Не треба думати однаково, треба думати разом - основні цитати 6-го Форуму «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави»

 

Мабуть, фраза «Не треба думати однаково, треба думати разом» стала лейтмотивом першого дня 6-го Форуму «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави», який поєднав думки представників і представниць Уряду, Парламенту, органів місцевого самоврядування та міжнародної спільноти.

Головними темами першого дня форуму стали: міжнародна підтримка децентралізації, майбутнє змін до Конституції в частині децентралізації, а також роль всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування після зміни адміністративно-територіального устрою в Україні 2020 року.

 

Конституційні зміни та міжнародна підтримка

 

Снєжана Самарджіч-Марковіч, директорка Генерального директорату ІІ – з питань демократії Генерального секретаріату Ради Європи:

«Відповідність законодавства України  Європейській хартії місцевого самоврядування та успішне завершення децентралізації залежать від внесення змін до конституції. Міжнародна спільнота у цьому питанні на вашому боці. Рада Європи і  надалі надаватиме  підтримку Україні в її прагненні удосконалювати демократичне врядування та захищати права людини і верховенство права».

Андрій Клочко, народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування:

«Зміни до Конституції в частині децентралізації – це тривала і ретельна робота з пошуку консенсусів, результатом якої має бути голосування у понад 300 голосів в парламенті. Це наше домашнє завдання на наступний рік».

Матті Маасікас, Посол ЄС, Голова Представництва Європейського Союзу в Україні:

«Децентралізація зараз тісно вбудовується у ландшафт України, і навряд чи хтось ставить її під сумнів. Реформа вкорінюється. Дійсно, для її продовження конституційні зміни важливі. Але ми не закликаємо до поспіху. Такі рішення слід обговорити в якомога ширшому колі. І дискусії, подібні сьогоднішній, мають в цьому допомогти».

Олексій Чернишов, Міністр розвитку громад та територій України:

«Зміни до Конституції – серед важливих наших пріоритетів у реформі місцевого самоврядування. Реформа триває і потребує об’єднання зусиль. Підтримку реформи з боку суспільства і міжнародної спільноти ми бачимо і високо цінуємо. Отже зміни треба продовжувати. Тому сподіваємося на підтримку і конституційної більшості в Парламенті».

Ешлі Малруні, радниця, голова Відділу міжнародного розвитку Посольства Канади в Україні:

«Ми всі згодні, що децентралізація – це складно, бо це не лише про зміну законодавства,  це про нові моделі суспільної поведінки, нові підходи до надання послуг. Тому потрібен комплексний підхід до подальших законодавчих змін. І ми готові допомогати Україні і надалі».

Олександр Корнієнко, народний депутат України, Перший заступник Голови Верховної Ради України:

«Зараз завершується етап обговорення змін до Конституції на рівні всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування. Далі з цим текстом працюватиме робоча група, яка буде утворена в   Комітеті з правової політики, за участі представників інших комітетів. Ця робоча група має напрацювати текст законопроекту, який може претендувати на 300 голосів у залі парламенту. Але ми розуміємо - все одно треба буде переконувати колег в тому, що децентралізація не може бути політичним лозунгом, бо це про розвиток країни, її територій, підвищення якості і доступності послуг людям. Текст проекту змін до Конституції протягом двох тижнів буде оприлюднений. Потім маємо направити його на висновок до Конституційного Суду. Ми хочемо проголосувати законопроект в першому читанні на цій сесії, але тут все залежить від мобільності Конституційного Суду».

В’ячеслав Негода, заступник Міністра розвитку громад та територій України:

«Змінити систему влади на районному та регіональному рівнях можна лише змінами до Конституції України. Ці зміни не такі великі і, по суті, мають закріпити те, що вже зроблено, або назріло: зафіксувати нову систему територіального устрою, зокрема, громади, а також удосконалити систему влади на районному і обласному рівнях, яка вже стала неефективною. Хотів би звернутися до усіх народних депутатів, які декларують європейські цінності,  – давайте підтримаємо ці зміни, бо це не політичний процес, а створення умов для розвитку територій, щоб кожна людина мала рівні можливості, незалежно від того, в якому регіоні чи громаді вона живе».

Ольга Совгиря, народна депутатка України, голова підкомітету з питань політичної реформи та конституційного права Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, представниця Верховної Ра України у Конституційному Суді:

«Процес прийняття змін до Конституції складний. І найскладніше – знайти 300 голосів. Але ці голоси потрібно відшукати, щоб конституція не відставала від реальних процесів, які тривають в державі».

Віталій Безгін, народний депутат України, Голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України.

«Питання конституційних змін не можна відкладати на 2023 рік, коли в Парламенті загостриться політична боротьба перед виборами. Треба приймати законопроєкт в першому читанні вже на поточній сесії, яка триває до кінця лютого 2022 року. Також в 2022 році, до змін до Конституції, ми  створимо інститут префектів в деяких громадах, наприклад, у Києві».

Сергій Сухомлин, заступник Голови Палати місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад України, Житомирський міський голова:

«Я неодноразово виступав за те, що префекти у системі місцевого самоврядування потрібні. Часто політичні сили розхитують ситуацію в Україні, через що місцеві влади ухвалюють рішення, які не належать до їхньої компетенції. Отже, місцевій владі потрібен контроль. Ми чекаємо на зміни до Конституції, щоб реформа рухалася далі».

Даніель Попеску, керівник Департаменту демократії і врядування Генерального директорату – II з питань демократії Генерального секретаріату Ради Європи

«Таких трансформацій в таких умовах як в Україні не робила жодна країна. Зараз ми констатуємо, що децентралізація в Україні триває успішно. Сподіваюсь, невдовзі, після прийняття та імплементації усіх змін, про які йшлося зокрема і під час сьогоднішнього заходу, ми констатуватимемо, що реформа повністю запрацювала». «Таких трансформацій в таких умовах як в Україні не робила жодна країна. Досягнутий прогрес за сім з половиною років реформи вражає. Сподіваюсь, 2022 року під час наступного форуму ми будемо обговорювати, не як спланувати її наступні кроки, а як її удосконалити, чи навіть завершити».

 

Всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування

 

Єлена Дрен’янін, голова комітету з питань врядування Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи:

«Сильні асоціації органів місцевого самоврядування роблять великий внесок у розбудову партнерства між центральною владою та місцевим самоврядуванням. Асоціації та органи центральної влади мають налагодити якісний процес консультацій задля захисту інтересів місцевого самоврядування і прийняття ефективних рішень. Чим якіснішими будуть рішення центральної влади по відношенню до місцевого самоврядування, тим більшою буде підтримка суспільством влади загалом. Процес консультацій залежить від трьох базових умов: місцеве самоврядування повинне отримувати повну інформацію про проекти рішень влади, які їх стосуються, вони мають право і можливість висловлювати свої погляди на ті чи інші рішення, а також мати час підготувати свої пропозиції чи альтернативні проекти».

В’ячеслав Негода, заступник Міністра розвитку громад та територій України:

«Якщо б не всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, які свого часу переконали урядовців, центральну владу у необхідності децентралізації, ми не мали б про що говорити сьогодні. Зараз перед галузевими асоціаціями постають нові виклики. Вважаю, їм важливо співпрацювати між собою більш ефективно, щоб мати один консолідований голос, побудований на комунікації і компромісі, для відстоювання інтересів місцевого самоврядування на центральному рівні. Чинний закон це дозволяє».

В’ячеслав Рубльов, народний депутат, голова підкомітету з питань регіональної політики та місцевих бюджетів Комітету Верховної Ради України:

«Розмова у Верховній Раді про майбутнє асоціацій органів місцевого самоврядування виникла не тому, що хтось особисто цього захотів. Ми лише констатуємо, що усім нам було б простіше, якби асоціації перед тим, як захищати інтереси місцевого самоврядування, домовлялися про спільні позиції, хоча б там, де це можливо, і шукали те, що їх об’єднує. Якщо асоціаціям потрібна якась допомога для цього від держави, ми маємо це зробити».

Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України:

«Якщо асоціації хочуть мати єдиний голос, не треба змінювати законодавство, або якісь процедури. Що заважає нам формувати цей голос зараз, навіщо нам заганяти себе в зайві рамки? Коли ми маємо різні позиції в тих чи інших питаннях, влада, яка приймає рішення, вибере найвигідніше або найпростіше рішення. А нам треба, щоб це рішення було найефективнішим для громад».

Олександр Корінний, голова Асоціації об’єднаних територіальних громад, Новоукраїнський міський голова:

«Багато з того, що ми говоримо сьогодні – це про конкуренцію, про речі, які роз’єднують. Конкуренція між нами ослаблює наш голос. Тому потрібен інструмент, спільний майданчик, який допоможе нам комунікувати».

Юрій Андрійчук, керівник Секретаріату Української асоціації районних та обласних рад:

«Чи треба нам зміни до закону про асоціації, маємо вирішити перш за все ми самі. Варто зібратися і обговорити це питання, сформувати спільну позицію. Вважаю також, що треба створити координаційну раду чотирьох асоціацій, які діють сьогодні на всеукраїнському рівні».

 Ігор Абрамюк, директор з розвитку Всеукраїнської асоціації громад:

«Держава має бути зацікавлена, щоб асоціації органів місцевого самоврядування були спроможними, бо вони забезпечують сталість суспільних реформ. Тому доречно піднімати питання про державну фінансову підтримку. Крім того, необхідно запровадити чіткий механізм консультацій з асоціаціями. Бо зараз далеко не всі міністерства надсилають нам  акти, які стосуються діяльності органів місцевого самоврядування, не всі комітети Верховної Ради запрошують асоціації до обговорення важливих для нас питань. Крім того, не варто плутати єдиний голос асоціацій і один голос. Не треба робити проблему з того, що асоціацій може бути більше, ніж одна, але при цьому вони дійсно мають бути за одне».

 

Темами другого, заключного дня Форуму стануть: практика розробки і застосування законодавства про міські агломерації в Україні та міжнародний досвід; розвиток гірських територій; захист прав внутрішньо переміщених осіб в Україні.

Програма заходу ТУТ.

Трансляція Форуму відбуватиметься на сторінці Програми.


Форум організовується Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Міністерством розвитку громад та територій України, Донецькою обласною державною адміністрацією, Луганською обласною державною адміністрацією, Львівською обласною державною адміністрацією за сприяння та підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...