Як співпрацюють громади Львівщини - експертний аналіз
Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» проаналізували стан реалізації̈ договорів про співробітництво територіальних громад Львівської області.
Після прийняття регіональної Програми підтримки співробітництва територіальних громад у Львівській області на 2019-2020 роки реалізація договорів міжмуніципальне співробітництво у регіоні значно активізувалася. На додаток до програми було створено цільовий мотиваційний механізм – обласний конкурс проєктів міжмуніципальної співпраці, в рамках якого громади отримували кошти на реалізацію своїх ініціатив з обласного бюджету. Як результат, кількість міжмуніципальних угод збільшилась за останні роки з 2-х до 76-ти. З 2022 року складова міжмуніципального співробітництва стала частиною Комплексної програми регіонального розвитку Львівщини на 2021-2025 роки.
Найбільш популярним з існуючих форм співробітництва громад (68 договорів із 76-ти) залишається реалізація спільних проектів. Вона передбачає швидку координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначених̆ період ресурсів з метою спільного здійснення відповідних короткотривалих заходів та закупівель. Ця форма є більш поширеною, бо вона простіша за інші і носить разовий характер при необхідності швидкого об’єднання зусиль для закупівлі товарів та послуг.
Вона дозволяє в короткі строки закупити обладнання, щоб, наприклад, відремонтувати приміщення, яке в подальшому буде використовуватись для надання послуг для населення декількох громад.
Із 76 міжмуніципальних договорів на Львівщині 14 реалізуються громадами-партнерками Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» - Бродівська (2), Золочівська (2), Жидачівська (2), Рава-Руська (3), Жовківська (3) громади. Наприклад, Бродівська територіальна громада у 2021 році реалізовувала спільний проєкт з трьома суб’єктами співробітництва у формі спільного фінансування (утримання) комунальної установи «Бродівський центр професійного розвитку педагогічних працівників».
Солонківська та Сенівська громади об’єднали зусилля для реалізації проєкту в сфері соціального-економічного розвитку та розвитку культури та туризму. Проєкт «Розвиток сільського підприємництва та інфраструктури Агро туристичного кластера «ГорбоГори» передбачає будівництво туристично-інформаційного центру в с. Липники; туристичного кемпінгу «Агро садиба» в с.Раковець; туристичного кемпінгу Центр «Місто майстрів» в с.Виняви; створення туристичних маршрутів, закупівлю сільськогосподарської і автомобільної техніки та інших заходів, що по завершенню проєкту в комплексі працюватиме на розбудову та ефективну роботу Агро туристичного кластера громад.
Найменш популярними формами міжмуніципального співробітництва є:
- утворення суб’єктами співробітництва спільних комунальних підприємств, установ та організацій - спільних інфраструктурних об’єктів;
- утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень.
Серед основних причин не використання механізмів співпраці можна назвати наступні:
- громади зайняті формуванням та відточенням власних типових структур управління, які базуються на відсутності культури аналізу ефективності прийняття рішень та міжмуніципальної співпраці;
- відсутність діалогу між громадами, низький рівень соціальної єдності та розуміння рівня взаємодії для через інструменти міжмуніципальної співпраці, конкуренція та неготовність забезпечення прозорості та тривалої співпраці з делегуванням повноважень для забезпечення більшого соціально-економічного ефекту;
- відсутність мотивації та державних стимулів у вигляді конкурсів;
- відсутність знань щодо політик сусідства - громади не знають пріоритети своїх сусідів та, як наслідок, не можуть знайти спільну проблему, щоб об’єднатися та вирішити її через спільні механізми співробітництва;
- рішучість для більш швидких та простих механізмів реалізації спільних проектів, у порівнянні з більш довготривалими та коштовними з точки зору реалізації співробітництва;
- нагальні пріоритети вирішення питань та бюджетного фінансування сфер в умовах воєнного стану. Міжмуніципальне співробітництво може стати основою для вирішення проблеми ВПО в частині умов їх розміщення, утримання та залучення до економічної діяльності в громадах.

Приєднані файли:
Теги:
Область:
Львівська областьДжерело:
Проект USAID «ГОВЕРЛА»

Поділитися новиною:
14 квітня 2025
Замість листів співчуття - справжня допомога: Білозерська громада в проєкті «Пліч-о-пліч»
Замість листів співчуття - справжня допомога:...
Начальник Білозерської селищної військової адміністрації Ігор Острівний розповів про життя на Херсонщині під...
11 квітня 2025
Місцеві бюджети отримають 1,5 млрд грн додаткової дотації за I квартал 2025
Місцеві бюджети отримають 1,5 млрд грн...
11 квітня Кабінет Міністрів України розподілив додаткову дотацію з державного бюджету місцевим бюджетам за І квартал...
11 квітня 2025
Уряд виділив майже 500 млн грн на обладнання академічних ліцеїв - як подати заявку (+інфографіка)
Уряд виділив майже 500 млн грн на обладнання...
З 8 до 18 квітня 2025 року Міністерство освіти і науки України приймає заявки на отримання освітньої субвенції в...
10 квітня 2025
15 квітня - вебінар «Реформа управління публічними інвестиціями: роль місцевого самоврядування»
15 квітня - вебінар «Реформа управління...
15 квітня об 11:00 розпочнеться вебінар «Реформа управління публічними інвестиціями: роль місцевого...