Як співпрацюють громади Львівщини - експертний аналіз

Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» проаналізували стан реалізації̈ договорів про співробітництво територіальних громад Львівської області.


Після прийняття регіональної Програми підтримки співробітництва територіальних громад у Львівській області на 2019-2020 роки реалізація договорів міжмуніципальне співробітництво у регіоні значно активізувалася. На додаток до програми було створено цільовий мотиваційний механізм – обласний конкурс проєктів міжмуніципальної співпраці, в рамках якого громади отримували кошти на реалізацію своїх ініціатив з обласного бюджету. Як результат, кількість міжмуніципальних угод збільшилась за останні роки з 2-х до 76-ти. З 2022 року складова міжмуніципального співробітництва стала частиною Комплексної програми регіонального розвитку Львівщини на 2021-2025 роки.

Найбільш популярним з існуючих форм співробітництва громад (68 договорів із 76-ти) залишається реалізація спільних проектів. Вона передбачає швидку координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначених̆ період ресурсів з метою спільного здійснення відповідних короткотривалих заходів та закупівель. Ця форма є більш поширеною, бо вона простіша за інші і носить разовий характер при необхідності швидкого об’єднання зусиль для закупівлі товарів та послуг.

Вона дозволяє в короткі строки закупити обладнання, щоб, наприклад, відремонтувати приміщення, яке в подальшому буде використовуватись для надання послуг для населення декількох громад.

Із 76 міжмуніципальних договорів на Львівщині 14 реалізуються громадами-партнерками Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» - Бродівська (2), Золочівська (2), Жидачівська (2), Рава-Руська (3), Жовківська (3) громади. Наприклад, Бродівська територіальна громада у 2021 році реалізовувала спільний проєкт з трьома суб’єктами співробітництва у формі спільного фінансування (утримання) комунальної установи «Бродівський центр професійного розвитку педагогічних працівників».

Солонківська та Сенівська громади об’єднали зусилля для реалізації проєкту в сфері соціального-економічного розвитку та розвитку культури та туризму. Проєкт «Розвиток сільського підприємництва та інфраструктури Агро туристичного кластера «ГорбоГори» передбачає будівництво туристично-інформаційного центру в с. Липники; туристичного кемпінгу «Агро садиба» в с.Раковець; туристичного кемпінгу Центр «Місто майстрів» в с.Виняви; створення туристичних маршрутів, закупівлю сільськогосподарської і автомобільної техніки та інших заходів, що по завершенню проєкту в комплексі працюватиме на розбудову та ефективну роботу Агро туристичного кластера громад.

Найменш популярними формами міжмуніципального співробітництва є:

  • утворення суб’єктами співробітництва спільних комунальних підприємств, установ та організацій - спільних інфраструктурних об’єктів;
  • утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень.

Серед основних причин не використання механізмів співпраці можна назвати наступні:

  • громади зайняті формуванням та відточенням власних типових структур управління, які базуються на відсутності культури аналізу ефективності прийняття рішень та міжмуніципальної співпраці;
  • відсутність діалогу між громадами, низький рівень соціальної єдності та розуміння рівня взаємодії для через інструменти міжмуніципальної співпраці, конкуренція та неготовність забезпечення прозорості та тривалої співпраці з делегуванням повноважень для забезпечення більшого соціально-економічного ефекту;
  • відсутність мотивації та державних стимулів у вигляді конкурсів;
  • відсутність знань щодо політик сусідства - громади не знають пріоритети своїх сусідів та, як наслідок, не можуть знайти спільну проблему, щоб об’єднатися та вирішити її через спільні механізми співробітництва;
  • рішучість для більш швидких та простих механізмів реалізації спільних проектів, у порівнянні  з більш довготривалими та коштовними з точки зору реалізації співробітництва;
  • нагальні пріоритети вирішення питань та бюджетного фінансування сфер в умовах воєнного стану. Міжмуніципальне співробітництво може стати основою для вирішення проблеми ВПО в частині умов їх розміщення, утримання та залучення до економічної діяльності в громадах.

ЗАВАНТАЖИТИ Звіт за результатами експертного аналітичного дослідження питань співпраці громад Львівської області

17.05.2022 - 11:59 | Переглядів: 3487
Як співпрацюють громади Львівщини - експертний аналіз

Приєднані файли:

Теги:

співробітництво

Область:

Львівська область

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

20 листопада 2024

Аналіз місцевих бюджетів за 9 місяців 2024 року: як війна та бюджетні новації вплинули на місцеве самоврядування

Аналіз місцевих бюджетів за 9 місяців 2024...

Автор: Ігор Онищук, експерт шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в...

19 листопада 2024

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування

Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...

19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....

19 листопада 2024

В’ячеслав Негода про соцдослідження децентралізації: «Громади готові до подальших змін — реформа має дати їм інструменти»

В’ячеслав Негода про соцдослідження...

  «77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...

19 листопада 2024

Підтримка населенням децентралізації залишається на рівні 77% – дані всеукраїнського соціологічного дослідження

Підтримка населенням децентралізації...

Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...