Експерти Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International проаналізували стан виконання місцевих бюджетів за січень-березень 2019 року.
За перші три місяці 2019 року до загального фонду місцевих бюджетів України (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 60,5 млрд грн. Це 23,9% від затвердженого річного плану.
У порівнянні з аналогічним періодом 2018 року, надходження зросли на 8,8 млрд грн або на 17,1%. При цьому, темпи приросту доходів у поточному році дещо зменшилися – у аналогічному періоді 2018 року, порівняно з 2017 роком, приріст надходжень становив 23,3%.
Традиційно, у доходах місцевих бюджетів найбільшу питому вагу займають надходження від сплати податку на доходи фізичних осіб – 35,9 млрд грн або 59,3% від загальної суми доходів загального фонду місцевих бюджетів. У порівнянні з першим кварталом 2018 року, надходження податку зросли на 6,7 млрд грн, або на 22,8%.
Вагомим джерелом доходів місцевих бюджетів є плата за землю, що відноситься до податку на майно і є складовою місцевих податків. У звітному періоді місцеві бюджети отримали 7,6 млрд грн плати за землю, що на 23% (на 1,4 млрд грн) більше від надходжень за аналогічний період 2018 року (у 2018 році приріст надходжень плати за землю становив лише 1,3%). Поряд з іншими чинниками, на зростання надходжень від плати за землю вплинуло скасування пільгового оподаткування земельних ділянок, наданих для залізниць. У структурі доходів загального фонду місцевих бюджетів плата за землю займає 12,5% (рис 1).
Значна частка у структурі місцевих бюджетів належить надходженням єдиного податку. Його сума склала 8,8 млрд грн, що на 22,8% перевищує надходження минулого року і становить 14,6% від усієї суми доходів загального фонду місцевих бюджетів.
Окремо необхідно сказати про надходження акцизного податку. Протягом І кварталу місцеві бюджети отримували лише доходи від справляння податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів. Його сума склала 1,4 млрд грн, що на 5,4% більше від надходжень у 2018 році. Разом з цим, впродовж перших трьох місяців 2019 року місцеві бюджети зовсім не отримували доходів у вигляді відрахувань з державного бюджету частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального. Постанова Уряду, яка врегульовує питання отримання місцевими бюджетами цих коштів, була прийнята лише 27 березня 2019 року. Це призвело до недоотримання місцевими бюджетами у І кварталі коштів, обсяг яких оцінюється в 1,8 млрд грн.
Наявні тенденції та соціально-економічна ситуація дають підстави робити висновки, що за підсумками 2019 року сума надходжень до загального фонду місцевих бюджетів становитиме в межах 270-273 млрд грн.
У 2019 році прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом мають 806 об’єднаних територіальних громад (з урахуванням 24 міст обласного значення, в яких відбулося приєднання). За січень-березень 2019 року доходи загального фонду ОТГ (без урахування трансфертів з державного бюджету) склали 8,1 млрд грн, що становить 13,3% від загального обсягу доходів усіх місцевих бюджетів України.
По 665 ОТГ, які мали прямі міжбюджетні відносини у 2018 році (по яких є коректна порівняльна база), надходження у І кварталі поточного року склали 4,9 млрд грн, що на 12,8% більше минулорічного показника (практично відповідають зміні індексу інфляції у відповідному періоді).
На приріст доходів по ОТГ вплинула відсутність надходжень частини акцизного податку з палива, якого у минулому році громади отримали 261,1 млн грн.
У загальній структурі доходів загального фонду 665 ОТГ питома вага податку на доходи фізичних осіб становить 57,8%, його надходження склали 2,9 млрд грн. Крім цього, надійшло: плати за землю – 762,4 млн грн, єдиного податку – 912,4 млн грн, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки – 85,1 млн грн.
Детально динаміку та структуру надходжень по 665 ОТГ, утворених у 2015-2017 роках, можна побачити з табл 1. В таблиці окремо виділено показники по 141 ОТГ, утворених в 2018 році, так як у 2019 році ці ОТГ вперше перейшли на прямі міжбюджетні відносини, а отже почали отримувати 60% ПДФО. Варто звернути увагу, що серед 141 ОТГ, утворених у 2018 році, є 24 міста обласного значення, які отримували ПДФО навіть до приєднання до них громад.
Найменування платежів |
806 ОТГ (8315,3 тис. осіб) |
у тому числі: |
||||
665 ОТГ, утворених у 2015-2017 роках (5620,7 тис. осіб) |
141 ОТГ, утворена у 2018 році (у т.ч. 24 міста обласного значення, в яких відбулося приєднання) (2694,6 тис.осіб) |
|||||
Надходження за І квартал 2019 року |
Надходження |
Відхилення |
Надходження за І квартал 2019 року |
|||
І квартал 2018 року |
І квартал 2019 року |
+/- |
% |
|||
Всього |
8 106,9 |
4 374,5 |
4 935,6 |
561,1 |
112,8% |
3 171,3 |
Податок на доходи фізичних осіб |
4 760,9 |
2 400,2 |
2 851,7 |
451,5 |
118,8% |
1 909,2 |
Акциз податок (всього) |
187,2 |
332,6 |
78,3 |
-254,3 |
23,5% |
108,9 |
у т.ч. акцизний податок з палива |
0,0 |
261,1 |
0,0 |
-261,1 |
- |
0,0 |
Місцеві податки і збори |
2 775,7 |
1 463,6 |
1 766,2 |
302,6 |
120,7% |
1 009,5 |
у т.ч. плата за землю |
1 151,9 |
616,8 |
762,4 |
145,6 |
123,6% |
389,5 |
єдиний податок |
1 471,2 |
776,8 |
912,4 |
135,6 |
117,5% |
558,8 |
нерухоме майно |
141,3 |
64,3 |
85,1 |
20,8 |
132,3% |
56,2 |
Плата за надання адмінистративних послуг |
105,4 |
56,4 |
61,6 |
5,2 |
109,2% |
43,8 |
Загальний обсяг видатків місцевих бюджетів у січні-березні 2019 року склав 120,2 млрд грн, що на 3,1 млрд грн менше від обсягу видатків, проведених за аналогічний період 2018 року. Із зазначеної суми видатки загального фонду у поточному році склали 108,9 млрд грн, що на 6 млрд грн менше минулорічного.
Із загального фонду бюджетів ОТГ (сукупно, з урахуванням міжбюджетних трансфертів) проведено видатків у сумі 12,9 млрд грн, у тому числі: на зарплату з нарахуваннями спрямовано 7,7 млрд грн (60% від всієї суми видатків), на оплату комунальних послуг та енергоносіїв – 1,1 млрд грн (8,8%).
Протягом січня-березня 2019 року місцевими бюджетами отримано з державного бюджету трансфертів на загальну суму 67,8 млрд грн, зокрема:
До державного бюджету з місцевих перераховано 1,7 млрд грн реверсної дотації.
Ця публікація була підготовлена за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Програми «U-LEAD з Європою», Шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції.
Матеріали підготували на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Основних напрямів бюджетної політики на 2019-2021 роки, Закону України «Про Державний бюджет на 2019 рік» експерти Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International:
Теги:
бюджет бюджет аналітика Віктор Венцель Ігор Герасимчук
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
22 листопада 2024
Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на майже 800 млн грн
Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для...
22 листопада, Уряд затвердив черговий розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів, повідомили у Міністертсві...
22 листопада 2024
Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації в ОМС в умовах воєнного стану
Окремі питання обмеження доступу до публічної...
Програма USAID DOBRE підготувала відеороз’яснення на тему: «Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації...
22 листопада 2024
Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий список фіналістів
Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий...
Завершився другий етап конкурсу «Громада на всі 100», під час якого серед 261 громади обрали 40 учасників, що...
22 листопада 2024
Розмежування повноважень органів місцевого...
18 листопада у Бучі відбувся круглий стіл щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування та органів...