Які законодавчі зміни пропонуються до податкового законодавства і як це вплине на доходи місцевих бюджетів?

Кабінет Міністрів України 5 листопада 2018 року направив на розгляд Верховної Ради України законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» (№ 9260). А вже 8 листопада депутати прийняли законопроект у першому читанні. Проектні норми пропонують цілу низку змін, які, за умови його схвалення, матимуть вплив на бюджетні надходження 2019 року та наступних бюджетних періодів.


Експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні проаналізували зазначений законопроект та зосередили увагу  на окремих положеннях законопроекту, які насамперед стосуються місцевих бюджетів.

  1. Передбачається з 1 липня збільшити ставки акцизного податку на тютюнові вироби на 9% відносно ставок, які будуть діяти з 1 січня 2019 року. Нагадаємо, що з 1 січня наступного року ставки акцизу з тютюнових виробів зростуть на 20% відносно діючого у поточному році розміру. Отже, по відношенню до діючих у 2018 році ставок, з 1 липня 2019 року акциз на тютюн зросте майже на 30%. Нагадаємо, що Україна взяла на себе зобов’язання перед Європейським Союзом щодо поетапного (до 2025 року) підвищення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів до розміру, який має бути еквівалентним 90 євро за 1000 штук.
  2. На 50 відсотків пропонується збільшити ставки рентної плати за використання лісових ресурсів.
  3. З метою стимулювання підприємств до зменшення забруднення навколишнього природного середовища, а також наближення вітчизняних ставок до ставок за викиди парникових газів, які діють в країнах ЄС, пропонується підвищити з 1 січня 2019 року ставку екологічного податку за викиди двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення з 0,41 грн до 10 грн за тонну, а також передбачено поетапне підвищення ставки до 30 грн за тонну у 2023 році (щорічне підвищення на 5 грн за тонну).
  4. Серед пропозицій - збільшення ставки рентної плати за користування надрами для видобування нафти і конденсату на 2 відсоткових пункти та для залізної руди – на 0,8 відсоткових пункти.
  5. Законопроектом пропонується низка змін, мета яких - підвищення контролю за обігом пального, запровадження ліцензування діяльності усіх суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним, посилення відповідальності за порушення норм законодавства щодо виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів.  
  6. Окремо необхідно звернути увагу на земельний податок на лісові землі, який було запроваджено після прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств» від 10.07.2018 № 2497 (детальніше про основні положення Закону за посиланням: https://decentralization.ua/news/9431?page=7). У законопроекті № 9260 визначено, що земельний податок на лісові землі не належить до місцевих податків, які обов’язково повинні встановлювати місцеві ради. Відповідні зміни пропонується внести до пунктів 10.2. та 10.3. статті 10 Податкового кодексу. Крім цього, не надто доброю новиною для місцевих рад є зміни, запропоновані до пункту 274.1. статті 274 Податкового кодексу. У даній статті пропонується обмежити ставку податку на лісові землі розміром, який не перевищує 0,1 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Інші норми цього пункту передбачають встановлення ставок у таких розмірах:
  • ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 % від їх нормативної грошової оцінки,
  • для земель загального користування – не більше 1 % від їх нормативної грошової оцінки,
  • для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3 % та не більше 1 % від їх нормативної грошової оцінки.   

Тобто, ставка податку на лісові землі пропонується у значно нижчому розмірі, ніж для інших категорій земель. Необхідно відмітити, що запровадження земельного податку на лісові землі набуло значного резонансу, особливе занепокоєння висловлювали лісогосподарські підприємства – потенційні платники податку. Закон № 2497, який запровадив оподаткування лісових земель, набрав чинності з 15.08.2018. У зв’язку з цим фіскальна служба надала відповідне роз’яснення щодо необхідності справляння цього податку уже починаючи з IV кварталу поточного року (лист від 31.08.2018 року № 26938/7/99-99-12-03-05-17). Разом із цим, Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики звернувся до Державної фіскальної служби та Міністерства фінансів з вимогою терміново відкликати зазначений вище лист ДФС як такий, що суперечить вимогам чинного Податкового кодексу (лист Комітету № 04-27/10-586(193592) від 19.09.2018). На думку Комітету справляння земельного податку на лісові землі повинно здійснюватися починаючи з 1 січня 2020 року. На сьогодні, поки що не  оприлюднена інформація щодо остаточного рішення ДФС та Мінфіну з даного питання. У підсумку, на даний час, коли процес формування бюджетів знаходиться на передзавершальній стадії, ми вчергове маємо невизначеність щодо бази для об’єктивного планування бюджетних показників.

Отже, у випадку прийняття законопроекту № 9260  платників податків очікують процеси адаптації ведення господарської діяльності і фінансово-податкової звітності до нових вимог, а органи місцевого самоврядування – потенційне зростання надходжень і подальший пошук шляхів щодо здійснення ефективного контролю за повнотою сплати до місцевих бюджетів обов’язкових платежів.  

Матеріали підготовлено експертами фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки програми  «U-LEAD з Європою»): Яніною Казюк, координатором з фінансової децентралізації;  Віктором Венцелем, експертом з фінансового моніторингу

Теги:

бюджет Яніна Казюк бюджет аналітика

Джерело:

Читайте також:

26 грудня 2024

Детальний чи загальний регламент місцевої ради: пошук оптимальної моделі для ефективного самоврядування

Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...

Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...

26 грудня 2024

Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100

Розширення ЦНАПу та придбання нового...

10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...

26 грудня 2024

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...

Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу   Територіальні громади в Україні...

26 грудня 2024

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...

Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...