Автор: Дмитро Василенко, керівник Регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою» у Хмельницькій області
Кабінет Міністрів України 12 червня 2020 року прийняв 24 розпорядження щодо визначення адміністративних центрів та затвердження територій громад областей. В результаті в країні створено 1469 територіальних громад (в т.ч. 31 тергромада на непідконтрольній території в межах Донецької та Луганської областей). Відповідно в 1438 з них 25 жовтня 2020 року пройши перші вибори місцевих голів та депутатів місцевих рад.
Схоже, що процеси об’єднання завершились. Водночас, вбачається, що заради досягнення результату та успішного розвитку територій процеси об’єднання мають продовжуватись вже на інших рівнях. Перш за все, процеси консолідації зусиль гравців мають відбуватись на нижчому рівні – всередині громад. Давайте розглянемо детальніше на прикладах з Хмельниччини.
Зокрема, для реалізації проєктів по певній тематиці активним жителям необхідно об’єднуватись та створювати громадські об’єднання, які мають більше можливостей для залучення коштів. До прикладу, з 2016 році в Хмельницькій області активно працює громадське об’єднання «Агенція сталого розвитку «Астар». Астар об’єднав експертів з усієї області, що провели кілька сотень заходів та реалізувати десятки проєктів по розвитку підприємництва, туризму, в екологічній та інших сферах. Зараз експерти ГО активно допомагають розвиватись бізнесу та громадам також і за межами області.
Для захисту власних інтересів і ефективного управління спільним майном власникам квартир в багатоповерхівках доцільно створювати об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. До прикладу, в Городоцькій міській громаді Хмельницької області ОСББ «Дольовик 9» взяло участь у Програмі співфінансування ремонтів та реконструкцій покрівель багатоквартирних будинків, в результаті чого 70% вартості робіт профінансувала міська рада, а жителі отримали відремонтований дах будинку.
Створення кооперативу надасть можливість кожному виробнику сільськогосподарської продукції досягнути більшої прибутковості від власної діяльності найперше через розподіл витрат, спільну закупівлю обладнання та відстоювання інтересів. Наприклад, в Дунаєвецькій міській громаді з 2017 року активно розвивається сільськогосподарський кооператив «Ягідний рай». Кількість членів кооперативу постійно зростає, адже вони отримують фінансову, технологічну підтримку та консультаційну підтримку, в тому числі за рахунок міжнародних партнерів. В окремих громадах області активно діють молочні кооперативи, в результаті чого місцеві жителі отримують більший прибуток під час збуту молока.
Представники малого та середнього бізнесу можуть отримати додатковій досвід і знання, промоцію та фінансування спільних проєктів за результатами створення кластерів, а об’єднання в асоціації допоможе в лобіюванні інтересів галузі. Наприклад, завдяки діяльності упродовж 2018-2019 років у м. Хмельницький швейних кластерних ініціатив вдалось реалізувати 8 спільних проєктів та провести десятки навчань для представників галузі, вперше легку промисловість включено до Стратегії регіонального розвитку області.
Крім того, досить кволо у більшості областей відбуваються процеси співробітництва між територіальними громадами – об’єднання вищого рівня. Інструмент, що може допомогти ефективніше використати наявні ресурси чи зменшити витрати, швидше залучити інвестора чи отримати додаткове фінансування інфраструктурного проєкту, нажаль не застосовується. На Хмельниччині вказаний інструмент також застосовується не активно, водночас договір про співробітництво в управлінні твердими побутовими відходами у 5 громадах Славутського району шляхом впровадження сучасних технологій є гарним прикладом поєднання зусиль задля вирішення спільної проблеми. Важливо згадати і нещодавньо підписаний головами 33 тергромад договір про міжмуніципальне співробітництво в рамках реалізації спільного проєкту з розвитку туризму «Дністровський каньйон».
Таких та успішніших прикладів можна наводити багато і по інших сферах та на інших територіях.
Якщо узагальнити, то усім набагато легше, швидше, ефективніше відстоювати інтереси чи розвивати власні проєкти саме після консолідації зусиль з однодумцями. Водночас, поряд із незнанням, на перешкоді таким ініціативам стає низький рівень довіри в українському суспільстві, і не лиш до окремих персоналій, а й до цілих інституцій чи процесів. При добровільному об’єднанні громад переваги щодо повноважень та фінансів були очевидними для більшості голів та депутатів, а довіра формувалась в процесі переговорів. Водночас, переваги інших типів об’єднань є не настільки очевидними, а самі учасники досить розрізненими. Саме тому, для пришвидшення цих процесів на місцях важливо запропонувати реальні та швидкі переваги для учасників таких об’єднань вже на першому етапі. І саме тому на початку роль місцевої влади є ключовою, насамперед як активізатора та координатора цих процесів. Адже від уміння досягнути швидкого успіху та отримання конкретних результатів рядовими учасниками об’єднань залежатиме формування довіри і подальший розвиток.
Автор: Дмитро Василенко
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...
19 листопада 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...