Староста у проекті змін до виборчого законодавства

Автор: Олена Бойко, народний депутат України VІII скликання, кандидат наук з державного управління

 


Однією із дискусійних тем змін до виборчого законодавства (законопроект 3485) стало питання виборів старост.

Старости - виборні посадові особи місцевого самоврядування. Конституція України регулює строки повноважень та призначення чергових місцевих виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, проте Основний Закон не містить норм щодо старост. Правове регулювання статусу і повноважень старост – у Законі «Про місцеве самоврядування в Україні». І природньо, що виникає питання визначення строку повноважень задля визначення позиції щодо призначення чергових виборів саме старост. Тому до проекту 3485 було внесено ряд правок, які можуть дати відповідь на питання. При чому, шляхи вирішення – різні і мають право на реалізацію.

Варіант 1. За логікою і аналогією, доречним було б призначення чергових виборів для чинних старост, перших – в нових громадах. Щоправда, у такому випадку в нових громадах 25 жовтня 2020 року не відбулись би перші вибори старост, оскільки саме відповідна місцева рада утворює старостинські округи та призначає перші вибори старост. Отже, поки рада набуде повноважень та збереться на засідання для вирішення питання по старостам – мине певний час.

Варіант 2. Окремі автори правок до законопроекту 3485 пропонують введення посад старост не лише для сіл, селищ, а й для міст. Виникає питання щодо виконання повноважень старост у великих містах. Обґрунтування таких пропозицій від авторів: унормовується можливість виборів старости у місті, яке приєднується до іншої територіальної громади і яке не є адміністративним центром громади. І звісно, це урівнює права на впровадження інституції старост для сільських та селищних громад та міських.

Варіант 3. Є правки щодо унормування питання призначення чергових виборів старост на 25 жовтня 2020 року навіть у тих старостинських округах, в яких обов’язки старости виконують особи, які здійснювали повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання, а також приєднання до об’єднаної громади і пропонується призначення таких виборів у 2020 році - відповідною районною територіальною виборчою комісією (а сьогодні таке рішення - за місцевою радою).

Варіант 4. Ряд правок є інноваційними та пропонують визначити старосту не як виборну особу, а як посадову особу. У такому випадку альтернативою прямим виборам старости є призначення відповідною радою старости своїм рішенням.

***

Жодна із пропозицій не суперечить нормам Конституції України, чинному законодавству, європейській практиці доброго урядування. Всі позиції є, звісно, не тотожними, проте різне бачення розвитку інституту старост свідчить про важливість вирішення питання унормування як способу легалізації, так і повноважень.

Останній варіант вирішує питання оперативності впровадження інституту старост (не витрачатиметься час на сам виборчий процес), є шанс організації конструктивної роботи ради-старости, в умовах обмеження фінансових ресурсів громад – економія місцевого бюджету. Враховуючи, що староста – член виконкому таке рішення є реалістичним. Така конструкція є більш прийнятною, якщо врахувати велику вірогідність впровадження імперативного мандату (у тому числі для старост, у разі прямих його виборів) та заборони самовисування (сподіваюсь, такі правки не будуть підтримані). Староста, призначений радою, буде зорієнтований на роботу на благо громади більше, ніж обраний під «домокловим мечем» імперативного мандата від місцевого партійного боса.

До речі, Комітет підтримав правки саме задля реалізації варіанту № 4.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Поділитися новиною:

Коментарі:
Default image
Микола
07.07.2020 - 18:37
Олено, особливо гостро стоїть питання старост у ОТГ, які утворені раніше, і у відповідності до розпорядження Кабміну, одна ОТГ поглинула іншу, так функціонувала ОТГ, мала центр громади а після недалекоглядності та нерозуміння основ місцевого самоврядування сьогоднішнім складом ВР, у бувшому центрі ОТГ, яке фактично знищив КМ, не буде виборів СТАРОСТИ, поряд інше село, де був старостинський округ, будуть вибори старости, от скажіть Олено, що думають жителі сіл про таких нардепів Не потрібно варіантів, просто запишіть в Законі,: в випадку входження однієї ОТГ в іншу ОТГ, право виборів старости зберігається в бувшому центрі ОТГ, яка ліквідована ( ввійшла в склад іншої ), вибори старости в бувшому центрі ОТГ проводяться 25 жовтня 2020 року !!!
Відповісти
Profilepic
Олена Бойко
07.07.2020 - 19:16
пане Миколо! Я на жаль (чи на щастя), не автор/співавтор законопроекту, не маю права законодавчої інііативи, не є суб`єктом подання правок. Я експерт, маю право радити, аналізувати, здійснювати експертизу. Цей матеріал - аналіз вже внесених і опрацьованих Комітетом правок та пропозицій.Наступний крок - голосування на пленарному засіданні. Ми з Вами зараз можемо лише спостеріагти за процесом. І сподіватись на якісний проект. Думаю, що все ж таки старости стануть посадовими особами і призначатимуться радами, а також будуть старости не лише сіл, селищ, а й міст.
Відповісти
0e1ac0340d4ab5aa63b64b6476e0274d
Олександр Врублевський
07.07.2020 - 21:43
Дозволю собі процитувати деякі витяги з повідомлення, яке сьогодні мені надіслав один в.о. старости, який не претендуючи на посаду старости (не балотуватиметься на цьогорічних місцевих виборах), а просто вирішив поділитися своїми думками з приводу можливих змін в правовому статусі старост. Сподіваюся вони будуть тут вельми доречними: «В останній момент хтось вирішив переламати український старостат через коліно, пропонуючи старост призначати радою та позбавити їх права входження до складу виконкому за посадою. А давайте зазирнемо в історію і згадаємо, завдяки чому в Україні було утворено майже тисячу громад на засадах добровільності? Свого часу, коли нас переконували в доцільності добровільного об'єднання, то казали, що окрім депутатів в раді ОТГ, ви як майбутній старостинський округ будете ще й принагідно представлені у виконкомі ради, бо туди входитиме староста за посадою, якого ви собі обиратимете, і дивіться це ж закріплено законом, це надовго. Тепер виходить, що наші громади, які погодилися на добровільне об'єднання і сказали своє «так» на громадських обговореннях, після завершення цього процесу без вагомих на те причин можуть бути позбавлені права на повноважне представлення своїх інтересів обраним громадою старостою. [...] Вірю в те, що у профільного комітету Верховної ради вистачить здорового глузду і він не допустить руйнування тих механізмів і отриманого старостатом досвіду, які останніми роками доводили свою дієвість не лише у відстоюванні інтересів жителів старостинських округів у відносинах з центральною садибою та вирішенні низки питань місцевого значення, але й у формуванні нового типу відносин між жителями та обраними ними ж старостами. [...]» Якщо наші народні обранці все ж таки зруйнують існуючий порядок обрання старост та позбавлять їх права входити до складу виконкому за посадою, то це буде дуже і дуже нечесно, щонайменше по відношенню до тих декількох мільйонів сільських жителів, які повірили в незмінність засад реформи і пішли на добровільне об'єднання. [...] Починає складатися враження, що нас просто використали ...".
Відповісти
Default image
Ніна
09.07.2020 - 17:10
Мене дуже здивувало те, що можуть парламентарі підтримати 4 варіант... Невже країна, яка взяла курс до європейського рівня життя, розвитку і утвердження демократії в країні, утвердження децентралізаційних процесів, що відбуваються в країні, зможе зараз давати "задню"... Тільки мешканці громад почали вірити в процеси децентралізації, почали відчувати позитивні прояви змін, які відбуваються на місцях, у їхніх громадах... Так ні, хтось хоче потрохи уже "зарубати" ці зміни, посіяти недовіру в людей до влади. Як можна позбавити мешканців громад їхнього права голосування за старосту, їхнього права обрати собі людину, якій довірятимуть себе, свої родини, свою місцеву громаду у відстоюванні своїх інтересів, своїх прав і свобод, відчуття того, що про них дбає влада!!! Тільки почали зароджуватися децентралізаційні процеси в країні, почали створюватися перші обєднані громади - було законодавчо закріплено право за мешканцями населених пунктів, які обєдналися у ОТГ, обрати собі людину, яка буде мати представництво у виконкомі, яка буде захищати, відстоювати інтереси своєї громади. Тому і появилася посада СТАРОСТИ на місцях. Якщо буде староста призначатися, а не обиратися, тоді ми ще багато років не зможемо подолати в країні кумівство, родичанство, панібратство у місцевому самоврядуванні та навязування тієї чи іншої особи жителям громади. Це буде початок "кінця" і розчарування в децентралізаційних процесах, які відбуваються в країні. В тих громадах, де відбулися перші вибори старост, у місцеве самоврядування влилися нові люди, які по новому думають, по новому працюють, вони зуміли на місцях згуртувати людей навколо добрих справ, нових ідей, дали зрозуміти людям, що саме в їхніх руках майбутнє їхньої громади і т.д. В людей пробудилося бажання щось робити в громаді, думати за майбутнє громади, у людей появилася надія, що ще не все втрачено. А як "не на руку" такі старости головам ОТГ, які пропрацювали уже 10-15 років на посадці голови с/р, а далі ОТГ - зарплата є, вислуга років є, усіх родичів працевлаштував у сільську раду, при створення ОТГ - мораторій на перевірки контролюючими органами... Тільки жити! А тут якихось старост видумали, що щось кожного дня хочуть, хочуть і хочуть, не дають пропустити всі рішення на виконкомі, в яких зацікавлений голова, хочуть розвивати свої старостинські округи, а голова вважає, що достатньо центральну садибу тримати впорядку. Хоча на початку обєднання обітцялися "гори і долини" громадам, які увійдуть у склад ОТГ... Минає час і ми чуємо, що "Вас більше вмирає, ніж народжується", "що мобільного покриття на чотири хати не потрібно", "що якщо місцевій громаді щось не подобається, то є механізм виходу з ОТГ" і ще можна багато-багато говорити на цю тему. За цілий рік або й декілька років нога голови ОТГ не ступає у місцеві громади - це нормально по вашому... Але староста не опускає руки, зустрічається з жителями старостинського округу, обговорює, обнадіює, закочує рукави і разом з усіма працює на благо рідної громади, свого старостиинського округу, рідної України. То ж перш ніж приймати необдумані кроки, подумайте за народ України, за жителів сільських українських глубинок, які черговий раз повірили у Вас, не дайте розчаруватися, бо втрата довіри - це є крок назад в утвердженні тих змін, які країна взяла на шляху децентралізації. Не дайте померти українському селові, створюйте всі можливості для розвитку українських глубинок, бо українське село - це є серце рідної України. Дякую.
Відповісти
Default image
Олена
10.07.2020 - 01:16
Очевидно, що ці люди, що взялися вирішувати такі питання поняття не мають про предмет, якого торкаються. У раді може бути тільки один депутат від села, а призначати старосту села будуть не виборами - люди села, а депутати ради !!! Невже це пройде !? Коли вже закінчиться ера незнаєк!?
Відповісти
Default image
Володимир
08.07.2020 - 08:57
Якщо буде запроваджено призначення старост радою, то це позбавить сільських жителів права обирати собі старост, права, яке вони отримали як бонус за те, що погодилися на добровільне обєднання і його ніхто не вправі відбирати. Важко погодитися із Вашим твердженням, що староста, призначений радою, буде зорієнтований на роботу на благо громади більше, ніж обраний під «домокловим мечем» імперативного мандата від місцевого партійного боса. На моє переконання, призначений староста в обох випадках не зможе працювати на благо громади, в першому він вимушений буде працювати під «домокловим мечем» голови громади, а у другому під «домокловим мечем» місцевої парторганізації. Тому не потрібно нам ніяких інновацій, нехай жителі сіл й надалі обирають старост і несуть відповідальність за свій вибір. У цьому і полягає одна із небагатьох сутностей місцевого самоврядування.
Відповісти
Default image
ВІталій
14.07.2020 - 20:58
ліквідація виборності старост - це подальша феодалізація місцевого самоврядування. замість створення системи балансу і противаг, буде монополізація влади в руках однієї людини. якщо ви не знаєте принципу, що влада розбещує, а абсолютна влада розбещує абсолютно, то вам, мабуть, треба відмовлятися від звання кандидата наук...
Відповісти
Default image
Сергій
08.07.2020 - 15:15
От тепер все врешті і стає на свої місця! Обранці народу вирішили поставити крапку навіть у тих мізерних залишках народовладдя, які давав інститут старост. Хоча, за великим рахунком, староста, навіть обраний, реальних повноважень, крім реалізації політики депутатстів та голови громади не мав. Тобто був звичаним працівником виконкому. Але хоча б представницькі функції мав, бо його вибирали люди. А тепер нам пропонують імперативний мандат голови та депутатів, що робить їх ніяк не залежними від населення громади. Зате прив'язує до політичних босів різного калібру і звичайно зрозуміло чию волю вони будуть виконувати. І старосту вони призначать теж з цих же мотивів. Політична доцільність понад усе. Феніта ля комедія. Це не місцеве самоврядування. Це кошмар.
Відповісти
Default image
Володимир
08.07.2020 - 18:58
Стало відомо про один із аргументів, який схилив шальки терезів на користь варіанту № 4. Як не дивно, це економія коштів місцевих бюджетів за рахунок непроведення виборів старост. За результатами проведення реформи мали бути створені самодостатні і спроможні громади, тобто такі, які повинні мати у т.ч. й кошти на проведення виборів старост принаймні один раз на п’ять років. Якщо профільний комітет Верховної ради сумнівається у фінансовій спроможності утворених громад щодо проведення виборів старост, то постає запитання: а чи дійсно були створені унаслідок проведених реформ спроможні громади? Якщо громади дійсно спроможні, то профільному комітету не варто перейматися економією коштів, які мають врешті-решт забезпечити проведення демократичних виборів старост для забезпечення народовладдя на місцях, а не посилення статусу однієї особи - голови громади, який головуватиме на пленарних засіданнях, формуватиме склад собі вигідного виконкому та керуватиме його роботою, та ще й подавати на затвердження раді кандидатури старост. Мабуть забагато як для однієї особи. Бо якщо це зробити, то місцеве самоврядування втратить існуючий баланс і перетвориться на місцеве моноврядування, здійснюване одноосібно головою громади.
Відповісти
Default image
Тарас
09.07.2020 - 10:47
Призначення старост купкою місцевих еліт (всі ми розуміємо хто потрапляє в виборчі списки кандидатів місцевих депутатів) лише посилить патерналістське мислення громадян, впевненість у провиність "вічної" влади у всіх їхніх незгодах, корупційну схему призначень старост і т.п. Це чергове заганяння населення до совкового менталітету, і категорично перекреслює весь сенс необхідної адмінреформи. Тільки загальне обрання старост, люди повинні відчувати власну відповідальність за справи у власному селі
Відповісти
Default image
Іван Степанович
10.07.2020 - 12:07
Не думаю, що наші народні обранці відберуть у жителів сіл право обирати собі старост. В протилежному випадку це може дуже негативно позначитися на рейтингах тих присутніх у Верховній раді політсил, які проголосують за таке рішення, особливо перед місцевими виборами. Цим зможуть тоді скористатися регіональні партії та завести своїх представників до місцевих рад.
Відповісти
Default image
Іван Степанович
12.07.2020 - 21:59
З якої пори голова громади став вертикаллю? Навпаки, якщо старост буде призначати рада, то це порушить наявний баланс у місцевому самоврядуванні і посилить і так сильного голову громади. А якщо на виконкомі староста озвучує певні речі, які перешкоджають голові безперешкодно ухвалювати на виконкомі рішення, то це не особиста точка зору однієї людини, тобто старости, а це точка зору усього села, яке обрало собі такого старосту. Це те саме, що на засідання виконкому прийшло б усе село і сказало б те саме, що скаже одна виборна посадова особа - староста села. Достатньо нам реформ від папєрєдніков, за результатами яких люди залишалися обдуреними. Давайте те ж саме зробимо і з реформою децентралізації, обдуримо селян, забравши в них обіцяне надовго право обирати собі старост.
Відповісти
Default image
ростик
12.07.2020 - 20:48
правильно призначати старост радою.. буде меньше князків і хоть трохи запрацює вертикаль влади а то ця анархія вже дістала
Відповісти
5c80a57fddd4ed3ad504408e6001cd59
Людмила
11.11.2020 - 18:22
Чи можна обрати старосту із числа новообраних депутатів?
Відповісти
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

05 листопада 2024

У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3 млрд грн трансфертів з держбюджету

У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3...

У жовтні 2024 року Мінфін перерахував 16,3 млрд грн міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам, що становить 91,1%...

05 листопада 2024

Освітні реколекції в Городку: через ефективну мережу до якісної освіти

Освітні реколекції в Городку: через ефективну...

Представники громад з 12 областей та експерти освітнього напряму Програми Polaris «Підтримка багаторівневого...

05 листопада 2024

Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу розробки місцевих планів управління відходами

Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу...

Під час тренінгу від експертів Програми USAID DOBRE мова йшла про таке: Що таке місцевий план управління...

04 листопада 2024

Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди «Фінансова децентралізація»

Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди...

Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...