Децентралізація в дії: бум ЦНАПів та цікавість до роботи з даними

Одним із маркерів успішності реформи децентралізації, розпочатої 2014 року, є розбудова системи ЦНАПів. Завдяки реформі громади дістали більше повноважень у сфері адміністративних послуг і наразі можуть самостійно визначати перелік послуг, умови їх надання, запроваджувати супутні та додаткові сервіси. При цьому адміністративний збір надходить до місцевого бюджету.

За кілька останніх років у країні відбувся справжній бум ЦНАПів. На кінець 2018 року їх загальна кількість в Україні сягнула 775. За минулий рік понад 15 мільйонів українців скористалися послугами ЦНАПів, а від їхньої діяльності до місцевих бюджетів надійшло 2,9 млрд грн.

Нефінансовою перемогою децентралізації стало покращення надання послуг. Ще кілька років тому, щоб отримати таку звичайну тепер послугу, як замовлення закордонного паспорту, доводилося кудись їхати, чекати в чергах і псувати собі нерви. Сьогодні сотні послуг для громадян та бізнесу надають на місцях. Це практично наближає владу до людей.

Одним серед лідерів у розбудові ЦНАПу є Івано-Франківськ. Саме це місто одним серед перших в України створило ЦНАП ще у 2010 році. А сьогодні завдяки децентралізації у ньому надають 240 послуг, якими користуються 50-60 тисяч громадян щорічно. За 2018 рік послуги ЦНАПу принесли місту понад 48 млн грн, що становить 34% від усіх неподаткових надходжень до бюджету. У 2019 році прогнозується підвищення надходжень від наданих послуг у 1,2 раза.

А вже сьогодні саме Івано-Франківськ першим оприлюднив детальні дані щодо роботи ЦНАПу. Відкриті дані роблять ЦНАП, з його великими масивами інформації, прозорим та підзвітним, а також надають можливість створювати нові сервіси. Саме тому агенцією TEXTY було розроблено онлайн інструмент «10 найпопулярніших послуг Івано-Франківського ЦНАПу», що виявляє попит на різні послуги протягом року, а також демонструє рівень життя міста, якість надаваних послуг, надходження до бюджету. Ця інформація дає зріз соціального та економічного розвитку міста. Інструмент розроблений за підтримки Державного агентства електронного урядування у межах проекту USAID/UK aid «Прозорість і підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

Аналіз даних засвідчив, що найпопулярнішими послугами ЦНАПу Івано-Франківська є реєстрація місця проживання, видача закордонного паспорту та послуги, пов’язані з земельним питанням та будівництвом. Відтепер ці послуги стають ще прозорішими і, таким чином, обмежуються корупційні ризики у кожній із них. Завдяки візуалізації усі охочі можуть знаходити аномальні відхилення відмов та затримок, з’ясовувати їх причини тощо.

Відкриття даних щодо роботи ЦНАПів можуть стати наступним кроком реформи децентралізації, адже це – можливість:

  1. створювати нові сервіси та покращувати якість наявних послуг;
  2. сприяти економії часу, аналізуючи реальні витрачені ресурси на ту чи іншу послугу;
  3. зменшити корупційні ризики завдяки максимальній прозорості процесу;
  4. прогнозувати надходження до бюджету;
  5. приймати обґрунтовані управлінські рішення;
  6. поліпшувати регіональний бізнес-клімат.

Дізнатися більше про можливості роботи з відкритими даними на прикладі ЦНАПу Івано-Франківська можна за допомогою візуалізації «10 найпопулярніших послуг Івано-Франківського ЦНАПу» за лінком: http://texty.org.ua/d/2019/frankivsk/.


Нагадаємо, на початку 2019 року Івано-Франківськ приєднався до Міжнародної хартії відкритих даних – міжнародної ініціативи, що сприяє співпраці, прийняттю та реалізації спільних принципів, стандартів і найкращих практик відкритих даних у всьому світі. Наразі в Україні вже дев’ять міст, що приєдналися до Хартії. Україна стала другою країною у світі після Мексики, де так багато міст взяли на себе таке зобов’язання.

Теги:

адміністративні послуги

Область:

Івано-Франківська область

Джерело:

Читайте також:

22 листопада 2024

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на майже 800 млн грн

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для...

22 листопада, Уряд затвердив черговий розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів, повідомили у Міністертсві...

22 листопада 2024

Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації в ОМС в умовах воєнного стану

Окремі питання обмеження доступу до публічної...

Програма USAID DOBRE підготувала відеороз’яснення на тему: «Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації...

22 листопада 2024

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий список фіналістів

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий...

Завершився другий етап конкурсу «Громада на всі 100», під час якого серед 261 громади обрали 40 учасників, що...

22 листопада 2024

Розмежування повноважень органів місцевого самоврядування є кроком до сильнішого багаторівневого врядування в Україні

Розмежування повноважень органів місцевого...

18 листопада у Бучі відбувся круглий стіл щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування та органів...