Правові аспекти державної реєстрації майна в старостинських округах: що потрібно знати старостам

Автор: Олександр Врублевський, експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад


Об’єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов’язків територіальних громад, що об’єдналися чи приєдналася до об’єднаної територіальної громади (далі – ОТГ). У разі об’єднання ОТГ стає правонаступником з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою, а у разі приєднання – з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до ОТГ. Нагадаю, що у тих селах та селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання, а в територіальній громаді, що приєдналася до ОТГ – колишній сільський, селищний голова відповідно до закону на період повноважень відповідної ради ОТГ поточного скликання (частина 3 статті 8, частини 1 і 3 статті 83 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» - далі Закон № 157-VIII).

Цілком очевидно, що колишнього голову – чинного виконувача обов’язків старости можуть уповноважити на проходження державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна за тією громадою, що утворилася в результаті об’єднання чи приєднання, місцем знаходження яких є територія новостворених старостинських округів. Адже в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно продовжують міститися записи про право власності ще за тими громадами, які вже увійшли до складу нової ОТГ, здебільшого як старостинські округи. Про ці та інші дотичні питання, що стосуються державної реєстрації нерухомого майна в старостинських округах, поговоримо у цій публікації.


Кожна територіальна громада має право володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (стаття 327 Цивільного кодексу України; абзац чотирнадцятий статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування»).

Для того, щоб об’єднана громада була законним правонаступником всього майна, прав та обов’язків територіальних громад, що об’єдналися (приєдналися), необхідно пройти процедуру державної реєстрації речових прав на об’єкти нерухомого майна за відповідною ОТГ.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно – це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Закон № 157-VIII також визначив, що у разі об’єднання всіх територіальних громад одного району в одну об’єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об’єднаної територіальної громади, а пов’язані з таким майном права та обов’язки належать ОТГ з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною відповідною територіальною громадою. Як у цьому випадку, так і у разі приєднання громад до вже об’єднаної громади право комунальної власності за ОТГ виникає на підставі рішення всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад чи приєднання до ОТГ.

Не зважаючи на те , що Закон № 157-VIII не містить прямих приписів щодо обов’язковості проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно за об’єднаними територіальними громадами, така необхідність випливає із змісту іншого закону – «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон № 1952-IV). Зокрема, у цьому законі сказано, що державній реєстрації речових прав на нерухоме майно підлягає набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно (пункт 1 частини 1 статті 2). Враховуючи, що за наслідками правонаступництва одні громади втрачають права на нерухоме майно, а одна громада при цьому їх набуває, то цілком логічною є необхідність внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Більш детально процедуру державної реєстрації прав на нерухоме майно врегульовано:

  • Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127);

  • Наказом Міністерства юстиції України від 21.11.2016 р. № 3276/5 «Про затвердження Вимог до оформлення заяв та рішень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Для проведення державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомості орган місцевого самоврядування ОТГ через уповноважену ним особу подає суб’єкту державної реєстрації пакет документів. До його складу обов’язково мають входити оригінали документів, необхідних для реєстрації та відповідна заява.

Необхідно знати! Перелік документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності та інших речових прав, визначається частиною 1 статті 27 Закону № 1952-IV.

Звертаю увагу, що заява у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень оформлюються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та обов’язково повинна містити відомості про:

  • дату та час формування заяви;
  • номер заяви;
  • заявника (заявників);
  • суб’єкта (суб’єктів) речового права, обтяження такого права (крім випадків, коли в одній особі поєднано особу заявника та відповідного суб’єкта);
  • речове право, обтяження такого права;
  • об’єкт нерухомого майна, у тому числі його реєстраційний та/або кадастровий номер;
  • електронну адресу для зворотного зв’язку (за бажанням власника (власників) об’єкта нерухомого майна);
  • реєстраційний номер заяви (у разі відкликання заяви);
  • номер запису про речове право, обтяження такого права (у разі внесення змін до записів Державного реєстру прав);
  • номер запису про речове право, обтяження такого права (у разі скасування записів Державного реєстру прав (крім випадків скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 01 січня 2013 року, або скасування записів про державну реєстрацію прав, інформація про які відсутня в Державному реєстрі прав));
  • номер рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно (у разі скасування відповідного рішення);
  • спосіб отримання документів.
  • прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи, найменування юридичної особи, у тому числі органу державної влади та органу місцевого самоврядування, вказуються повністю.
  • реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна зазначається обов’язково, якщо на момент формування заяви відповідний номер присвоєний об’єкту нерухомого майна за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав.
  • кадастровий номер земельної ділянки зазначається обов’язково, якщо заява подається відносно земельної ділянки.

На заяві в паперовій формі проставляється підпис заявника та особи, яка сформувала таку заяву.

І на завершення невеличке уточнення. Необхідно пам’ятати, що органи місцевого самоврядування звільнені від сплати адміністративного збору за проведення реєстраційних дій (пункт 8 частини 8 статті 34 Закону № 1952-IV).


P.S. Додаткові запитання, що випливають з цієї публікації можна поставити її автору на Форумі старост http://forum.decentralization.ua

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
10.01.2019 - 13:35 | Переглядів: 26885
Олександр Врублевський

Автор: Олександр Врублевський

Теги:

староста староста аналітика майно Олександр Врублевський

Джерело:

Читайте також:

25 листопада 2024

Експерти проаналізували тенденції надходжень місцевих податків і зборів за 2019-2023 роки

Експерти проаналізували тенденції надходжень...

Автори: Яніна Казюк, д.держ.упр., професор, експертка з питань публічних фінансів та місцевого...

25 листопада 2024

Трудові відносини з непедагогічними працівниками (запис вебінару)

Трудові відносини з непедагогічними...

Про трудові відносини в освіті під час війни дізнавайтеся у записі вебінару від Швейцарсько-українського проєкту...

25 листопада 2024

До реєстру професійних стандартів внесли стандарт «Керуючий справами виконавчого апарату (комітету)»

До реєстру професійних стандартів внесли...

18 листопада Національне агентство кваліфікацій внесло стандарт «Керуючий справами виконавчого апарату (комітету)» до...

25 листопада 2024

 28 листопада: експертна публічна дискусія «Відбудова громад: міжмуніципальна та міжнародна співпраця»

 28 листопада: експертна публічна дискусія...

28 листопада, з 15:00 до 16:30 Інститут аналітики та адвокації (ІАА) проводитиме публічну дискусію «Відбудова громад:...