Адмінпослуги соцзахисту необхідно поетапно делегувати усім громадам, - експертна думка

Здобутки та проблеми розвитку системи надання адміністративних послуг в Україні обговорили сьогодні в Києві експерти в ході тематичної пресконференції.

Захід провів Центр політико-правових реформ за підтримки міжнародного фонду «Відродження».

Експерти відзначили, що за останні півтора роки в Україні сталося чимало змін: децентралізаційна реформа, внаслідок якої утворились нові громади та змінились межі районів, прийняття нового Закону у сфері адмінпослуг, що передбачає багато змін у розбудові мережі ЦНАП та їх роботі, реєстрація у Верховній Раді законопроєкту про адміністративний збір (4380), ініціативи Мінцифри з «діджиталізації» послуг у сфері реєстрації місця проживання тощо. Але на практиці виникає чимало проблем, які потребують уваги.

Віктор Тимощук, заступник Голови правління Центру політико-правових реформ наголосив на важливості децентралізації адміністративних послуг. Адже вона, за словами експерта, територіально наближує ці послуги до споживачів, полегшує інтеграцію цих послуг у ЦНАП і їх швидке надання.

Відзначивши окремі позитивні результати у проведенні цієї політики в Україні, Віктор Тимощук звернув увагу і на проблемні аспекти.

«Дуже радію нещодавньому ухваленню Верховною Радою законопроєкту 4382. Адже відтепер ключові повноваження з реєстрації актів цивільного стану належать усім громадам. Вони зможуть швидко інтегрувати ці послуги до ЦНАП та надавати у комплексі з іншими послугами, а також головне – повернути послуги РАЦС у старостинські округи. Водночас невизначеною залишається ситуація із адмінпослугами соцзахисту (АПСХ). Уряд задекларував, що ці повноваження будуть закріплені за новим центральним органом виконавчої влади - Нацсоцслужбою. А для органів місцевого самоврядування відводиться лише функція прийняття заяв від громадян. І досі невизначеною є роль колишніх міст обласного значення. Тому ЦППР закликає Уряд розглянути децентралізовану модель надання адмінпослуг соцзахисту шляхом поетапного делегування цих повноважень усім територіальним громадам», - сказав експерт.

Він також зауважив, що попри велику активність Міницфри у сфері адмінпослуг, є відчутним брак дієвої комунікації з експертами неурядових організацій та асоціацій органів місцевого самоврядування. Багато суттєвих пропозицій, за словами Віктора Тимощука, ігноруються, як-от у питанні політики децентралізації повноважень з надання адмінпослуг законопроекту “Про адміністративний збір” (4380) чи критерії територіальної доступності до ЦНАП. Не враховано пріоритет “старих райцентрів” у субвенції на ЦНАП та ін.

Яніна Казюк, експертка з фінансів та інструментів місцевого і регіонального розвитку наголосила на необхідності врегулювання на рівні закону сфери оплати за адміністративні послуги та закликала підтримати законопроєкт № 4380 «Про адміністративний збір».

«Суттєвою проблемою для органів місцевого самоврядування є недостатність надходжень від адмінпослуг у місцеві бюджети. Головна причина цієї ситуації полягає у тому, що окремі розміри плати за адмінпослуги чи прирівняні дії не переглядалися з 1993 року, як-от сфера РАЦС, «нотаріальні дії» ОМС. А окремі послуги були завжди або стали безкоштовними. Водночас, справедливо, щоб саме конкретний отримувач послуги компенсував принаймні частину видатків на надання послуги, а не покривати їх коштом усіх платників податків. Отже, сьогодні необхідно створити зрозумілий та прозорий механізм з нарахування плати за адміністративні послуги. Проблему можна вирішити шляхом прийняття єдиного законодавчого акта з визначенням чітких раціональних розмрів адмінзборів за базові адмінпослуги. Саме таким законодавчим актом може стати проект Закону про адміністративний збір № 4380», - сказала Яніна Казюк.

Євген Школьний, експерт Центру політико-правових реформ звернув увагу на недоліки пропозицій Мінцифри з реформування системи реєстрації місця проживання в Україні. Зокрема, експерт вважає, що внесений до Верховної Ради законопроєкт № 5463 не вирішить головну проблему – не змінить застарілу модель такої реєстрації.

«Щонайменше 6,8 млн осіб в Україні проживають не за місцем своєї реєстрації. Це пов’язано з тим, що нам у спадок від СРСР дісталась «дозвільна» модель «прописки», за якої людині необхідно приносити стопку документів, щоб довести органу своє право проживання у житлі, щоб його зареєструвати. Законопроєкт від Мінцифри, який чомусь замість Уряду зареєстрували депутати, цю проблему не вирішує. Так, дійсно, він містить низку прогресивних норм. Зокрема, передбачає можливість реєстрації адреси проживання в режимі онлайн, не зобов’язує призовників та військовозобов’язаних подавати військовий квиток для реєстрації, а також актуалізує розміри адмінзборів у цій сфері. Однак інших змін законопроєкт не передбачає. Але нам потрібно вводити декларативну модель “прописки” – таку, як у країнах Європи. Без зайвої бюрократії і стосів документів.  Водночас потрібно надійно захистити і права власників житла, а саме – від фальшивих реєстрацій. Вони повинні мати можливість швидко виписувати інших осіб з свого житла, а не так як зараз – тільки через суд. Все це передбачає альтернативний законопроєкт 5463-1», - пояснив Євген Школьний.

Експерти наголосили, що вищевказані реформи передбачені урядовими стратегіями та указами Президента України.

Більше інформації – на сайті ЦППР.

Запис пресконференції переглянути ТУТ.

 
 
 
18.06.2021 - 14:15 | Переглядів: 5623
Адмінпослуги соцзахисту необхідно поетапно делегувати усім громадам, - експертна думка

Теги:

адміністративні послуги Яніна Казюк Віктор Тимощук

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

15 листопада 2024

Шведський Бурльов та український Златопіль — міста-побратими

Шведський Бурльов та український Златопіль —...

Місто Златопіль - центр Певомайської громади на Харківщині, та шведський муніципалітет Бурльов познайомилися завдяки...

15 листопада 2024

Про особливості звільнення працівника з ініціативи роботодавця розповіли експерти U-LEAD з Європою

Про особливості звільнення працівника з...

Програма «U-LEAD з Європою» провела захід для представників громад, присвячений правовим аспектам звільнення...

15 листопада 2024

«Муніципальна няня»: тепер ВПО та жителі регіонів, де не працюють дитячі садочки, можуть скористатися послугою

«Муніципальна няня»: тепер ВПО та жителі...

«Муніципальна няня» — це послуга догляду за дитиною до досягнення 3-річного віку (або 6-річного віку у визначених...

15 листопада 2024

19 листопада - вебінар для керівників закладів освіти та фахівців з трудових відносин

19 листопада - вебінар для керівників закладів...

19 листопада о 14:30 приєднуйтеся до обговорення актуальних питань трудових відносин з непедагогічними працівниками в...