Ще раз про передачу майна та майнових прав зі спільної власності територіальних громад

Авторка: Віра Козіна, експертка Офісу підтримки реформи з децентралізації Мінрегіону


Процес передачі об’єктів цивільних прав, які належали до спільної власності сіл, селищ та міст районів, у власність укрупнених територіальних громад триває, і статистика свідчить, що це відбувається успішно на території усієї України. Однак подекуди у окремих районних рад, а більше – у сільських та селищних рад ще досі виникають запитання з цього приводу. На найбільш актуальні з них спробую відповісти у цьому матеріалі.

 

Передача окремого майна та майнових прав: обов’язок чи добра воля учасників?

Абзацом 5 п. 10 Розділу 5 «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) встановлено, що правовий режим майна спільної власності територіальних громад визначається законом. Це означає, що сьогодні обсяг того майна, яке може перебувати в управління районних та обласних рад, встановлює саме Закон. Тобто воля місцевого самоврядування, зокрема самих районних рад, з цих питань законодавцем обмежена.

А отже, приписи іншого абзацу цього п. 10, який передбачає обов’язок районних рад щодо передачі окремих видів майна та майнових прав зі спільної власності у власність окремих територіальних громад, носять імперативний характер.

Ідеї про те, що район та громади домовились і певні об’єкти та майно залишать у районі, м’яко кажучи, буде дуже складно реалізувати на практиці. Адже таку установу, скажімо лікарню, яку ви залишаєте у районі, треба включати у мережу розпорядників коштів. А наявність такої мережі у сфері охорони здоров’я та ще у низці сфер бюджетним законодавством не передбачені. І оптимізм авторів таких ідей про те, що ми, мовляв, будемо «кидати» на такі установи кошти на утримання приміщень та «комуналку» напряму установі, передчасний. Озвучте цю ідею у територіальному підрозділі Казначейства чи у фінансовому управлінні вашої ОДА та почуєте детальні, можливо навіть досить емоційні пояснення, чому так фізично зробити неможливо…

 

У який строк передавати?

Так, дійсно, у окремих випадках законодавець надає можливість почекати із передачею певного майна чи прав засновників юридичних осіб аж до липня 2021 року. Та якщо ми прочитаємо цю норму уважно і до кінця речення, то ми побачимо, що у Законі йдеться про передачу власності відповідно до розмежування повноважень між бюджетами. Видатки районних бюджетів та бюджетів сільських, селищних чи міських територіальних громад з нового року жорстко розмежовані Бюджетним кодексом України. А отже усі об’єкти цивільних прав, призначені для забезпечення охорони здоров’я, освіти, культури, спорту тощо, треба передати вже. Так, необхідні зміни до Закону набрали чинності із великим запізненням, а тому цілком виправдано, що процес передачі розтягнувся на весь січень. Ми й так усі рухаємося неймовірно потужно. І тут окрема подяка усім, хто шукає не привід, а можливості.

Але штучно затягувати передачу\прийняття майна чи прав не можна. Це призведе до порушень у бюджетній та ще багатьох сферах. А головне, може ускладнити чи унеможливити надання послуг населенню.

Зачекати можна по самоокупних об’єктах, які, як правило, й потребують додатково часу на визначення умов передачі. Йдеться про комунальні підприємства, які забезпечують послуги у житлово-комунальній сфері, де складна інфраструктура та мережі. Там може й аудит треба проводити і при інвентаризації серйозних фахівців залучати. Але й тут можна дати собі трохи часу, виключно якщо у району є джерела утримання цих підприємств та майна.

 

Про оформлення рішень на передачу

Ще раз звертаємо увагу, що передача прав засновників закладів/установ/підприємств комунальної власності та передача майна здійснюються за різними процедурами.

Чекати завершення реорганізації не в усіх випадках потрібно і ми про це детально писали ще у жовтні минулого року (публікацію можна знайти тут: https://decentralization.ua/news/12864).

Якщо майно передається на підставі передавальних актів або окремих актів приймання-передачі, то заклади чи установи передаються по-іншому. Там відбувається зміна засновника. Як її оформити, не чекаючи завершення реорганізації із наданням відповідних зразків рішень, ми детально писали тут: https://decentralization.ua/news/13121. Головне, приймаючи відповідні рішення, оформлюйте їх правильно, вказуйте, що ви дієте як правонаступник (п. 6-2 Розділу 5 Закону), щоб реєстратори не завертали вам документи.

 

А якщо реєстратор відмовляє?

Практика свідчить, що підстав для відмов дві. Перша – ви все ж щось неправильно оформили у своїх рішеннях чи супровідних документах. Друга – державний реєстратор ще ніколи не стикався із відповідними правочинами і трохи заплутався.

У першому випадку – зверніться до профільного підрозділу ОДА, який координує реорганізацію у вашій області, показавши пакет документів, який ви подавали реєстратору. ОДА можуть залучати й фахівців Мінрегіону для допомоги у цих питаннях. Повірте, у вашій області та й по всій країні вже тисячі успішних випадків передачі таких прав та нормальних безпроблемних реєстрацій. А тому досвідчене око виявляє допущені помилки за кілька хвилин. Якщо соромитеся звертатися до ОДА, попросіть зразки у своїх колег із сусідніх громад, які вже успішно провели цю роботу, і самі побачите свої помилки.

У другому випадку – що ж, ми усі люди. Хтось вчиться швидше, а хтось трохи повільніше. Тому знову ж таки попросіть у своїх колег контакти державних реєстраторів, які вже оформляли відповідні правочини у вашій області та проведіть державну реєстрацію змін у більш досвідченого реєстратора. Адже закон дозволяє це робити без обмежень на всій території вашої області, а не лише у вашому населеному пункті чи районі.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
20.01.2021 - 20:32 | Переглядів: 16097
Віра Козіна

Автор: Віра Козіна

Теги:

майно Віра Козіна

Поділитися новиною:

Коментарі:
Default image
Аліна
04.02.2021 - 17:14
Доброго дня, є таке питання - новостворена громада прийняла по акту приймання передачі від реорганізованих сільських рад майно . Рішенням все включили до комунальної власності громади. Комісія вирішила частково розподілити майно між відділами громади та частково передати на баланс новостворених відділів відповідно. Чи може громада передати усі прийняті пам'ятники до відділу культури? Чи повинна прийняти на баланс апарату громада?
Відповісти
Default image
Юлія
28.04.2021 - 16:37
Доброго дня підскажіть будь ласка чи може сільська рада передати на баланс комунального підприємства дитячий літній табір? Яким чином?Дякую
Відповісти
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

12 листопада 2024

Ідеї, що зміцнюють місцеву економіку. Що таке креативні хаби, і як вони вдихають життя в громади

Ідеї, що зміцнюють місцеву економіку. Що таке...

Сьогодні економічний успіх громади визначається не лише кількістю вироблених товарів, а й здатністю генерувати нові...

12 листопада 2024

Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує комунікації з Агенціями регіонального розвитку

Мінрегіон у партнерстві з UCORD налагоджує...

Міністерство розвитку громад та територій України налагоджує комунікації з агенціями регіонального розвитку...

12 листопада 2024

Як громадам ставати регіональними полюсами зростання

Як громадам ставати регіональними полюсами...

Автори: Ярослав Жидик, асоційований партнер консалтингової компанії СІВІТТА Мирослав Кошелюк, експерт з місцевого...