До чого домовилися учасники презентації публічних консультації «Через консенсус – до змін у Конституцію в частині децентралізації»

Учасники спільної ініціативи Комітету Верховної Ради з питань організації державноївлади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Офісу Президента, Міністерства розвитку громад та територій «Через консенсус – до змін у Конституцію у частині децентралізації» оприлюднили звіт про результати зустрічі в Києві 25 лютого.


Контекст
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади триває з 2014, наразі непростий період для учасників, оскільки завершується етап добровільного об’єднання, відбувається перехід до наступного етапу. Завершення децентралізації на рівні громад є важливим для протидії сепаратистським настроям. Передбачається, що вибори у жовтні 2020 р. по всій Україні необхідно провести за новим однорідним адміністративно-територіальним устроєм, для цього процес по внесенню змін має бути завершений до липня 2020р. На фоні цього для завершення реформи було подано 2 законопроекти про зміни до КУ, які були відкликані, зокрема через двіспільні заяви щодо обох законопроектів із закликом відкликання і викладом бачення підписантами точок напруження, підтримані понад 300 підписантами від ОМС та експертів (грудень 2019 – січень 2020 р.).


Мета реформи
Формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади для створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних та доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, узгодження інтересів держави та територіальних громад.

 

Реформа передбачає:

  • передачу повноважень органам місцевого самоврядування від органів виконавчої влади за принципами субсидіарності та децентралізації,
  • створення належних матеріальних, фінансових умов для забезпечення виконання ОМС цих повноважень,
  • відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, та перед державою — за її законність.

 

Зони уваги по змісту публічних консультацій, виокремлені на підготовчих зустрічах:

  • права місцевого самоврядування та їх захист
  • розділення повноважень між державою та ОМС
  • фінансовий захист ОМС
  • формат партнерства та взаємодії між державою та ОМС
  • скільки рівнів місцевого самоврядування потрібно Україні і чому так
  • система адміністративно-територіального устрою
  • забезпечення пропорційності та домірності впливу держави на ОМС
  • система місцевих органів виконавчої влади
  • включення великих громад (міст обласного значення) до складу округів
  • термін повноважень ОМС
  • як забезпечити прозорість місцевого самоврядування та відповідальність перед виборцями

Перелік не є вичерпним.

 

Основні орієнтовні етапи процесу та дати

  • 25.02 — Форум в Києві
  • 27.02 — 04.03 — Форуми в регіонах
  • 05.03 — 15.03 — Форум(и) в Києві з делегатами з регіонів
  • 05.03 — 15.03 — Робота над текстом змін з фракціями ВРУ та конституціоналістами
  • 15.03 — 20.03 — Внесення проекту змін до КУ до ВРУ

План процесу залежить від результатів консультацій в регіонах та Києві та може змінитися.

 

Законодавча процедура

  • До 20.03 — подання тексту законопроекту у ВРУ
  • До 02.04 — направление тексту в КСУ
  • [30 днів] — висновок КСУ
  • [ 7 днів] — ознайомлення депутатів
  • До 07.08 — прийняття законопроекту в 1 читанні (226)
  • До 05.09 — прийняття конституційною більшістю в наступній сесії (300)

Процес є орієнтовним і бажаним за умов реального контексту внутрішньої та зовнішньої ситуації держави.

Процес коригується з урахуванням нових обставин та погоджень між стейкхолдерами.


Орієнтовний цикл публічних консультацій

Початкова зустріч 25 лютого 2020 р. мала на меті:

  • офіційно започаткувати інклюзивний процес публічних консультацій щодо внесення змін в Конституцію України
  • ознайомити учасників з логікою розпочатого процесу та планованими етапами, та ролями учасників цього процесу;
  • розширити картину бачення можливих варіантів внесення змін завдяки знайомству з іноземним досвідом;
  • передати розуміння інклюзивного прозорого процесу громадськості та особливості участі в ньому, особливості його перебігу
  • підготувати представників областей до проведення локальних зустрічей

 

Зустрічі у регіонах мають на меті:

  • ознайомити учасників з логікою розпочатого процесу та його етапами
  • дати можливість учасникам висловитися щодо їх бачення необхідних змін до Конституції України
  • домовитися з учасниками про делегування представника/ів від кожної області на наступну зустріч в Києві в березні 2020 для обговорення пропозицій змін до Конституції України
  • проконсультувати учасників та потенційних делегатів від області щодо ефективної підготовки та участі у наступній спільній зустрічі у Києві, що запланована на 10.03.2020 р.

 

Презентований графік зустрічей (актуалізований після додаткового обговорення між співорганізаторами 26 лютого 2020 р.):

  • Краматорськ: Донецька обл.- 27.02
  • Сєвєродонецьк: Луганська обл. - 12.02
  • Херсон: Херсонська, Одеська, Миколаївська обл.  - 28.02
  • Харків: Харківська, Сумська, Полтавська - 29.02 (Зареєструватися)
  • Вінниця: Вінницька, Хмельницька, Тернопільська обл. - 02.03 (Зареєструватися)
  • Львів: Львівська, Закарпатська, Волинська обл. - 03.03 (Зареєструватися)
  • Київ: Київська, Житомирська, Чернігівська, Черкаська, Рівненська - 03.03 (Зареєструватися)
  • Чернівці: Чернівецька, Івано-Франківська обл. - 04.03 (Зареєструватися)
  • Дніпро: Дніпропетровська, Запорізька, Кіровоградська обл. - 04.03 (Зареєструватися)

 

Зустріч делегатів з регіонів в Києві 10.03.2020 р.

Зустріч-обговорення з Києві за участі делегатів від областей, експертів, юристів-конституціоналістів, народних депутатів представників ЦОВВ, представників міністерств.

Мета: Донести до учасників зустрічі бачення делегатів від областей щодо змін до Конституції України та дати можливість учасникам взяти участь у напрацюванні
варіантів формулювань положень, які потім можуть бути покладені в основу змін до Конституції.


Цикл додаткових узгоджувальних зустрічей щодо формування тексту змін до КУ в частині децентралізації.

Зустрічі народних депутатів та представників органів ЦОВВ у відкритих та закритих форматах для обговорення напрацьованих за результатами другої зустрічі в Києві варіантів формулювань положень та пошук консенсусу щодо змін до Конституції України.

Зустрічі проводяться з незалежною фасилітаційною підтримкою процесу обговорення у спеціально підготовлених форматах, що здійснюється групою фасилітаторів, що представляють різні регіони України та різні громадські організації, які працюють у сфері медіації, діалогу та миробудування.

 

Зустріч 25.02.2020 року - детальніше

Перша панельна дискусія “Інклюзивний процес узгодження змін до Конституції в частині децентралізації” пройшла за участі: 

  • Сергія Трофімова, першого заступника Офісу Президента України,
  • Олександра Корнієнка, голови партії “Слуга Народу”,
  • Андрія Клочка, голови Комітету ВР України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування,
  • Анатолія Зайця, професора, доктора юридичних наук, члена-кореспондента Національної академії правових наук України, голови робочої групи з питань підготовки пропозицій щодо внесення змін до Конституції України Комісії з питань правової реформи,
  • Романа Лозинського, першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, партія «Голос».

Дискусію модерував народний депутат України від партії “Слуга народу”, Голова підкомітету з питань самоврядування Комітету ВР України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Дмитро Гурін.

Під час цієї дискусії обговорили роль та значення процесу для завершення реформи і відновлення довіри у суспільстві, а також роль представників державних органів у циклі консультацій.

Представники влади у відповідях на запитання наголосили, що:

1. Ключовими критеріями оцінки ефективності процесу є:

  • Зміцнення довіри на рівні міст, сіл, громад.
  • Рівність можливостей для всіх громад
  • Безпека держави, її цілісність та розвиток

2. Протягом процесу обговорення змін в Конституції в частині децентралізації з початку каденції правлячої більшості в парламенті ми винесли три уроки:

  • Проблемою стала закритість консультацій, що ми зараз намагаємося виправити
  • Формулювання концепції реформ відбувалося 5 років тому, за цей час самоврядування змінилося і потребує коректив у підходах до нагляду, повноважень та іншого
  • Не завжди відбувалися консультації всередині ВР

3. Для реалізації реформи потрібні три речі:

  • Визначити що писати в Конституції, щоб не змінювати її часто, дати туди головне
  • Забезпечити закони, необхідні для імплементації реформи протягом найближчого року
  • Визначити як на місцях реалізувати реформу

4. До публічних консультацій потрібно залучити людей. Потрібно говорити з людьми. Довіра не може побудувати сама себе.

5. Бенефіціарами змін є громади. Зміни до КУ мають підтримати громади і тільки тоді їх підтримають відповідальні політики.

6. В комітеті ВР з питань організації державної влади відкрита дискусія з усіх питань. Завданням є децентралізація, відповідність вимогам Європейської хартії. Легко знаходити консенсус з колегами з різних депутатських груп. Рішення в комітеті приймаються консенсусно.

7. Комітет може стати майданчиком консенсусу в більш широкому контексті — з Асоціаціями, іншими партнерами. До комітету є вільний доступ з боку громадськості. Проведення круглих столів, виїзних комітетів також буде сприяти діалогу.

8. Раніше ми недостатньо комунікували, сьогодні перепони зняті. Комітет має стати платформою для спільних рішень з місцевим самоврядуванням.

9. У підсумку ми всі хочемо гідно дивитись людям в очі.

10. Повсюдність місцевого самоврядування не забезпечена і нам так потрібні зміни до Конституції. Є певні непорозуміння в питаннях як це зробити. Ми повинні забезпечити баланс між контролем з боку держави та
повноваженнями самоврядування. І пам’ятати, що має бути певний запобіжник тим актам, що загрожують суверенітету та безпеці.

11. Ці інструменти мають бути знайдені у спільному діалозі.

 

У другій панельній дискусії “Децентралізаційна реформа: погляд місцевого самоврядування” обговорювали значення процесу публічних консультацій, очікування, інтереси та потреби місцевого самоврядування, розуміння червоних ліній і обмежень у часі.

  • Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України
  • Олександр Ганущин, голова Львівської обласної ради
  • Микола Фурсенко, голова Всеукраїнської асоціації громад, голова Фурсівської ОТГ Київської області
  • Олександр Корінний, голова асоціації ОТГ, голова Новоукраїнської ОТГ, Кіровоградської області
  • Олександр Шамота, секретар Полтавської міської ради
  • Анатолій Федорук, голова Бучанської об'єднаної територіальної громади Київської області

Модератор: Руслан Рохов

Ключовим питанням панельної дискусії, яке озвучив модератор, було «За яких обставин місцеве самоврядування підтримає зміни до Конституції України в частині децентралізації та закличе всі фракції та групи підтримати їх в парламенті?»

Консенсусними відповідями були наступні:

  1. Має бути два рівня місцевого самоврядування базовий (муніципалітет) та регіональний (обласна рада). Зміни адміністративно-територіального устрою базового рівня потребують згоди відповідних рад. (Окрема позиція в представника Асоціації обласних та районних рад, який зауважив, що передчасно позбавлятися субрегіонального рівня самоврядування.)
  2. Урядник повинен мати домірний вплив і має мати вичерпний перелік повноважень. Призначення урядників визначається законом у неполітичний спосіб. Вони призначаються без участі Президента і підзвітні Уряду.
  3. Лише суд, і ніхто інший, може призупиняти рішення органів місцевого самоврядування до моменту винесення ним кінцевого рішення, урядник , як і будь-який громадянин, має бути суб‘єктом звернення до адмінсуду.
  4. Роль сильного мера, який має очолювати [муніципалітет] та головувати на засіданнях сесій місцевої ради.
  5. Рада і мер можуть висловлювати один одному недовіру, що має наслідком їх одночасні позачергові вибори, які призначаються автоматично ЦВК.
  6. Повноваження органів місцевого самоврядування поділяються на власні (повна автономія в визначені способів їх здійснення) та делеговані державою (більша регламентація, гарантоване державою повне фінансування).
  7. 100% ПДФО має йти в бюджети місцевого самоврядування.
  8. Зміни до КУ мають розглядатися нерозривно з пакетом змін до законодавства, які мають бути ухвалені на реалізацію змін до Конституції.

 

У експертній панелі “Іноземний досвід упровадження децентралізації” взяли участь:

  • Ганна Сухоцька, почесний президент Венеційської комісії, експрем’єр-міністр Польщі
  • Георг Мільбрадт, професор, спецпредставник уряду Німеччини з питань реформ
  • Жак Рейе, державний службовець вищого рангу, член Державної Ради, префект, Республіка Франція
  • Ріво Нооркийв, експерт із питань місцевого самоуправління і територіально-адміністративного устрою, Естонська Республіка
  • Хелена Лінде, асоціація місцевого самоврядування Швеції SALAR

Модератор: Олена Сас.

В дискусійній панелі були підняті дві наскрізні теми, які, власне, викликали резонанс в Українських асоціацій місцевого самоврядування та експертів при розробці зауважень до змін до Конституції, а саме:

1. Робота інституцій нагляду за законністю рішень місцевого самоврядування

2. Розмежування повноважень між рівнями місцевого самоврядування та виконавчої влади в Європі:

  • Орієнтири, на яких має ґрунтуватися взаємодія держави та місцевих і регіональних рад: " Довіра будується знизу, з повагою та в діалозі.
  • Головними інструментами у побудові діалогу між двома типами місцевої влади та державою є: оцінка, порівняння, моніторинг, прозорість. І тоді у жителів буде можливість порівнювати".

3. Посада, що забезпечує державний нагляд [ прим: далі вживається “урядник”, як більш нейтральна форма ] покликана зберігати баланс гілок влади, розбудовати довіру та спроможність, надавати підтримку та консультації місцевим владам, а лише в останню чергу застосовувати механізм звернення до суду в разі невідповідності актів місцевого самоврядування з точки зору законодавства, а не доцільності.

4. Не потрібно перевантажувати Конституцію деталями, щодо яких консенсус неможливий. Конституційні норми – більш загальні, а от деталі мають містити конкретні закони.

5. Формуючи конституційні положення, потрібно дивитися в майбутнє, що буде потім, а не відштовхуватися лише від теперішньої позиції. Нам потрібно досягти багаторівневої влади на базі довіри та консультацій між різними гілками. Радянська система контролю має залишится в минулому.

6. Не повинно бути боротьби між самоврядуванням та центральною владою. У них різні функції. Реальна ціль — побудова партнерства.

7. Місцева влада забезпечує місцеві послуги, а центральна рада має свої функції. Супервізія замість контролю. Послуги замість насадження влади. Людина, як цінність та орієнтир в роботі різних гілок влади.


РОЗШИФРОВКА РЕЗУЛЬТАТІВ “Світового кафе”

(ЗАСТЕРЕЖЕННЯ: результати отримані шляхом групування, укрупнення напрацювань, отриманих від учасників, які працювали у 8-ми групах, при обробці “спільні сенси” виокремлені для полегшення подальшої роботи з напрацюваннями. Оригінальні результати оцифровані, збережені, до них може бути надано доступ за запитом).

Питання 1. “Межі консенсусу — з чим ми всі згодні?”

(А) ЗМІНИ ДО КОНСТИТУЦІЇ

  • Учасники погоджуються, що зміни до Конституції потрібні.
  • У питанні зв’язку внесення змін до Конституції з проведенням виборів у жовтні 2020 р. консенсусна позиція м’яка, а саме: що важливо докладати зусиль, аби встигнути із внесенням змін для проведення виборів, але критично жорстко до цього не прив’язуватись, при цьому важливо завершити до виборів процес об’єднання в ОТГ.
  • Зміни до Конституції України мають будуватись на Європейській хартії місцевого самоврядування.
  • Рівні використання способу імплементації варіюються від “повністю” – “принципи” – “конкретну статтю” (зокрема статтю 8)
  • Обговорення концептуальних засад=> розробка єдиної концепції/ стратегії =>узгодженні між собою зміни в Конституцію та закони.

(Б) ПІДХОДИ ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ

  • Закріпити, що питання що стосуються інтересів громад не може прийматися без їх участі, публічна дискусія із залученням до прийняття рішень мешканців - важливий інструмент порозуміння.
  • Людина головне.
  • Принцип гендерної рівності в процесі прийняття рішень.

(В) СТРУКТУРА АТУ

  • Консенсусна позиція щодо трирівневого адміністративно-територіального устрою (базовий-субрегіон-регіон) та дворівневу систему місцевого самоврядування - громада і область (без окружних рад), що має знайти закріплення у Конституції.
  • Місцеве самоврядування - на базовому рівні, виконавча влада - на субрегіональному рівні, представницький орган і виконавча влада - на регіональному рівні.
  • Повсюдність базового /первинного рівня самоврядування.

(Г) НАГЛЯД

Наглядова функція щодо рішень органів місцевого самоврядування потрібна (чітко визначена, прозора, підтримуюча), при цьому скасування рішення органів місцевого самоврядування – через суд виключно – зазначене має бути закріплене у Конституції України; впровадження інституту офісу урядника/префектури.


(Ґ) ФІНАНСИ

Передача повноважень від органів влади (ЦОВ???) до органів місцевого самоврядування відбувається тільки з фінансовими ресурсами 100%, що гарантує держава.


(Д) ПОВНОВАЖЕННЯ

  • Чітко закріпити принцип розмежування повноважень держави та органів місцевого самоврядування. П озбавлення МДА виконання функцій місцевого самоврядування.
  • Ні - двовладдю в радах (Мер <-->голова ради)
  • Заборонити безпідставне одноосібне припинення повноважень органів місцевого самоврядування.
  • Строк повноважень органів місцевого самоврядування визначити 5 років;
  • Мер і рада можуть ініціювати до ВР за наявності достатніх підстав дочасні вибори, які проводяться для обох одночасно.


незгруповані/окремі ідеї

  • розширення гарантій для ОМС
  • принцип субсидіарності
  • 100% ПДФО до ОМС ( податкова адмінреформа, адміністрування місцевих податків і зборів ОМС)


Питання 2. Що поїдемо обговорювати на регіональнихь зустрічах?

Підгрупа: ЗМІНИ У КОНСТИТУЦІЮ

  • закріпити основні повноваження місцевого самоврядування в Конституції
  • для чого потрібні зміни до Конституції і які? Що вони дадуть? Обговорювати не зміни в Конституцію, а проблеми
  • яку проблему ми намагаємося вирішити?
  • чи можна забезпечити автономне функціонування ОМС без змін до Конституції?
  • пропозицій від професіоналів. фіксувати реакцію (+, -, ?)
  • [обговорювати одночасно] зміни до КУ + закони, бо там деталізація
  • принципи хартії місцевого самоврядування
  • обговорення термінології "громада"

Підгрупа: СТРУКТУРА АТУ [та МС]

  • структура ОМС та розмежування повноважень між рівнями ОМС
  • система місцевого самоврядування 2-х рівнева. за чи проти?
  • чи треба районні ради? (субрегіональний рівень) аргументи за, проти
  • роль другого рівня (субрегіонального)
  • дворівнева система (субрегіональна)
  • дворівнева система самоврядування (громада + область)
  • чи можуть бути муніціп-ти областю (мільйонники)
  • яке представництво влади має бути на субрегіональному рівні?
  • пропорційне представництво громад на вищих рівнях
  • рівні і суб'єкти, які приймають рішення - адмін.тер.устрій
  • рівні адміністративно територіального устрою

Підгрупа: СТАТУС ДЕПУТАТІВ РАД

  • чи має бути оплатна робота депутатів місцевих рад? (всі рівні)
  • чи може бути голова громади депутатом обласної ради?

Підгрупа ПОВНОВАЖЕННЯ ОМС, РОЗПОДІЛ ПОВНОВАЖЕНЬ

  • які повноваження ОМС хочуть брати на себе
  • муніципальне співробітництво (договірні відносини)
  • взаємодія: держава-ОМС
  • розподіл повноважень між державою та ОМС
  • розмежування повноважень ОМС/держава
  • послуги — які надає держава, а які місцеве самоврядування?
  • табула раса, збір ідей і повернення з пропозиціями на 2 тур

Підгрупа: НАГЛЯД/КОНТРОЛЬ

  • хто ініціює та здійснює адміністративний нагляд?
  • чи треба інститут урядника/префекта ? статус і повноваження
  • статус представника держави та принципи державного нагляду за ОМС
  • роль урядника/префекта в системі територіальної влади (ст. 8 хартії)
  • повноваження урядника/префекта , статус урядників/префектів (кому підпорядкований, час на котрий [ який ] підпорядкований
  • Орган/система нагляду
  • порядок зупинення та скасування рішень ОМС, суд

Підгрупа МЕР

  • модель сильного мера
  • голова ради і громади - 1 людина чи 2?

Підгрупа ФІНАНСИ

  • проблемні питання та бачення наповнення місцевих бюджетів
  • чи має держава фінансувати 100% делегованих повноважень
  • 100% ПДФО до ОМС ( податкова адмінреформа, адміністрування місцевих податків і зборів ОМС)

Незгруповані / окремі ідеї

  • в якій формі участь громадян у самоврядуванні у міжвиборчий період слід
  • закріпити у Конституції [гарантії] ( є закони, в яких це пропис.)
  • чи мають бути публічні консультації закріплені в Конституції? гарантії участі
  • закріпити законодавчо статус спроможних громад, які утворили, їх повноваження

 

Питання 3. З чим мають повернутись делегати після регіональних зустрічей? (завдання для роботи в регіонах)

ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА:

● відповіді на питання:

  • яку проблему зміна до Конституції має вирішити?
  • яку можливість має створити зміна до Конституції?
  • реакцію на обговорення проблемних питань

● що має бути закріплено в КУ, а що в спеціальних законодавчих актах
● список пропозицій щодо термінології повіт/округ/район
● межі і глибина децентралізації (маємо отримати відповіді)
● інші питання, згруповані вище


ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ РОБОТИ ЗІ ЗМІСТОМ:
● ідентифікувати проблеми і пропозиції їх рішення
● список запитань:
● з чим згодні
● з чим не згодні
● дискусійні + межі дискусії (червоні лінії)
● є нові пропозиції
● нові ідеї / моделі
● бачення учасників збір інформації
● варіанти згоди на запропоновані рішення (+ - ?) до кожного питання 4 варіанти відпов. консенсус - абсолютно проти
● письмові пропозиції щодо обговорення проблемних питань
● при обговоренні конституційних змін → публічність
● надаємо багатоваріативність
● пояснення аргументів, питань, пропозицій
● у разі потреби і можливості – аналітичні викладки, таблична форма для зручності, де релевантно
● регіони визначають делегата для представлення їх позиції (беруть участь в подальшій роботі)


ВІДНОСИНИ
● делегати повинні повернутися з довірою (всі пропозиції з регіонів включені в обговорення)

Питання 4. Що має бути у публічному дискурсі, межі публічності?

Підгрупа: СТВОРЕННЯ ПУБЛІЧНОГО ДИСКУРСУ ПОТРІБНЕ

● дотримуватись принципів інклюзивності в дискусії (враховувати інтереси жінок та чоловіків, всіх різних груп)
● просвітницька інформація:

  • навіщо потрібна децентралізація
  • хто ініціює зміни до Конституції і навіщо

● використання всіх каналів комунікації для розповсюдження та/або отримання інформації
● комунікативний план
● висвітлюємо результат
● публікації сирих текстів недопустимі


Підгрупа ПУБЛІЧНІСТЬ ЗУСТРІЧЕЙ
● думки стейкхолдерів мають фіксуватись незалежними модераторами
● максимально доцільна і можлива публічність (закритість породжує спротив та недовіру)
● (без цитування окремих осіб, без онлайн трансляцій обговорень)
● преса залучається до висвітлення процесу
● онлайн запис, прес-конференції за результатами процесу
● брифінг за результатами за участю уповноважених асоціацією органів місцевого самоврядування. Паритетний
● пряма трансляція пленарної частини обговорення
● дискусія відкрита, прозора та публічна
● надати зворотній зв'язок всім залученим до дискусії, з аргументацією прийнятих рішень
● публікації і інтерв'ю професійні (участь експертів, науковців з державного управління)


Підгрупа: ПУБЛІЧНІСТЬ ВСЬОГО ПРОЦЕСУ, НЕЙТРАЛЬНІСТЬ
● чіткий та зрозумілий графік процесу
● списки учасників та делегатів
● перелік дійових осіб публічний
● подальші кроки мають бути відкриті
● комунікативний план
● план зворотнього зв”язку
● публічними повинні бути питання, з якими поїдуть
● довіра, прозорість, наскрізні питання
● незалежне місце проведення


Питання 5. Як ми будемо знати, що процес рухається, як належить?

Підгрупа ЗРОЗУМІЛИЙ І ВИВАЖЕНИЙ ПРОЦЕС
● графік що де коли
● обговорення результатів мінрегіон, асоціація/комітет - винесення остаточного проекту на розгляд комітету
● хто приймає рішення (консенсус/червоні лінії тощо) НЕЗАЛЕЖНИЙ
● рівень репрезентативності на регіональних заходах
● не порушені заявлені строки
● залученість всіх стейкхолдерів


Підгрупа ЯКІСНИЙ ЗМІСТОВНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
● після широких (публічних) обговорень - має бути експертна дискусія
● результати дискусії VS якісний текст законопроекту
● єдина процедура/регламент напрацювань і внесення змін до Конституції
● до рішення має бути чітка експертна думка


Підгрупа ПРАВИЛЬНЕ ВИСВІТЛЕННЯ
● публічність всього процесу
● зрозумілі та максимально широкі канали інформування
● публічні автори мають бути у концепції і у тексту змін до Конституції
● відкритість і прозорість
● публічне звітування результатів, напрацювань учасників регіональних зустрічей
● опублікований результат (список учасників + делегатів + позиція) кожної регіональної дискусії
● публічний процес: 25.02.20 публікується на сайтах: ОП, КМУ, ВРУ, ОДА - інформація про час, місце, дату проведення консультацій та відкрита форма реєстрації
● регулярно показувати проміжні результати
● взяти відповідальність і висвітлити інформацію

Підгрупа МЕЖІ КОНСЕНСУСУ
● чітка консолідована позиція регіону
● наявність комплексу консолідованих думок
● усвідомлення щодо чого ( яких питань) можливий Суспільний консенсус
● створення Конституційної Асамблеї з експертного середовища/ група публічних авторів
● розмаїття думок
● нові рішення +, -, ?
● нові пропозиції
● додаткові пропозиції (не враховані раніше) не озвучено тощо… специфічні...
● якщо текст перед поданням буде інклюзивно обговорений у публічному полі
● перед оприлюдненням тексту має бути публічне інклюзивне обговорення концепції змін до Конституції
● 60 + % консенсусу по ключових питаннях


Підгрупа РІВЕНЬ КРИТИКА-ПРИЙНЯТТЯ
● не оскаржують процедуру консультацій, включно з комунікацією
● нема масової суспільної критики
● відсутність різкої критики процесу
● визнання результатів учасниками
● учасники чекають наступних обговорень
 

Офіційні джерела інформації:
Facebook -сторінка публічних консультацій 
WhatsApp-канал публічних консультацій 

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

04 жовтня 2024

Програмний посібник Interreg Europe тепер доступний українською

Програмний посібник Interreg Europe тепер...

Ukrainian Institute for International Politics підготував неофіційний переклад програмного посібника для української...

04 жовтня 2024

Підтримка бізнесу, енергокластери, кооперативи: як громади змінили Польщу

Підтримка бізнесу, енергокластери, кооперативи:...

Чому польські ґміни створюють енергетичні кластери і які переваги це їм дає? Як завдяки просторовому плануванню...

04 жовтня 2024

Концепція та план виконання децентралізації потребує оновлення, – Олександр Корнієнко

Концепція та план виконання децентралізації...

Перебуваючи у Львові з робочим візитом Перший заступник Голови Верховної Ради України Олександр Корнієнко долучився...

04 жовтня 2024

Швейцарія виділить фінансування та залучить приватний сектор до проєктів відновлення України

Швейцарія виділить фінансування та залучить...

Допомога швейцарських партнерів допоможе створити нові робочі місця в регіонах. Про це під час зустрічі...