Законопроєкт 4382 повертає послуги ДРАЦС уcім громадам

Автор: Василь Сегін, координатор відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою»


У Верховній Раді України 16 листопада зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад» (№4382).

Законопроєкт розроблено з метою забезпечення права громадян на отримання таких базових адміністративних послуг як державна реєстрація народження, шлюбу, смерті.

Проблема полягає у тому, що внаслідок однозначно правильної і позитивної децентралізаційної реформи мільйонам громадян України наразі суттєво ускладнено доступ до державної реєстрації народження, шлюбу, смерті.

Це зумовлено тим, що у законодавстві України закріплено різний обсяг повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (далі – ДРАЦС) між різними територіальними громадами. Зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, смерті. Відповідно міста обласного значення, в тому числі об’єднанні та укрупнені територіальні громади, що утворені на базі таких міст як шляхом добровільного приєднання, так і на підставі рішень Кабінету Міністрів України про затвердження територій територіальних громад не мають повноважень у сфері ДРАЦС.

Така ситуація особливо негативно вплинула саме на мешканців колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) рад, які мали у своїх громадах власних посадових осіб (чи виконавчі органи), що здійснювали повноваження ДРАЦС. З моменту входження у нову укрупнену територіальну громаду на базі міста обласного значення такі повноваження втрачаються.

Відповідно негативними наслідками ситуації, зумовленої насправді важливою та успішною децентралізаційною реформою в Україні, були і є:

  • втрата компетенції ДРАЦС у колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) радах;
  • потреба мешканців з відповідних населених пунктів на доїзди до нового адміністративного центру територіальної громади у підрозділ ДРАЦС Міністерства юстиції, нерідко на відстані 30-40 км. В умовах поганого транспортного сполучення, а в 2020 році – ще й карантинних обмежень – це великі виклики, ризики і втрати.

Ця ситуація ще більше загострюється після виборів 25 жовтня 2020 року, адже ще більша кількість громадян України потрапили у юрисдикцію  територіальних громад, утворених на базі міст обласного значення.

Попри реалізоване у бюджетному законодавстві та плановане повсюдно в інших сферах вирівнювання статусів усіх територіальних громад через виключення у законодавстві статусу міст обласного значення – наразі такі зміни у компетенційне законодавство не внесені, і відповідно невизначеність зберігається.  

Не особливо допомагає у цій ситуації і механізм щодо налаштування послуг ДРАЦС через ЦНАП на підставі Наказу Міністерства юстиції «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» від 29.08.2019 № 2825/5. Адже:

  • по-перше, для громадян ця модель залишається неефективною. Бо громадянину замість одного візиту у свій орган місцевого самоврядування (ОМС), потрібно два візити у ЦНАП. Це окремий виклик в умовах укрупнених територіальних громад, в тому числі через великі відстані та проблему транспортного сполучення, карантинні обмеження;
  • по-друге, таке налаштування послуг через ЦНАП потребує тривалого часу і зусиль ОМС та органів Мін’юсту. А поточна процедура взаємодії є обтяжливою, адже вимагає щоденної фізичної передачі документів ДРАЦС від ОМС до Мін’юсту і навпаки.

Законопроєкт пропонує якнайшвидше надати територіальним громадянам, утвореним на базі міст обласного значення, принаймні базові повноваження у сфері ДРАЦС: реєстрацію народження, шлюбу, смерті.

Потрібно взяти до уваги, що сфера РАЦС – це досить масові послуги. Народжуваність в Україні в рік складає біля 300-400 тисяч осіб. Кількість померлих у 2019 році склала понад 580 тисяч осіб, що відносить потребу у державній реєстрації таких фактів до числа найзатребуваніших.

Цей крок дозволить ОМС використати власну мотивованість, гнучкість та мобільність в отриманні таких повноважень та забезпечити доступ до таких послуг своїм мешканцям.

У разі наявності таких повноважень у всіх ОМС, полегшиться інтеграція цих послуг у ЦНАП, їх надання у старостинських округах. Тобто багато мешканців України можуть і не відчути негативного впливу, а такі швидкі послуги як державна реєстрація народження, смерті і далі будуть надаватися швидко (за один візит) та максимально близько до громадян.

Передбачені законопроектом зміни пропонувались в розробленій експертами Програми «U-LEAD з Європою» Білій книзі державної політики у сфері адміністративних послуг. Асоціації органів місцевого самоврядування (Асоціація міст України, Асоціація ОТГ) також підтримують законопроект.

Оскільки сам законопроект досить лаконічний – це мінімальні зміни, що повинні швидко вирішити проблему, то його можна ухвалити у досить короткі строки за основу і в цілому.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
19.11.2020 - 13:57 | Переглядів: 22558
Василь Сегін

Автор: Василь Сегін

Теги:

адміністративні послуги законодавче забезпечення

Джерело:

Читайте також:

26 грудня 2024

Детальний чи загальний регламент місцевої ради: пошук оптимальної моделі для ефективного самоврядування

Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...

Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...

26 грудня 2024

Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100

Розширення ЦНАПу та придбання нового...

10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...

26 грудня 2024

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...

Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу   Територіальні громади в Україні...

26 грудня 2024

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...

Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...