Автор: Андрій Кавунець, голова ГО "Ресурсно-інформаційний центр "Громади Вінниччини"
Як я вже писав нещодавно, відбулись кардинальні зміни в процедурі обрання старост. Відтепер старост затверджує рада громади за поданням голови.
В багатьох громадах це викликало неабияке незадоволення, адже мешканці цілком логічно розглядали старосту як представника власних інтересів (як і зазначено в законі), і тому хотіли його обирати. В деяких громадах виникли конфлікти щодо призначення старост – адже думка мешканців та позиція голови і ради громади не співпадали.
Тому хочу навести приклади конструктивного виходу з цієї ситуації. Зокрема, в Якушинецькій сільській територіальній громаді кандидатури на посаду старости по кожному старостинському округу були офіційно оприлюднені. Після цього відбулось активне громадське обговорення, внаслідок чого по деяким округам було змінено кандидатури, які подавались головою громади на розгляд сесії. І сесія ці подання затвердила. Результат – уникнення конфліктів та врахування думки мешканців, що однозначно позитивно вплине на життя у всій громаді.
Цей приклад – гарна відповідь тим, хто каже, що вплинути на рішення по призначенню старост неможливо. Так, закону про місцеві референдуми в Україні досі немає, і тому немає процедури прямого впливу на такі рішення. Але все залежить від бажання керівництва громади. Є бажання почути думку мешканців – механізм знайдеться. Адже можна провести і зустрічі в кожному окрузі, і опитування думки мешканців, і попередній розгляд кандидатур – варіантів є багато.
Другий приклад з Калинівської міської територіальної громади. Це одна з найбільших громад області – населення майже 46 тисяч мешканців, включає в себе бувші міську та 22 сільських ради. Керівництво громади вирішило не економити на старостах і представництві інтересів мешканців – в громаді утворено 22 старостинських округи (тобто у всіх бувших сільських радах). Більше того, старост було призначено з випробувальним терміном на пів року. По завершенню цього терміну буде проведено аналіз їх роботи і прийматиметься рішення, чи залишаться вони на своїх посадах, чи відбудуться зміни. До речі, з 22 старост 13 – бувші голови відповідних громад.
І ще один аспект, про який вже теж згадували раніше, – про обмеження у віці старост в 65 років. Цей нюанс виник також через перехід посади старости з категорії виборних посад в категорію посад, на які призначаються.
До мене кілька раз звертались з питанням про те, що і мешканці, і керівництво громади хотіли б призначити старостою людину, яка є компетентною, але віком більше 65 років. І тепер не мають на то право. Тут теж можна шукати варіанти, як це зробити – адже ніщо не заважає раді громади офіційно не створювати даний старостинський округ, а цю особу взяти на роботу – наприклад, радником голови. Зрозуміло, що це лише намагання «вийти з ситуації», але це – абсолютно реальний варіант вирішення цього правового непорозуміння. Особисто знаю пару громад, в яких планують піти саме таким шляхом – забезпечити мешканцям наявність представника їх інтересів.
Але і тут можуть відбутись зміни, адже, за інформацією народної депутатки Лариси Білозір, 1 грудня було внесено законопроект №4096 про внесення змін, яким граничний вік буде збільшено до 70 років. Проект був погоджений профільним комітетом Парламенту та 2 грудня переданий на голосування до сесійної зали. Щойно стало відомо, що парламент схвалив цей законопроект в першому читанні. Сподіваюсь, що проект буде підтримано в цілому, що дасть можливість більш об’єктивно підійти до питання визначення старост в громадах.
P.S. Зазначу, що я свідомо не коментував ситуацію про те, що в умовах непідписаного закону 3651-Д в принципі визначати старостинські округи по всій території громади, якщо ця територія збільшилась внаслідок реформи – це щонайменше передчасно. Адже нова рада досі не є повноцінним правонаступником розформованих громад. Хоча з іншого боку – новоутворена громада має право вирішувати всі питання своєї компетенції на своїй території. А утворення старостинських округів і призначення старост рішенням ради за поданням голови – одне з таких питань. Тому в цілому це питання залишається дискусійним, сподіваюсь що найближчим часом Президент підпише закон і всі питання правонаступництва громад будуть зняті.
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...
26 грудня 2024
Як Вертіївська громада обʼєдналася з навколишніми, щоби надавати послуги ІРЦ
Як Вертіївська громада обʼєдналася з...
Авторка: Марія Булейко (Марковська) 2021 року, з реформою децентралізації постало питання: чи...
26 грудня 2024
У 2025 році громади отримають понад 14 млрд грн на освіту - інфографіка
У 2025 році громади отримають понад 14 млрд грн...
У наступному році на освіту буде спрямовано 14,31 млрд грн, що на 20% більше, порівняно з 2024 роком. Експерти...
26 грудня 2024
Вакансія. Консультант/ка з оцінки потреб та удосконалення послуг місцевого самоврядування
Вакансія. Консультант/ка з оцінки потреб та...
Програма USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) відкрила вакансію на посаду...