02 червня 2025
Децентралізація
+
Використання файлів cookie
Ми використовуємо файли cookie для покращення роботи та підвищення ефективності сайту. Натискаючи кнопку "Дозволити", ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ви можете змінити налаштування файлів cookie в будь-який час у налаштуваннях браузера.
Дозволити

Створення та діяльність Центру надання соціальних послуг в громаді

Автор: Валерій Мікуліч, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Житомирській області


Питання створення та діяльності Центрів надання соціальних послуг/територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) на сьогодні чітко врегульоване чинним законодавством.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 р. N 1417 «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)», територіальний центр надання соціальних послуг є бюджетною установою, рішення щодо утворення, ліквідації або реорганізації якої приймає місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Територіальний центр утворюється для надання соціальних послуг громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують  сторонньої допомоги за місцем проживання, в умовах стаціонарного, тимчасового або денного перебування. Також зазначеною постановою Кабінету Міністрів України затверджено Типове положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

Разом із тим, постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 р. № 177 «Деякі питання діяльності центрів надання соціальних послуг» визначає, що з метою забезпечення оптимізації надання соціальних послуг та комплексного підходу до розв’язання проблем жителів територіальної громади центр надання соціальних послуг (далі – ЦНСП) може утворюватися шляхом реорганізації центрів соціальних служб, територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та інших закладів, що надають соціальні послуги. Крім того, вказаною постановою затверджене Типове положення ЦНСП та рекомендовано органам місцевого самоврядування керуватися ним під час організації діяльності центрів надання соціальних послуг.

ЦНСП є комплексним закладом соціального захисту населення, структурні або відокремлені (територіальні) підрозділи якого провадять соціальну роботу та надають соціальні послуги особам/сім’ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах.

Отже, згідно з чинним законодавством, ЦНСП – це бюджетна установа, юридична особа, що створюється рішенням сесії сільської, селищної, міської ради та діє на підставі Положення, а також є розпорядником бюджетних коштів.

Важливо, щоб у кожній громаді був підготовлений фахівець із соціальної роботи, який вивчатиме особливості сімей, групи людей, залучатиме на ранніх етапах роботи з сім’єю усіх необхідних суб’єктів, прогнозуватиме розвиток подій, процесів, моделі соціальної поведінки. Саме в штаті ЦНСП працюють соціальні робітники та фахівці із соціальної роботи (ФСР), які не є посадовими особами.

Центр очолює директор, якого призначає на посаду (на конкурсній основі за контрактом) та звільняє з посади засновник. В цьому контексті органам місцевого самоврядування варто керуватися Положенням про конкурсну комісію, умови та порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника надавача соціальних послуг державного/комунального сектору, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 200.

Варто також звернути увагу, що структурні підрозділи ЦНСП та інші відділення (відділення соціальних послуг в умовах денного перебування, спеціалізована служба підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, відділення надання соціальних послуг в умовах цілодобового перебування/проживання тощо) утворюються за рішенням засновника відповідно до потреб адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади в соціальних послугах.

Загалом, питання створення та діяльності ЦНСП залежить від фінансової спроможності та потреб територіальних громад. На сьогодні є також багато прикладів, де такі Центри утворюються та спільно утримуються територіальними громадами відповідно до договорів про співробітництво в рамках Закону України від 17.06.2014 року № 1508-VII «Про співробітництво територіальних громад». Ключовим в даному випадку є правильний підхід керівництва громади, депутатів до організації надання соціальних послуг на території громади.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
18.02.2022 - 12:32 | Переглядів: 24963
Валерій Мікуліч

Автор: Валерій Мікуліч

Теги:

соціальні послуги

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

01 червня 2025

Децентралізація: найважливіше за травень

Децентралізація: найважливіше за травень

На початку кожного місяця портал «Децентралізація» підбиває підсумки місяця, що минув. Ми розповідаємо про важливі...

30 травня 2025

«Громади, які не помічають молоді, залишаться із самими пенсіонерами…». Інтерв’ю Лесі Голояд

«Громади, які не помічають молоді, залишаться...

Автор: Дмитро Синяк Лесю Голояд цілком заслужено можна назвати однією з найкращих в Україні фахівчинь з питань...

30 травня 2025

Як гірська Богданська громада розвивається завдяки співпраці з міжнародними партнерами

Як гірська Богданська громада розвивається...

Попри складну логістику, обмежені ресурси й нестачу фахівців, у Богданській громаді на Закарпатті сформувалась...

30 травня 2025

Львів залучив 668 млн грн кредиту на будівництво та оновлення об’єктів енергопостачання

Львів залучив 668 млн грн кредиту на...

  Львівська міська рада уклала кредитну угоду з Ощадбанком на суму в понад 668 млн грн для фінансування...