Продовжуємо серію інтерв’ю з експертами команди напряму з покращення надання адмінпослуг для населення Програми «U-LEAD з Європою». Нагадаємо, що за підтримки Програми в громадах України буде створено до 600 ЦНАП. 30 червня - останній шанс подати заявку на участь в Програмі на сайті https://tsnap.ulead.org.ua/
Роман Матвійчук, регіональний координатор напряму з покращення якості надання адміністративних послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою».
Розкажіть про специфіку децентралізації у Західному регіоні, з яким ви працюєте у Програмі U-LEAD. Наскільки динамічно вона проходить?
Чи можна визначити певні особливості у процесі створення належних ЦНАП саме в цьому регіоні?
Кожна область та громада мають свої особливості, які впливають на вибір моделі надання адмінпослуг. Загалом, у Західному регіоні досить хороша динаміка створення та модернізації Центрів надання адмінпослуг. Особливо активні громади Івано-Франківської, Волинської та Чернівецької областей. У третьому раунді дуже потужно спрацювали громади Львівщини, яка разом з Тернопільською та Житомирською областями має значний потенціал і на наступний раунд. В Івано-Франківській області вже 75% об'єднаних територіальних громад стали учасниками Програми, а інші 25% планують подавати заявки у Раунді 4. Чернівецька та Волинська області вирізняються підтримкою створення спільних ЦНАП органів місцевого самоврядування та РДА. Як бачите, ситуація в кожній області різна. Немає якогось стандартного шаблону, тому ми намагаємося застосовувати максимально індивідуальний підхід до кожної ОТГ. Наш досвід дозволяє пропонувати рішення, які допоможуть громадам наблизити адмінпослуги до кожного громадянина.
Наявність перспективного плану формування територій громад у Закарпатській області ще більше б сприяла участі місцевих ОТГ у Програмі. Але, навіть при таких реаліях, Закарпатський Центр розвитку місцевого самоврядування надавав суттєву підтримку зацікавленим громадам.
Є доволі цікава тенденція: якщо, наприклад, у місті обласного значення працює дієвий ЦНАП, то й для ОТГ прилеглих чи однойменних районів створення Центру надання адмінпослуг є одним з пріоритетів. Приклад цьому - місто Дубно Рівненської області та його вплив на ОТГ Дубенського району.
Загалом приємною особливістю є розуміння багатьма головами громад необхідності ЦНАП. Від раунду до раунду кількість громад, які бажають створити належні ЦНАП зростає.
Маю надію, що і в останньому, четвертому раунді відбору, громади, які ще не отримали допомогу від Програми, скористаються цією можливістю та суттєво покращать організацію надання адмінпослуг.
За час роботи в Програмі ви відвідали понад 140 громад з метою допомоги їм у створенні належного ЦНАП. Щоб ви порадили головам громад, які хочуть створити належні ЦНАП для своїх мешканців?
Важливо глибоко усвідомити зміст та суть місцевого самоврядування, перш за все те, що одними з найважливіших повноважень самоврядування на місцях є надання послуг мешканцям, у т.ч. і адміністративних.
ЦНАП – це не обов’язково мільйонні витрати чи нове будівництво, або введення додаткових штатних одиниць. Усе можна зробити дуже раціонально, за невеликі кошти, як правило, без збільшення штату працівників. ЦНАП – це послуги. Це – відкритий простір, комфортні умови та увага до відвідувачів, у т.ч. і доступність для людей з інвалідністю, та зручні умови для персоналу.
Ви вже більше шести років займаєтесь реформування системи надання адмінпослуг в Україні. Які, на вашу думку, виклики є зараз в цій сфері та як їх можна подолати?
Що таке ЦНАП? Це інтегрований офіс надання адміністративних послуг.
Проблематика стратегічного рівня – організація надання адмінпослуг за життєвими ситуаціями та пов’язане з цим переосмислення, спрощення адміністративних процесів та процедур.
Конкретна проблематика – чи належними є ЦНАП районних державних адміністрацій, децентралізація послуг РАЦС, землі, реєстрації транспортних засобів, видачі водійських посвідчень, глибша інтеграція у ЦНАП послуг Пенсійного фонду, ефективніше надання послуг з призначення державних допомог, субсидій тощо.
Щоб глибше зрозуміти, яка має бути відповідь, потрібно оцінити, які наймасовіші послуги ще не надаються у ЦНАП і чи є оптимальним спосіб надання окремих послуг, які уже інтегровані в ЦНАП.
Важливою є готовність міністерств, ЦОВВ активно підтримувати децентралізацію, не ініціювати створення відомчих офісів з надання адмінпослуг, а орієнтуватися на інтеграцію відповідних послуг у ЦНАП.
ЦНАП Тячівської ОТГ Закарпатської області став першим ЦНАП в ОТГ, де почали видавати закордонні паспорти в 2017 році
Як будуть надаватися адмінпослуги через 10 років? Якими будуть ЦНАП у 2030 році в Україні?
Маю надію, що у перспективі, процес організації фізичного надання адмінпослуг буде максимально спрощеним та орієнтованим на життєві ситуації (наприклад, народження дитини, придбання нерухомості, одруження тощо) і пов’язані з ними послуги різних суб’єктів їх надання.
Важливо, щоб у процесі децентралізації органам місцевого самоврядування були делеговані й інші повноваження з надання адмінпослуг. Електронна взаємодія, доступ працівників ЦНАП до електронних реєстрів та баз даних – все це вирішить потребу мешканців у різноманітних довідках. Звичайно, що розвиток електронних послуг вплине на всю систему, та, ми впевнені, що мешканці будуть продовжувати звертатися в ЦНАП, за додатковими консультаціями, роз’ясненнями тощо. Досвід інших європейських держав це також підтверджує.
Загалом, створення дієвих інтегрованих офісів надання адмінпослуг невід’ємне від процесу реформування публічної адміністрації, та є одним з її каталізаторів.
Поділитися новиною:
15 листопада 2024
Шведський Бурльов та український Златопіль — міста-побратими
Шведський Бурльов та український Златопіль —...
Місто Златопіль - центр Певомайської громади на Харківщині, та шведський муніципалітет Бурльов познайомилися завдяки...
15 листопада 2024
Про особливості звільнення працівника з ініціативи роботодавця розповіли експерти U-LEAD з Європою
Про особливості звільнення працівника з...
Програма «U-LEAD з Європою» провела захід для представників громад, присвячений правовим аспектам звільнення...
15 листопада 2024
«Муніципальна няня»: тепер ВПО та жителі...
«Муніципальна няня» — це послуга догляду за дитиною до досягнення 3-річного віку (або 6-річного віку у визначених...
15 листопада 2024
19 листопада - вебінар для керівників закладів освіти та фахівців з трудових відносин
19 листопада - вебінар для керівників закладів...
19 листопада о 14:30 приєднуйтеся до обговорення актуальних питань трудових відносин з непедагогічними працівниками в...