Робота шкіл в період карантину: рекомендації для громад

Органам місцевого самоврядування про організацію освітнього процесу в період адаптивного карантину. Сформовано на основі постанов КМУ,  Головного санітарного лікаря України, рекомендацій МОН та МОЗ.

Автор: Сергій Дятленко, національний експерт з освіти Програми "U-LEAD з Європою"


Відповідальність за організацію та виконання протиепідемічних заходів з організації освітнього процесу в територіальній громаді покладається на засновника (орган місцевого самоврядування) та керівника закладу освіти.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» залежно від епідемічної ситуації в регіоні або районі чи місті обласного значення може бути встановлений рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19. Наразі визначено чотири рівні: «зелений», «жовтий», «помаранчевий» та «червоний». Рівні від «жовтого» по «червоний» один раз на сім днів встановлюються Державною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій для території регіону або окремих адміністративно-територіальних одиниць регіону на основі таких ознак:

  • завантаженість ліжок у закладах охорони здоров’я, визначених для госпіталізації пацієнтів з підтвердженим випадком COVID-19, становить більш як 50 відсотків протягом п’яти днів підряд;
  • середня кількість тестувань методом полімеразної ланцюгової реакції та імуноферментного аналізу становить менш як 24 тестування на 100 тис. населення протягом останніх семи днів;
  • показник захворюваності на COVID-19 за 14 днів на 100 тис. населення перевищує базовий рівень захворюваності (40 випадків на 100 тисяч населення протягом 14 днів).

Регіоном із значним поширенням COVID-19 вважається регіон, в якому наявна хоча б одна з таких ознак.

Перелік територій, в яких встановлено «жовтий», «помаранчевий» та «червоний» рівні з 31 серпня подано в таблиці.

Рішення про послаблення цих рівнів епідемічної небезпеки не може бути переглянуто раніше ніж через 14 днів з дня встановлення такого рівня епідемічної небезпеки навіть у випадку пониження визначених ознак вже за 7 днів.

В залежності від визначеного рівня епідеміологічної безпеки освітній процес в закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти має свої особливості. Віднесення до «зеленого» рівня вимагає дотримання базових вимог епідеміологічної безпеки, тоді як «червоний» рівень передбачає запровадження дистанційного навчання. «Жовтий» та «помаранчевий» рівні ставлять додаткові вимоги до базових заходів безпеки, зокрема, запровадження змішаного навчання.

Стисло про вимоги.

 

Організація змішаного навчання:

  • Рішення про запровадження змішаної форми навчання приймається на рівні адміністрації навчального закладу.
  • Структуру та форму дистанційної складової змішаного навчання визначає педагогічна рада школи, враховуючи освітню програму, навчальний план та особливості кожного закладу і регіону. Школа має адаптувати програму до технічних можливостей учнів і вчителів.
  • Можливі елементи змішаного навчання:

А) заняття в спортивних секціях, спортивних, музичних та естетичних школах зараховуються як уроки в школі за рішенням педагогічної ради (для учнів 5-11 класів). Цю особливість освітнього процесу необхідно зазначити в освітній програмі;

Б) переведення в режим дистанційного вивчення окремих предметів. Кількість та перелік предметів регулюється педагогічною радою в залежності від складності епідеміологічної ситуації, враховуючи вимушену самоізоляцію учнів та вчителів;

В) за бажанням батьків (за заявами та рішенням педагогічної ради) переведення на навчання в дистанційному режимі окремих учнів (зменшення учнів в класі/групі);

Г) чергування очного і дистанційного навчання для класів/груп «день через день» чи «тиждень через тиждень» (можливе для переповнених шкіл/класів);

Д) змінне навчання (можливе для переповнених шкіл/класів).

 

Доступ до закладів освіти:

  • Учні заходять до школи у визначений час на визначений вхід.
  • Контролювати вхід учнів та співробітників має медичний працівник чи (та) черговий вчитель (відповідальний працівник). При цьому для співробітників закладу освіти варто завести журнал фіксації показників стану здоров’я (у довільній формі). Такі журнали можна вести і для учнів.
  • Усі співробітники школи (педагогічні та непедагогічні працівники) перед входом у будівлю мають пройти температурний скринінг та повідомити про відсутність (наявність) в себе ознак ГРВІ. Вимір температури тіла проводиться безконтактним термометром на ділянці зап’ястка або бокових частин шиї.
  • Вимірювання температури  тіла безконтактним термометром у дітей не є обов’язковим, однак дуже бажаним. При цьому, варто домовитися з батьками про щоденну перевірку температури тіла учнів перед виходом з дому. Така інформація буде більш достовірною, адже термометри можуть давати похибку при вимірюваннях через зміну температури навколишнього середовища чи інших причин.
  • Батьки або супровідні особи не можуть заходити до будівель. Винятком є особи, які супроводжують людину з інвалідністю.
  • На вході мають бути розміщені антисептики. Учні та співробітники можуть також використовувати власні антисептики.

 

Дії у разі виявлення підвищеної температури тіла понад 37,2 °C чи інших ознак гострих респіраторних захворювань:

  • Якщо ознаки виявлено вдома батьки не можуть відпускати дитину до школи та мають звернутися за допомогою до сімейного лікаря.
  • Якщо ознаки виявлено в школі, учня слід ізолювати, надіти маску, повідомити батьків та медичну сестру про симптоми та викликати швидку медичну допомогу (за потреби).
  • Співробітник з такими ознаками не допускається до роботи з рекомендаціями звернутись за медичною допомогою до сімейного лікаря.
  • При появі зазначених ознак вдома, співробітник повідомляє свого безпосереднього керівника та не виходить на роботу, одночасно звертаючись за медичною допомогою.
  • Після того, як людина з симптомами покине приміщення, в ньому слід виконати провітрювання та провести дезінфекцію поверхонь поза графіком.

 

Використання масок та інших засобів захисту:

  • Всі учасники освітнього процесу мають приходити, пересуватися та перебувати на перервах в захисних масках або респіраторах. Учні 1-4 класів можуть не використовувати маски. Однак вони можуть це робити за власним бажанням чи вимогою батьків.
  • Під час уроків маски не одягають. При цьому всі дотримуються безпечної дистанції. Додатково вчителям рекомендовано використовувати захисні щитки, якщо регіон віднесено до «помаранчевої» зони.
  • Усі співробітники закладу забезпечуються засобами індивідуального захисту із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи.
  • Учнів масками забезпечують батьки. На випадок, коли учень забув маску, чи вона втратила функціональність, в закладі має бути створено відповідний запас.
  • Однієї одноразової маски має вистачати учневі на 1 день. Якщо маска багаторазова її щодня перуть та прасують.

 

 

Вимоги щодо організації освітнього процесу:

  • Основним заходом гігієни рук в умовах закладу освіти є миття рук з милом. Санітарні кімнати мають бути оснащені рідким милом та паперовим рушниками або електросушарками. Багаторазові рушники використовувати заборонено.
  • Час початку та закінчення занять для різних класів мають бути різними. Різниця може складати 15 хвилин, але це вже зменшить ризик інфікування. Адміністрація має розробити режим роботи закладу освіти з урахуванням різного часу початку навчального процесу; початку/ закінчення уроків/занять, перерв між ними; маршрути руху (розмітка на підлозі); використання запасних виходів тощо.
  • Всі заняття рекомендовано проводити в одному приміщені. Після кожного уроку/заняття слід проводити провітрювання кімнати впродовж 10 хвилин. При провітрюванні потрібно забезпечити безпеку дітей.
  • Заняття з окремих предметів можна проводити на свіжому повітрі.
  • Обмежень щодо кількості учнів/вихованців в класах/групах не встановлено.
  • Функціонування у школах груп подовженого дня допускається за умови, що керівник закладу забезпечить дотримання під час їхньої роботи протиепідемічних вимог щодо організації освітнього процесу.
  • Ввести обмеження проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) в закритих приміщеннях (окрім заходів необхідних для забезпечення функціонування закладів освіти - проведення педагогічних рад, конкурсних комісій тощо).
  • Наприкінці робочого дня повинно виконуватись вологе прибирання приміщень та дезінфекція всіх поверхонь, включаючи місця для сидіння, столи, дверні ручки, перила тощо. Для прибирання рекомендується використовувати миючий засіб (поверхнево-активна речовина).  Для дезінфекції контактних поверхонь слід використовувати спиртовмісні дезінфекційні засоби.
  • Керівник закладу організовує централізований збір та утилізацію використаних засобів індивідуального захисту (захисні маски, респіратори, гумові рукавички, захисні щитки), паперових серветок в окремі контейнери/урни (картонні або пластикові), з кришками та поліетиленовими пакетами.
  • Важливим елементом в організації освітнього процесу в умовах адаптивного карантину є проведення інформаційної та роз'яснювальної роботи з персоналом, здобувачами освіти та батьками щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів коронавірусної хвороби (СОVID-19).

 

Організація процесу харчування

  • Харчування у школах має бути організовано так, щоб дотримуватися відстані 1,5 м між столами та 1 м між дітьми.
  • Кількість учнів за столом не може перевищувати 4-х осіб.
  • Організація мультипрофільного харчування за типом «шведського столу» та шляхом самообслуговування на період карантину не дозволяється.
  • Функціонування питних шкільних фонтанчиків на території закладу освіти не дозволяється. Питний режим здобувача освіти організовується з допомогою використання індивідуальних ємностей для рідини або фасованої питної продукції.
  • У разі не можливості забезпечення дітей гарячим харчуванням, організація харчування відбувається шляхом роздачі попередньо фасованої харчової продукції
  • Працівник їдальні, який видає страви або здійснює розрахунок, повинен бути забезпечений засобами індивідуального захисту: захисною маскою або респіратором, захисними окулярами або захисним щитком, одноразовими рукавичками.

 

Організація підвезення дітей та педагогічних працівників

  • Водії та супроводжуючі мають бути забезпечені засобами індивідуального захисту та антисептичними засобами для обробки рук.
  • Водії та супроводжуючі мають проходити температурний скринінг до початку робочої зміни.
  • Вхід до салону автотранспорту при наявності засобів індивідуального захисту (респіратора або захисної маски).
  • Перевезення пасажирів здійснюється у межах кількості місць для сидіння.
  • У салоні транспортного засобу дезінфекція проводиться в кінці робочої зміни.

 

Дії у разі підтвердження  випадку коронавірусної хвороби СОVID-19

  • У разі підтвердження випадку коронавірусної хвороби СОVID-19 в одного з учнів/вихованців, вчителів, всі інші учні/вихованці відповідного класу/групи визнаються такими, що потребують самоізоляції. Для такого класу/групи організовується навчання в дистанційному режимі.
  • У разі переведення педагога на самоізоляцію можливий варіант, коли учні знаходяться в класі, а вчитель проводить урок онлайн. У зазначеному випадку в класах/групах мають бути вільні вчителі або інші педагогічні працівники.
  • Рішення про ізоляцію контактних з хворим осіб приймає лікар-епідеміолог після підтвердження випадку COVID-19.
  • Самоізоляція передусім означає, що особа впродовж щонайменше 14 днів уникає будь-яких контактів з іншими людьми, щоб зменшити ризик зараження. Неприпустимі контакти віч-на-віч ближче ніж 1,5 метри та довше 15 хвилин.
  • Перелік страхових випадків, за якими передбачено надання матеріального забезпечення Фондом соціального страхування України, був розширений на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення Covid-19.

- Працівникам на період перебування в спеціалізованих закладах охорони здоров'я, а також і на самоізоляції під контролем у зв'язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби будуть виплачувати допомогу по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) у розмірі 50% середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу.

- У разі захворювання дитини віком до 14 років листок непрацездатності отримує один із працюючих батьків. У такому разі Фонд оплачує лікарняний лист, починаючи з першого дня хвороби, але не більше 14 календарних днів. Утім, якщо дитина перебуває на стаціонарному лікуванні, часового обмеження немає.

- Відкриття листків непрацездатності може здійснюватися лікарем, що надає первинну медичну допомогу на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв’язку або інтернет-телефонії з обов’язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого. Водночас, на період тимчасового відсторонення від роботи осіб, робота яких пов'язана з обслуговуванням населення, які були в контакті з інфекційними хворими або є бактеріоносіями, у разі неможливості здійснення тимчасового переведення за згодою на іншу роботу, не пов'язану з ризиком поширення інфекційних хвороб, листок непрацездатності видається лікарем-інфекціоністом або лікуючим лікарем на підставі результатів досліджень лабораторних центрів Міністерства охорони здоров’я України.


Ця публікація підготовлена за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Зміст матеріалу є відповідальністю виключно його авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає офіційну позицію Програми «U-LEAD з Європою».

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
03.09.2020 - 15:45 | Переглядів: 38846
Сергій Дятленко

Автор: Сергій Дятленко

Робота шкіл в період карантину: рекомендації для громад

Теги:

освіта коронавірус Сергій Дятленко

Читайте також:

24 грудня 2024

24 грудня 2024

Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо стратегічного розвитку громад та регіонів

Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо...

Міністерство розвитку громад та територій України об’єднало понад 500 представників влади, експертів та громадськості...

24 грудня 2024

Стан та перспективи розвитку Одеської агломерації – результати дослідження

Стан та перспективи розвитку Одеської...

23 грудня відбулася презентація дослідження «Стан та перспективи розвитку Одеської агломерації». Дослідження...