Нові районні державні адміністрації повинні стати партнерами громад. Це той випадок, коли адміністрації повинні позбутися інституційної пам’яті і вибудовувати свою взаємодію виключно за принципами законності, взаємоповаги. Голів і депутатів місцевих рад обирають люди, керівників адміністрації призначає Президент, але разом вони є місцевою владою, від ефективності рішень якої залежить якість життя людей на територіях, де ця влада працює. І якщо люди стикаються з певними проблемами, які місцева влада мала не допустити, то значить є збій у взаємодії держадміністрації та органу місцевого самоврядування або нерозуміння своїх завдань чи відсутність відповідальності. Але практика показує, що тісна взаємодія дозволяє уникати неправильних рішень, які б могли призвести до проблем.
Про це сказав В’ячеслав Негода, заступник Міністра розвитку громад та територій, перебуваючи з робочою поїздкою у Тернопільській області.
Саме Тернопільщина стала першим регіоном, де вже призначено керівників нових районних державних адміністрацій. Ці органи державної виконавчої влади, в силу змін у адміністративно-
«Але треба ще змінювати відносини між органами влади, які мають стати виключно партнерськими. Не варто ділити місцеве самоврядування на владу й опозицію, а райадміністрації не мають підстав вважати себе начальниками над головами громад. Це має назавжди відійти в минуле. Йдеться про цілу зміну світогляду щодо того, яким повинно бути управління територіями. З 1 січня цього року ми вступили у період, який має надати цілій Україні нову якість. У нинішньому році на фундаменті – новому адмінтерустрої, маємо створити ефективну владу, яка працюватиме стабільно», - сказав В’ячеслав Негода.
Якщо громади є первинною ланкою системи місцевого самоврядування, то районні ради (ред.: їх часто помилково ототожнюють з районними державними адміністраціями) є вторинною ланкою місцевого самоврядування. Реформа змінила і їх долю – вони фактично залишилися без повноважень і ресурсів, оскільки громади, сформовані у попередні роки реформи, довели, що вони є значно ефективнішими у реалізації таких повноважень. Поки чинна Конституція України передбачає такий рівень місцевого самоврядування, тому районні ради продовжують функціонувати, щоправда сьогодні їх набагато менше, оскільки поменшало самих районів (Влітку 2020 року Верховна Рада України ліквідувала старі 450 районів і створила натомість 136 нових районів).
За словами В’ячеслава Негоди, у районних бюджетах сьогодні є 3,4 млрд грн перехідних коштів з минулого року, які з’явилися через те, що попередні районні ради вже не хотіли нічого робити і подекуди навіть не виплатили прямих субвенцій у сферах освіти та охорони здоров’я.
«Районні ради цілком можуть запропонувати ці кошти громадам, їм вони потрібніші. Недопустимі такі факти, які є сьогодні, коли в райраді залишилися мільйони в бюджеті, а районну лікарню передали громаді з боргами. Це неправильно», - сказав заступник Міністра.
Він також не радить районним радам створювати великі апарати.
«В середньому по Україна сьогодні апарат райради налічує 50 фахівців. А от до прикладу в апараті Дубенської районної ради Рівненської області працюють лише четверо осіб, і цього, можливо, цілком достатньо. Адже план соціально-економічного розвитку можна робити спільно з громадами, бюджет на 50 тис. грн на рік райраді може порахувати районна державна адміністрація».
В’ячеслав Негода нагадав, що мета реформи місцевого самоврядування – сильні громади, такі, які здатні і в розумінні ефективного управління, і в розумінні фінансового забезпечення, вирішувати всі питання, які впливають на якість життя людей.
Нагадаємо, у Чортківській громаді відбулося засідання регіональної платформи керівників територіальних громад Тернопільщини на тему: «Децентралізація: виміри спроможності муніципалітетів» за участі представників Мінрегіону, народних депутатів України, представників Тернопільської обласної державної адміністрації. Зустріч організована Асоціацією міст України.
Поділитися новиною: