Василь Сегін, керівник відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних послуг Програми «U-LEAD з Європою»
Вже давно не викликає сумніву, що одним із ключових елементів належного ЦНАП є перелік базових (найбільш популярних) адмінпослуг. Зокрема, це реєстрація актів цивільного стану, місця проживання, нерухомості, землі, бізнесу; паспортні послуги, адмінпослуги соцзахисту. Адже насамперед за цим критерієм ЦНАП відрізняється від відомчого способу надання послуг.
На практиці навіть базові групи послуг не завжди інтегруються у ЦНАП. Десь причиною є внутрішньо-організаційні перепони в громаді, наприклад, коли секретар ради надає послуги ДРАЦС і не бажає передавати ці повноваження фахівцям ЦНАП чи самостійно їх надавати у ЦНАП. Ще частіше штучні бар’єри створюють органи виконавчої влади (ОВВ). Наприклад, Закон №943 від 03.11.2020 скасував спеціальні кваліфікаційні вимоги до адміністраторів ЦНАП для роботи щодо надання відомостей з ДЗК, але в Порядок проведення стажування у сфері земельних відносин, затверджений постановою КМУ, досі зміни не внесені. І тому в багатьох регіонах Держгеокадастр перешкоджає доступу адміністраторів до відповідного реєстру. Проблеми є і з послугами РАЦС, пенсійними, паспортними тощо.
Отже, щоб у ЦНАП були інтегровані всі базові послуги, до Закону «Про адміністративні послуги» внесли зміни які, передбачають обов’язкове надання у ЦНАП визначених Урядом адмінпослуг (у порядку виконання делегованих повноважень ОМС та послуг ОВВ).
На підставі цієї норми Мінцифри розробило проект переліку обов’язкових адмінпослуг у ЦНАП[1], згідно з яким пропонується інтегрувати:
До речі, яка ситуація зараз? У відкритому доступі, відсутня інформація щодо переліків послуг, які надаються у ЦНАП. Така інформація є лише по Харківській області за 2019 рік, де можна побачити, що в середньому у ЦНАП області надається 100 адмінпослуг[2]. Також в публікаціях Мінцифри видно, що зараз у ЦНАП у середньому можна отримати 105 адміністративних послуг[3].
Тому навіть інтеграція базових адмінпослуг для ЦНАП буде великим викликом. Представники ОМС підтверджують, що інтеграція нової групи послуг може тривати декілька місяців. Це спричинено потребою в підготовці приміщення / додаткових робочих місць, прийомі на роботу додаткового персоналу, його навчання, отримання доступу до реєстрів, налагодження взаємодії з суб’єктом надання послуг тощо. І якщо йдеться про збільшення кількості адмінпослуг, особливо масових, скажімо, зі 100 до 200, то безумовно потрібно більше часу та ресурсів. А інтеграція майже 480 послуг у ЦНАП ОМС колишніх райцентрів, які тільки починають створювати ЦНАП, взагалі виглядає нереалістичною у найближчій перспективі.
Враховуючи зазначене, експерти та представники ОМС підтримують перелік обов’язкових послуг для усіх ЦНАП так званих «базових» груп адмінпослуг, а також визначення переліку обов’язкових послуг для ВРМ[4]. Водночас додаткові переліки обов’язкових адмінпослуг для ЦНАП, залежно від типу ОМС, не знаходять широкої підтримки[5].
Особливо переоцінена спроможність громад з колишніх райцентрів. Багато ОМС у колишніх райцентрах лише у 2021 році планують створити власні ЦНАП, зокрема і на базі ЦНАП РДА. Останні часто мали слабку інфраструктуру та надавали, як правило, лише 3-4 групи послуг. А пріоритетна державна підтримка на ЦНАП «старих» райцентрів наразі не передбачена, незважаючи на обов’язок саме цих ОМС утворити ЦНАП до кінця 2021 року.
ОМС підтримують обов’язкові переліки адмінпослуг перш за все для того, щоб ОВВ були зобов’язані передавати послуги до ЦНАП. Але виходячи з тексту документа, у ньому поки не передбачається вирішення проблем взаємодії ОМС з ОВВ. Обов’язковий перелік додається, а бар’єри в інтеграції не зникають. Тому організаційні заходи, які передбачені в проекті розпорядження повинні містити чіткі завдання для ОВВ, які сприятимуть інтеграції послуг у ЦНАП[6].
Окремо звертаємо увагу на адмінпослуги, що поки не віднесені до базових, але отримали високу підтримку від представників громад для інтеграції у ЦНАП:
Всі інші групи послуг отримали менше 50% підтримки, тому їх не доцільно розглядати як обов’язкові для інтеграції у ЦНАП. Принаймні на цьому етапі. Те ж саме стосується специфічних груп послуг, які можуть бути затребуваними лише в окремих громадах, як от послуги у сфері космічної діяльності, кінематографії, суден флоту і рибної промисловості, технічного регулювання і метрології, що отримали менше 10% підтримки[7].
Останній рік є дуже стресовим для ОМС: вибори на базі нового адмінтерустрою, нові повноваження, виклики, пов’язані з пандемією COVID-19. Заміщення ЦНАП РДА на ЦНАП ОМС ще триває, а в багатьох ЦНАП досі не заведено навіть найбільш популярні групи послуг. Отже, було б доцільно рухатись поступово з інтеграцією нових адмінпослуг у ЦНАП, підтягнувши спочатку всі ЦНАП до мінімально належного рівня – надання базових груп послуг, а вже далі приймати рішення щодо поетапної інтеграції нових послуг.
Автор: Василь Сегін
Теги:
Джерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...
19 листопада 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...