Як законопроект №4380 про адмінзбір вплине на бюджет громади

Авторка: Яніна Казюк, експерт з публічних фінансів,  доктор наук з державного управління


Розвиток системи надання адміністративних послуг тісно пов’язаний з реформою місцевого самоврядування та фінансовою спроможністю територіальних громад.

Проблемою для органів місцевого самоврядування (ОМС) досі є те, що окремі розміри плати за адмінпослуги чи прирівняні дії не переглядалися з 1993 року (сфера РАЦС, «нотаріальні дії» ОМС тощо). А багато послуг ОМС, або таких що надаються через Центр надання адмінпослуг ОМС, визначені законами як безоплатні (реєстрація бізнесу, землі тощо).

Отже, вкрай актуальним є прийняття законодавчого акту, який актуалізує розміри адміністративних зборів. Саме таким законодавчим актом може стати проект Закону України «Про адміністративний збір» (реєстр. № 4380 від 16.11.2020).

Цей документ матиме позитивний вплив на збільшення надходжень до місцевих бюджетів. Зокрема, за рахунок того, що вводиться помірна плата за частину адмінпослуг, які наразі були безоплатними, а також за рахунок того, що для низки адмінпослуг підвищуються розміри адміністративного збору, які наразі були мізерними.

На прикладі проведеного аналізу наданих адміністративних послуг через ЦНАП  Печеніжинської територіальної громади, можна побачити, який ефект для бюджету матиме прийняття законопроекту № 4380. Для проведення аналізу були взяті основні 5 груп послуг - реєстрація: актів цивільного стану, місця проживання, бізнесу, землі, а також нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами ОМС у сільських населених пунктах. 

Так, у 2019 році за вказаними групами ЦНАП Печеніженської громади надав 2701 адміністративну послугу, від сплати за як до бюджету надійшло  37,8 тис грн.

При ухваленні зборів, які пропонуються законопроектом № 4380, обсяги надходжень до бюджетів значно зростуть. У випадку ЦНАП Меченіжинської ОТГ – з 37.8 тис грн до 263,2 тис грн. Бюджет отримав би додатково надходження у сумі 225,4 тис. грн, або зріс би у 7 разів.

 

Порівняння обсягу коштів, які отримані до бюджету за 2019 р. та прогнозного обсягу від вартості 5 груп послуг (визначених законопроектом №4380), наданих ЦНАП Печеніженської ОТГ, тис.грн

Найбільше зростання відбудеться за надання адмінпослуг з РАЦС (у 235 рази) та за нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами ОМС у сільських населених пунктах (у 122,3 рази). Але в абсолютних одиницях суттєвим є зростання по усіх групах послугах.

 

Таблиця 1

Інформація щодо отриманих коштів до бюджету від надання адміністративних послуг ЦНАП Печеніжинської ОТГ за 2019 рік та прогнозних обсягів надходжень до бюджету (відповідно до розмірів зборів, визначеною в проекті закону № 4380), грн.

 

 

Найменування груп адмінпослуг

всього отримано коштів до бюджету за 2019 рік,

прогноз обсягу надходжень до бюджету (проект закону),

різниця (проекту закону від факт вартості),  +/-

різниця (проекту закону від факт вартості), рази

1

Реєстрація актів цивільного стану

28,05

6600,00

+6571,95

+235,3 рази

2

Реєстрація / зняття з реєстрації мешканців

14225,60

55450,00

+41224,4

+ 3,9 рази

3

Нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами ОМС у сільських населених пунктах

382,67

46810,00

+46427,3

+122,3 рази

4

Реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців

240,00

1100,00

+860,00

+4,6 рази

5

Державна реєстрація земельних ділянок

22911,80

153200,00

+130288,2

+6,7 рази

 

Всього

37788,12

263160,00

+225371,88

+ 7 рази

 

Тому на сьогодні, вкрай необхідним є прийняття Закону України «Про адміністративний збір». Він дасть можливість визначити актуальні розміри адмінзборів за надання відповідних послуг, хоча б частково компенсувати місцевим бюджетам витрати на персонал, на оснащення ЦНАП, створить умови для надання широкого переліку адмінпослуг органами місцевого самоврядування.

Детальніше з інформацію про надання адміністративних послуг через ЦНАП Печеніжинської ОТГ за 2019 рік можна ознайомитися в таблиці (ЗАВАНТАЖИТИ)


Довідково: Печеніженська селищна територіальна громада Івано-Франківської області, населення 18,5 тис. мешканців, площа 184,9 м2, 9 населених пунктів, через ЦНАП надається понад 200 послуг.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
26.02.2021 - 12:37 | Переглядів: 9407
Яніна Казюк

Автор: Яніна Казюк

Приєднані файли:

Теги:

бюджет Яніна Казюк

Читайте також:

17 січня 2025

Стратегічна сесія: порядок та умови проведення

Стратегічна сесія: порядок та умови проведення

Стратегічна сесія – важливий етап у процесі складання завдання для комплексного плану. Це обов’язковий публічний...

17 січня 2025

Тернопільська ОВА та Програма Polaris поглиблюють співпрацю у впровадженні європейських стандартів управління

Тернопільська ОВА та Програма Polaris...

Представники Програми Polaris провели зустріч із керівництвом Тернопільської обласної військової адміністрації:...

17 січня 2025

UCORD та європейський менторинг: як українські агенції регіонального розвитку стають сильнішими

UCORD та європейський менторинг: як українські...

Одним із напрямів інституційної підтримки, яку надає проєкт UCORD агенціям регіонального розвитку (АРР) у...

17 січня 2025

Комісії ради: від ідеї до інструменту ефективного управління

Комісії ради: від ідеї до інструменту...

Комісії ради — це, так би мовити, серце місцевого самоврядування, інструмент, що дозволяє депутатам детально вивчати...