти Швейцарсько-українського проекту DECIDE


Як в умовах воєнного стану ефективно здійснювати постійний оперативний контроль з боку органів державної влади за надходженням і витрачанням коштів благодійної та інших видів допомог органами місцевого самоврядування? Як реалізовувати нагальні завдання щодо швидкого відновлення інфраструктури громад за рахунок цих коштів, які по факту є додатковими надходженнями місцевих бюджетів? Давайте разом проаналізуємо чинну нормативну базу цих процедур, а також спробуємо сформулювати пропозиції, які б дозволили зробити цей процес більш оперативним.

Через збройну агресію російської федерації проти України переважна більшість демократичного світу допомагає Україні у подоланні її наслідків. Окрім військово-технічної допомоги, важливим різновидом підтримки України є гуманітарна допомога, інші види благодійництва, а також гранти. Сьогодні в Україні зареєстровано представництва більшості світових благодійних та гуманітарних організації, які ставлять за мету відновлення зруйнованої інфраструктури, підтримку внутрішньо переміщених осіб та інші, у тому числі гуманітарні проекти. Бенефіціаром таких проектів зазвичай виступають органи місцевого самоврядування.

Переважна більшість такої допомоги надається у грошовій формі, яка є наразі суттєвою допомогою місцевому самоврядуванню. Ці кошти - чималі. Проте з боку благодійних організацій (донорських структур чи їх представництв) неодноразово висловлюються зауваження щодо затримки із використанням таких коштів з боку громад. Перш за все, це відбувається через особливості вітчизняного законодавства або через відсутність коштів на єдиному казначейському рахунку, а також затримки проплат через необхідність дотримання черговості платежів органами казначейства. Хоча по факту благодійні кошти, що надходять в громади, є залученими. Варто відзначити, що кошти, які надаються у вигляді благодійної допомоги, могли б бути у рази більшими, якби для цього було забезпечено ряд умов. У першу чергу, на рівні національного законодавства.

Так, особливості казначейського обслуговування органів місцевого самоврядування, їх комунальних закладів і установ визначає постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (далі - Постанова №590), якою фактично встановлюється черговість платежів, що здійснюються місцевими бюджетами.

Переважна більшість допомоги може надаватись та надається у вигляді цільових коштів, згідно з цілями, визначеними грантодавцем чи благодійною організацією або фондом. Проблемою на сьогодні є те, що грантові/благодійні кошти, одержані розпорядниками бюджетних коштів, потрібно включити відповідно до чинного законодавства до доходів місцевого бюджету. Далі ці кошти використовуються в порядку, встановленому бюджетним законодавством (на умовах, в тому числі, визначених постановою №590).

Враховуючи, що витрати органи місцевого самоврядування можуть здійснювати у відповідності до цілей, визначених в пункті 19 Постанови №590, та згідно з відповідною чергою, виникає ситуація, коли отримувачі грантової чи благодійної допомоги в особі органів місцевого самоврядування не можуть гарантувати дотримання строків її реалізації надавачу, а також своєчасність її надходження до кінцевого бенефіціара. Це створює ситуацію, коли за наявності, з одного боку, значних фінансових ресурсів в якості допомоги від представників світової спільноти, а з іншого - завдань, які стоять в тому числі перед територіальними громадами, і вимагають оперативного їх вирішення, є неможливим фактичне отримання цих коштів та використання їх на ті цілі, на які вони надаються. 

З урахуванням зростання обсягів благодійної (в тому числі гуманітарної) та інших видів допомог, що можуть передаватись органам місцевого самоврядування та органам державної влади у грошовій формі, пропонується постанову Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» доповнити пунктом 19-2 такого змісту:

«Казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками спеціального фонду державного і місцевих бюджетів з окремого рахунку, відкритого в Казначействі та органах казначейства, на який зараховуються кошти отримані у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, благодійних внесків, грантів, що надаються під час виконання програм міжнародної технічної допомоги, реалізації проектів, які підтримуються Європейським Союзом, урядами іноземних держав, іноземними фінансовими та донорськими установами і міжнародними фінансовими організаціями, їх представництвами в Україні, а також благодійними організаціями, зареєстрованими в Україні і які провадять свою діяльність у відповідності до норм Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», та використовуватись на оплату товарів, робіт та послуг, передбачених умовами надання цих коштів».

Також з метою своєчасної та в повному обсязі реалізації коштів, що отримуються органами державної влади та органами місцевого самоврядування в якості благодійної/грантової допомоги, пропонується в підпункт 1) пункту 19 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» доповнити після слів “Ради національної безпеки і оборони України, Офісу Президента України;” такими словами:

здійснення видатків, передбачених пунктом 19 прим 2”.

Реалізація вищезазначених змін дозволить здійснювати постійний оперативний контроль з боку органів державної влади за надходженням і витрачанням коштів благодійної та інших видів допомог органами місцевого самоврядування та органами державної влади, а також швидко реалізовувати нагальні завдання за рахунок цих коштів, які по факту є додатковими надходженнями місцевих бюджетів за рахунок благодійних джерел. Особливо актуальним це є в умовах воєнного стану та необхідності  швидкого відновлення громад або реалізації інших благодійних чи гуманітарних проектів.

08.09.2022 - 10:03 | Переглядів: 3674
Гуманітарна, благодійна та інші види допомог громадам: яких змін потребує урядова Постанова №590

Теги:

бюджет війна допомога війна Яна Брусенцова

Джерело:

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...