Протягом січня-жовтня 2018 року надходження до загального фонду місцевих бюджетів України (без урахування міжбюджетних трансфертів) склали 189,4 млрд грн, що на 34,2 млрд грн або на +22,0% більше у порівнянні з аналогічним періодом 2017 року.
З початку реформи фінансової децентралізації доходи місцевих бюджетів показують позитивну динаміку: якщо у 2014 році їх обсяг становив 68,6 млрд грн, то за чотири роки очікується, що він зросте у 3,4 рази та за підсумками 2018 року становитиме понад 230 млрд грн.
Більш детально про фінансові результати розповіла Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою»).
Таке збільшення місцевих бюджетів стало можливими завдяки розширенню повноважень і підвищенню зацікавленості органів місцевого самоврядування у збільшенні надходжень до місцевих бюджетів, реалізації заходів щодо залучення резервів їх наповнення та підвищення ефективності адміністрування податків і зборів.
За підсумками січня-жовтня 2018 року власні доходи загального фонду у розрахунку на одного жителя зросли, у порівнянні з аналогічним періодом 2017 року, на 22% і склали 4880 гривень. Обсяг надходжень податку на доходи фізичних осіб у розрахунку на одного жителя зріс на 26,1% і склав 2840,5 грн, місцеві податки і збори на одного жителя зросли на 16,2% і склали 13160 гривень.
Зважаючи на розширення доходної бази місцевих бюджетів, відбулося збільшення частки місцевих бюджетів у загальному обсязі зведеного бюджету України. За підсумками 2017 року вперше питома вага місцевих бюджетів перевищила 50-відсоткову позначку. Частка місцевих бюджетів у доходах зведеного бюджету України склала 51,2%, що майже на 6% більше аналогічного показника за 2015 рік.
Тобто органи місцевої влади мають у своєму розпорядженні вагомий фінансовий ресурс, щоб мати змогу ефективно ним управляти та спрямовувати на розвиток громад.
Одночасно зі збільшенням частки місцевих бюджетів у фінансових ресурсах держави зростає також їх частка у обсязі валового внутрішнього продукту. У 2014-2015 роках цей показник становив 5,1%, у 2016 – 6,2%, у 2017 – 6,5%, за підсумками 2018 – прогнозується, що частка місцевих бюджетів у ВВП країни становитиме 7,1%.
Динаміка надходжень до бюджетів ОТГ випереджає темпи зростання доходів по інших рівнях місцевих бюджетів.
Надходження власних доходів місцевих бюджетів 665 ОТГ за січень-жовтень 2018 року зросли на 62,3 % та склали 17 млрд грн (+6,5 млрд грн).
Враховуючи, що нові 299 ОТГ, у яких перші місцеві вибори були проведені в 2017 році, тільки в цьому році отримали 60% надходжень від податку на доходи фізичних осіб до своїх бюджетів, їх власні ресурси, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, зросли в 2,7 рази та склали 7,9 млрд грн (+4,9 млрд грн).
Разом з цим, темп зростання власних доходів 366 ОТГ (утворених у 2015-2016 роках), які у 2017 році вже отримували зарахування 60% ПДФО до своїх бюджетів, становить 21% (+1,6 млрд грн).
У доходах місцевих бюджетів найбільшу питому вагу займають надходження від сплати податку на доходи фізичних осіб – 110,2 млрд грн або 58,2% від загальної суми доходів місцевих бюджетів. У порівнянні з січнем-жовтнем 2017 року, надходження ПДФО в цілому по Україні зросли на 22,8 млрд грн або на 26,1 %.
У структурі доходів загального фонду 27% складає частка місцевих податків і зборів, яких у січні-жовтні 2018 року надійшло 51,1 млрд грн. По усіх місцевих бюджетах України приріст місцевих податків і зборів відносно аналогічного періоду 2017 року складає 16,2%, по бюджетах міст обласного значення – 12,6%. По бюджетах усіх 665 ОТГ надходження місцевих податків і зборів зросли на 19,9%, що на 3,7% перевищує середній показник приросту по місцевих бюджетах України.
Про фінансову спроможність місцевих бюджетів свідчать і залишки коштів на рахунках місцевих бюджетів.
Станом на 1 листопада 2018 року, залишки коштів усіх місцевих бюджетів України становили 78,1 млрд грн, із яких на казначейських рахунках – 64,9 млрд грн, на депозитних рахунках – 13,2 млрд грн.
Залишки коштів місцевих бюджетів міст обласного значення становили 13,9 млрд грн, із яких на казначейських рахунках – 8,8 млрд грн, на депозитних рахунках – 5,1 млрд грн.
Залишки коштів на рахунках об’єднаних територіальних громад склали 7,0 млрд грн, із яких на казначейських рахунках – 6,5 млрд грн, на депозитних рахунках – 0,5 млрд грн.
Держава також збільшила обсяги надання бюджетної підтримки місцевим органам влади на розвиток громад та розбудову інфраструктури. Так, якщо у 2014 році було передбачено регіонам з державного бюджету на підтримку соціально-економічного розвитку лише 0,5 млрд грн, то в 2017 році обсяг коштів на реалізацію інфраструктурних проектів склав понад 16 млрд грн, а на 2018 рік передбачено понад 19 млрд грн, що у 39 разів більше, ніж було у 2014 році.
Варто зазначити, що показники виконання бюджетів відображають загальний соціально-економічний стан відповідної території та її потенціал до подальшого розвитку. Наявність достатніх ресурсів у місцевих бюджетах є індикатором того, що територіальна громада має можливість надавати більш якісні та більш різноманітні послуги своїм жителям, реалізовувати соціальні та інфраструктурні проекти, створювати умови для розвитку підприємництва та залучення інвестицій, розробляти програми місцевого розвитку та фінансувати інші заходи для всебічного покращання умов проживання жителів громади.
Реформа децентралізації сприяє якісному покращенню життєвого середовища для мешканців громад, створенню реальних умов для всебічного розвитку територій та людських ресурсів, формування засад дієвого місцевого самоврядування.
Більш детально з показниками можна ознайомитися в Моніторингу процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування, який (ТУТ)
Матеріали підготували на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Закону України «Про Державний бюджет на 2018 рік» експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International):
Теги:
бюджет бюджет аналітика Яніна Казюк Віктор Венцель Ігор Герасимчук
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
Поділитися новиною:
18 листопада 2024
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік: експертний огляд
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік:...
У контексті активних обговорень під час розгляду державного бюджету на 2025 рік Ігор Онищук, експерт...
18 листопада 2024
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту Плану заходів з безбар’єрності на 2025-2026 роки
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту...
Усі небайдужі громадяни, профільні громадські організації та експерти мають змогу надати пропозиції до Плану заходів...
18 листопада 2024
«Кластери Відродження» - конкурс грантів від...
Проєкт UCORD оголосив конкурс грантів «Кластери Відродження», спрямований на підтримку культурних партнерських...
18 листопада 2024
18 листопада - презентація результатів...
18 листопада з 12:30 до 13:30 відбудеться презентація результатів восьмого всеукраїнського...