Автор: Віктор Тимощук, головний експерт напрямку з покращення адміністративних послуг Програми «U-LEAD з Європою»
16 листопада в парламенті було зареєстровано законопроект «Про адміністративний збір» (№4380) (далі – Законопроєкт).
Законопроект розроблено з метою впорядкування відносин у сфері плати за надання адміністративних послуг, забезпечення прозорості цих відносин, а також для підтримання сталого та якісного надання адміністративних послуг за рахунок обґрунтованих (раціональних) розмірів адміністративного збору.
Проблема полягає в тому, що з одного боку плата за надання адміністративних послуг є недостатньо компенсаційною для держави та особливо органів місцевого самоврядування, суб’єктів надання послуг і ЦНАП, а з іншого боку непрозорою для споживачів послуг, що уможливлює зловживання у цій сфері (Детальніше - в Концепції «Плата за адміністративні послуги та сталість ЦНАП і якість послуг»).
Надходження у місцеві бюджети у багатьох громадах не покривають навіть витрат на оплату праці персоналу, що виконує цю роботу.
До прикладу, в рамках моніторингу ЦНАП у 25 громадах – учасницях Початкової фази Програми «U-LEAD з Європою» (де середня кількість мешканців у громаді складає 13 тисяч осіб, а середня кількість персоналу ЦНАП – 7 працівників), 4 громади отримали у 2019 році за адмінпослуги надходження у місцевий бюджет в межах від 100 до 200 тисяч грн., а 7 громад – взагалі менше 100 тис. грн. за рік.
Основна причина цієї проблеми полягає у тому, що за більшість адміністративних послуг передбачені недостатньо компенсаційні платежі (як-от, 13,60 грн. за реєстрацію місця проживання), чи мізерні платежі (за реєстрацію шлюбу – держмито 85 копійок, «місцевий нотаріат» по 17 і 34 копійки тощо), або ж взагалі є безоплатними для споживачів (реєстрація бізнесу, землі тощо).
Водночас нормативні акти досі по-різному називають платежі, які мають характер плати за адміністративні послуги («державне мито», «ліцензійний збір», «плата» тощо), а також по-різному визначають і самі розміри плати (у прожиткових мінімумах, у неоподатковуваних мінімумах; в мінімальних заробітних платах; у відсотковому вимірі тощо). При цьому Декрет «Про державне мито» не переглядався з 1993 року, і пропонований законопроект значною мірою ухвалюється на зміну цього нормативного акта.
Нерідко плата за одну адміністративну послугу складається з кількох елементів, які визначені у різних нормативних актах (як-от, у паспортній сфері), і тут особливо бракує визначеності та прозорості. У результаті такої законодавчої невпорядкованості, а також окремих відомчих інтересів, із громадян у деяких сферах і досі стягуються сумнівні платежі. Наприклад, у ДП «Документ» за паспортні послуги стягують по 400 грн. з особи, а пілотний проект «Шлюб за добу» дозволяє в Києві отримувати з громадян за цю адмінпослугу від 6 тисяч до 13 тисяч гривень. При цьому у місцевий бюджет надходить лише 85 копійок державного мита.
Законопроект пропонує:
Основою законопроекту стали багаторічні напрацювання Центру політико-правових реформ у цій сфері. Використано досвід аналогічних законів Польщі, Чехії, ФРН (Землі Баварія). В рамках робочої групи, створеної з ініціативи Голови підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Л. Білозір законопроект було доопрацьовано за активної участь народних депутати України, представників окремих міністерств, експертів Програми «U-LEAD з Європою», представників асоціацій органів місцевого самоврядування, керівників ЦНАП та інших заінтересованих сторін. Законопроект підтримується АМУ, Асоціацією ОТГ, Мінрегіоном.
Автор: Віктор Тимощук
Теги:
адміністративні послуги Віктор Тимощук
Джерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
23 грудня 2024
«Агенції регіонального розвитку мають проявити...
Плани та пріоритети Міністерства розвитку громад та територій щодо діяльності агенцій регіонального розвитку (АРР),...
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...