18 березня новий закон “Про повну загальну середню освіту” набув чинності. Головна редакторка “Нової української школи” Вікторія Топол написала про основні зміни, які він передбачає.
– Чи правда, що всіх педагогів, які отримують пенсію за віком, звільнять?
Ні, з 1 липня цього року передбачене переведення на однорічний трудовий договір. Ідеться не про звільнення, а про автоматичне переведення на інший тип договору. Проте педагог, який відмовиться від переведення на строковий договір, буде звільнений.
Після роботи за строковим договором протягом року з педагогом можуть укласти новий – строком від 1 до 3 років. На такий же термін мають укладати договори зі всіма вчителями, які будуть виходити на пенсію і хочуть лишитися працювати.
Те саме стосується директорів – з 1 липня припиняються їхні безстрокові договори і укладаються нові на 6 років. Якщо це директор-пенсіонер – то на рік. Після завершення дії цих договорів, ці люди мають право взяти участь у конкурсі керівників шкіл.
– Чи є зміни в конкурсі директорів?
Насамперед, умови конкурсу, що раніше були в типовому положенні, тепер винесені в закон – із деякими змінами.
1. Кількість учасників конкурсної комісії – від 6 до 15.
2. У комісію входять представники:
3. З правом дорадчого голосу можуть брати участь представники органів громадського самоврядування закладу освіти, на посаду керівника якого оголошений конкурс.
4. Тепер для участі в конкурсі кандидат має подати документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою, довідку про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду.
5. Перелік питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти затверджує МОН.
6. З тим, хто призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір на 2 роки. Після закінчення його дії та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії ще на чотири роки без конкурсу.
7. У населених пунктах з одним закладом освіти одна людина може бути директором більше двох строків підряд.
8. Керівник школи (крім приватної) має протягом першого року після призначення пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менше 90 годин.
– Чи є зміни в надбавках до зарплатні?
Так. По-перше, завідування ресурсною кімнатою тепер заохочується надбавкою 15-20%.
По-друге, робота в інклюзивному класі передбачає чітку надбавку – 20%, а не як раніше – у межах 20%. За роботу в спеціальному закладі освіти – 10-30%.
По-третє, за обслуговування комп’ютерної техніки доплачуватимуть 10-15%, а за позакласну роботу з учнями – 10-40% (ідеться, наприклад, про додаткові індивідуальні та/або групові консультації чи заняття для учнів з результатами навчання нижче середнього рівня з предметів ДПА).
Також 15-30% доплачують педпрацівникам за почесні, вчені, спортивні звання, наукові ступені.
– Чи почнуть оплачувати групу подовженого дня з держбюджету?
Так. З 1 січня 2021 року зараплатня вихователів груп подовженого дня опалачуватиметься з освітньої субвенції – як і зарплатня всіх педагогів.
– Чи правда, що вчителі мають володіти навичками домедичної допомоги?
Так. І як зазначала ексміністерка освіти і науки Ганна Новосад, для всіх учителів проведуть відповідне навчання.
Це потрібно для того, щоб педагоги знали, як діяти у непередбачуваній ситуації та мали шанс врятувати життя іншої людини, коли йдеться про хвилини. Під час навчання у педвищах чимало вчителів навчалися домедичної допомоги, проте ці знання та вміння потребують періодичного тренування. Окрім того, протоколи надання допомоги змінюють щоп’ять років, зважаючи на аналіз і дослідження ефективності наявних (наприклад, порядок проведення непрямого масажу серця і штучного дихання).
– Чи правда, що тепер батьки зможуть приходити на уроки без попередження?
Ні. Закон дійсно закріплює право батьків бути присутніми на уроках своїх дітей, але – за попереднім погодженням із керівником школи.
– Хто проходитиме педагогічну інтернатуру?
Вона передбачена для тих, хто не має педагогічного досвіду і призначається на посаду педпрацівника. Протягом року цю людину супроводжуватиме педагог із, як правило, мінімум п’ятирічним досвідом за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією). Також вона зможе відвідувати уроки інших учителів. Відповідно до рішення директора, наставник отримуватиме 20% доплату до зарплатні.
– Чи правда, що скасовують усі платні програми?
Закон дійсно забороняє школам реалізовувати освітні програми повністю чи частково за кошти батьків. Проте розробники можуть виключити із програм платні компоненти та затвердити їх у ДСЯО.
Додамо, що цей пункт також означає, що школа не має права змушувати батьків купувати підручники, посібники, друковані зошити та інші навчальні матеріали. Це і раніше було так, але законодавці вирішили виділити цей момент (стаття 11, пункт 7).
Також державні і комунальні школи не можуть надавати платні освітні послуги, щоб учні досягли результатів навчання, визначених держстандартами. Під час навчання не можна проводити платні заходи чи надавати платні послуги. Окрім того, учні та їхні батьки можуть отримувати будь-які платні послуги виключно добровільно.
– Чи правда, що ми можемо не затверджувати нашу програму в Державній службі якості освіти?
Не зовсім. Не підлягають затвердженню в ДСЯО:
Тобто всі програми, розроблені не на основі типових, потрібно затверджувати в ДСЯО. Але якщо школа успішно пройшла інституційний аудит і вирішить працювати за власною програмою, її не потрібно затверджувати.
– Чи правда, що ми тепер можемо оцінювати учнів не за 12-бальною шкалою?
Так, школа може обрати власну шкалу оцінювання або користуватися тою, що визначає держава – 12-бальною. У першому випадку є дві умови:
– Чи зменшили допустиму кількість учнів у класах?
Так, але лише для початкової школи. З 1 вересня 2024 року в 1-4-х класах не може бути більше 24-х учнів. Для всіх інших класів зберігається норма про 30 учнів.
– Якщо у середині навчального року в класі стало менше 5-ти учнів, це означає, що їх переводять на іншу форму навчання?
Так, але не відразу. За законом, клас має довчитися до кінця навчального року.
– Чи залишилися цикли освіти?
Так, визначені такі:
– Як нам у сільській ОТГ організувати профільне навчання у старшій школі?
Представникам ОТГ не доведеться брати на себе відповідальність за розбудову мережі профільної старшої школи. За законом, з 2024 року це будуть окремі юрособи, і їхніми засновниками можуть бути лише ВР Автономної Республіки Крим, обласні та ради міст із населенням більше 50 тисяч.
Заступниця міністра освіти Любомира Мандзій в інтерв’ю “Новій українській школі” зазначила, що представників ОТГ будуть долучати до розбудови мережі профільних ліцеїв для консультування – оскільки деякі з ліцеїв будуть розташовані на їхній території.
Передбачається, що в ліцеї може бути не менше чотирьох 10-х класів. Лише як виняток там може бути ще й базова школа.
Також школи, які працюють за міжнародними договорами, можуть працювати одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.
Норми про роботу профільних ліцеїв почнуть діяти з 2024 року, проте в перехідних положеннях зазначено, що строк здобуття профільної освіти складатиме три роки (12-річне навчання) з 2027-го. Це можливо раніше за наявності стандарту базової або профільної середньої освіти та відповідної типової освітньої програми.
– Як зараховуватимуть учнів до профільних ліцеїв?
До державних, комунальних і корпоративних профільних ліцеїв учнів зараховуватимуть за конкурсом. Проте його можна не проводити, якщо кількість заяв про зарахування не перевищує кількість вільних місць.
Деталей, як саме відбуватиметься конкурс, поки немає. Закон лише визначає, що з 2027 року (а за рішенням МОН – раніше) випускники базової школи складатимуть ЗНО, і ці результати можна використати для зарахування в ліцеї.
– Чи є ще якісь зміни про зарахування учнів у школу?
Тепер чітко визначено законом, що не можна зараховувати дітей у початкову школу за конкурсом (тобто з перевіркою знань, навичок чи інших компетентностей).
Також на рівень закону підняті категорії дітей, яких обов’язково зараховують до початкової і базової шкіл (раніше вони були на підзаконному рівні):
Серед дітей, які живуть на території обслуговування закладу, насамперед зараховуються діти з ООП.
Учні 4-х класів автоматично переводяться у 5-ті в кожній окремій школі. Якщо у класах базової школи є вільні місця, можна зарахувати учнів зовні. Якщо кількість заяв перевищує кількість вільних місць у відповідних класах, можна проводити конкурс.
– Чи всі школи матимуть територію обслуговування?
Ні, її не матимуть заклади:
– Якщо у нашій школі мало учнів з інших населених пунктів, як буде організовано підвезення учнів?
За умови, якщо кількість учнів і педагогів, яких потрібно підвозити, – менша 8-ми, їх можна підвозити не шкільним автобусом, а іншим транспортом (зокрема й з попередньо визначеними зупинками). Вимоги до такого транспорту не уточнюються.
– Чи будуть існувати санаторні школи та санаторні школи-інтернати?
З 2020 року санаторні школи і санаторні школи-інтернати припинять набір учнів до 1-9 класів. Їхні засновники протягом року з дня набрання чинності законом (18 березня) мають змінити тип таких закладів на ліцеї з обов’язковим збереженням у їхньому складі пансіонів. З 1 вересня 2024 року такі ліцеї будуть надавати виключно профільну середню освіту.
– Що буде з методкабінетами?
До 1 вересня 2020 року їх мають перетворити на районні і міські центри професійного розвитку педагогів. На посади в нових установах відкриють конкурси.
За словами заступниці міністра освіти і науки Любомири Мандзій, ці установи мають займатися саме методичною підтримкою вчителів, а не контролем. Більше деталей закон не надає.
– Як вивчатимуть українську представники національних меншин і корінних народів?
Право на навчання мовою корінного народу чи національної меншини поряд із державною відбувається в окремих класах із навчанням відповідною мовою. Є три моделі вивчення української мови.
Перша модель передбачена для корінних народів, які не проживають у мовному середовищі своєї мови та не мають держави, яка би цю мову захищала та розвивала. Найперше йдеться про кримських татар.
Для них закладено навчання мовою корінного народу з 1 до 11(12) класу поряд із вивченням української.
Друга модель – для шкіл з навчанням мовою національних меншин, мови яких належать до офіційних мов ЄС.
Також один чи кілька предметів (інтегрованих курсів) можна викладати англійською чи іншою офіційною мовою ЄС поряд із державною.
Третя модель працюватиме для решти національних меншин України. Вона стосується тих, мова яких належить до однієї з українською мовної сім’ї, а також тих, які проживають переважно в середовищі власної мови (наприклад, російська). Там початкова школа також буде мовою меншини разом із вивченням української, а з 5 класу не менше 80% навчального часу викладатиметься державною мовою.
Приватні школи можуть самі обирати мову навчання (окрім тих, що отримують публічні, тобто державні, кошти). Проте вони зобов’язані забезпечити, щоб учні опановували українську на рівні держстандартів.
– Чи можливо для дитини визначити індивідуальну освітню траєкторію?
Так. Для цього батьки мають подати педраді школи заяву з обґрунтуванням причини та пропозиціями щодо особливостей засвоєння освітньої програми або її компонентів. Тоді педрада вирішує, як забезпечити навчання за індивідуальною освітньою траєкторією, та розробити індивідуальний навчальний план.
Відмову можна оскаржити в керівника та/або засновника закладу освіти або уповноваженого ним органу (тобто в управлінні освіти).
Також результати неформальної та/або інформальної освіти можна визнати як результати навчання в закладі середньої освіти. Їх визнання відбувається через річне оцінювання та/або державну підсумкову атестацію.
Якщо ж учень здобув результати у системі формальної освіти (ліцензія або акредитована програма), але в іншому закладі, то їх не потрібно окремо визнавати у школі.
– Чи змінюються повноваження Державної служби якості освіти?
Відтепер недопущення працівників ДСЯО для проведення інституційного аудиту або здійснення заходів державного нагляду (контролю) чи інше перешкоджання карається штрафом на громадян від 20 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на 2020 рік це 340-850 грн) та на посадових осіб – від 30 до 70 неоподатковуваних мінімумів (510-1190 грн).
Має наслідки і невиконання законних вимог (приписів, розпоряджень) або інших розпорядчих документів посадовців із ДСЯО щодо усунення порушень вимог законодавства України у сфері освіти. А саме – попередження або накладення штрафу на посадових осіб від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-1700 грн).
Повторення цих дій протягом року після накладення адміністративного стягнення призведе до штрафу від 100 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700-2550 грн).
Також визначено підстави для проведення позапланової перевірки школи (державний нагляд (контроль)):
Також є невеликі уточнення до процедури інституційного аудиту. До усунення порушень законодавства, виявлених під час його проведення (не більше року), керівник школи не отримує премії, інші заохочувальні виплати, нагороди тощо.
Є невеличке уточнення і для експертизи нетипових програм. До того, як МОН затвердить порядок експертизи цих програм, ДСЯО сама встановлює порядок її проведення.
Інше уточнення – про громадську акредитацію закладів середньої освіти. Це – альтернативна інституційному аудиту процедура, яка з’явилася ще в законі “Про освіту” 2017 року. Її можуть проводити затверджені МОН громадські організації. Школи, які пройдуть цю процедуру, мали звільнятись від інституційного аудиту на 10 років. У новому законі зазначено, що сертифікат громадської акредитації чинний протягом 5 років.
– Чи можуть батьки ініціювати позаплановий інституційний аудит?
Його може ініціювати вищий колегіальний орган громадського самоврядування закладу освіти – загальні збори (конференція) колективу закладу освіту. У них беруть участь уповноважені представники всіх учасників освітнього процесу (їхні органи самоврядування – за наявності). Батьки, зокрема, теж є учасниками освітнього процесу.
Важливо, що конференція збирається не рідше разу на рік, а інформацію про час і місце проведення потрібно розмістити у школі та на її офіційному сайті не пізніше ніж за місяць.
Також батькам не заборонено входити в Піклувальну раду, яка теж має право ініціювати позаплановий інституційний аудит.
– На що ще можуть впливати батьки?
Закон визначає і їхні межі впливу:
– Я чув про зміни для учнівського самоврядування. Які саме?
Уперше на законодавчому рівні так широко описані права та можливості для учнів:
Також визначені межі впливу органів учнівського самоврядування:
– Чи отримав освітній омбудсмен нові можливості для впливу на освітній процес?
За невиконання його законних вимог, перешкоджання здійсненню його повноважень чи уповноваженими ним особами, ненадання інформації у встановлений законом строк або надання завідомо недостовірної інформації посадові особи мають заплатити штраф від 50 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-3400 грн).
Повторення цих дій протягом року після накладення адміністративного стягнення – штраф на посадових осіб від 200 до 400 неоподатковуваних мінімумів (3400-6800 грн).
– Чи є серйозні наслідки порушення академічної доброчесності?
Так. Якщо педрада визнає, що педпрацівник порушив академічну доброчесність, його:
За одне порушення можна застосувати лише один вид відповідальності.
Поділитися новиною:
20 листопада 2024
Аналіз місцевих бюджетів за 9 місяців 2024...
Автор: Ігор Онищук, експерт шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в...
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...