
Питання про ефективне адміністрування місцевих податків розглянули під час круглого столу за участі представників територіальних громад, центральних органів виконавчої влади, профільних Комітетів Верховної Ради України та інших стейкхолдерів.
Захід був організований шведсько-українською Програмою Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» спільно з Всеукраїнською Асоціацією об’єднаних територіальних громад.
Зокрема, обговорення стосувалося податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки; плати за землю), єдиного податку. Також окремо були обговорені можливості інтеграції податкових адміністративних послуг у ЦНАП.
Привітав учасників круглого столу виконавчий директор Всеукраїнської Асоціації ОТГ Тарас Добрівський, який висловив слова вдячності Програмі Polaris та шведському народу за підтримку:
«Так співпало, що саме в цей день, 28 березня, 7 років тому Асоціація підписала перший Меморандум про співпрацю з Шведською асоціацією місцевих і регіональних влад SALAR».
Про надання деяких функцій/повноважень громадам в частині адміністрування місцевих податків
Ключовою темою обговорення стало питання надання деяких функцій/повноважень щодо адмініструванням місцевих податків територіальним громадам. Водночас, спікери у виступах, зокрема, зазначили, що не всі громади готові до цього і не всі мають необхідний кадровий та фінансовий потенціал виконувати на належному рівні зазначені повноваження. Всеукраїнська Асоціація ОТГ виробила спільну позицію і просуває ідею щодо надання деяких функцій/повноважень лише тим громадам, які мають таку можливість і приймуть відповідне рішення місцевої ради.
Водночас, є перелік питань, які потребують уваги органів виконавчої влади та можуть бути врегульовані шляхом налагодження хорошої взаємодії між органами місцевого самоврядування та податковими органами: надання територіальним громадам доступу до інформаційно-комунікаційної системи «Податковий блок» для отримання розширених даних про надходження і повноту сплати місцевих податків і зборів; оновлення програмного забезпечення ДПС на предмет виправлення помилкових нарахувань, які повторюються щороку; оцифрування податкових-повідомлень рішень та вручення їх електронним шляхом (через веб-портал ДІЯ, через смс розсилку, через банківські додатки тощо); звірка та верифікація даних ДПС з Пенсійним фондом та Мінсоцполітики щодо громадян (платників податків), які мають податкові пільги тощо.
Довідка
Сільські, селищні, міські ради у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, надають до Державної податкової служби, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень. Проте, крім цього повноваження територіальні громади практично не залучені до процесу адміністрування місцевих податків.
Власне тому тема є досить актуальною, адже з перших днів реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади серед інших завдань неодноразово піднімалося питання про надання окремих функцій/повноважень органам місцевого самоврядування. Беззаперечним аргументом на користь залучення органів місцевого самоврядування є їх зацікавленість та вмотивованість у збільшенні власних податкових надходжень.
Варто зауважити, що питання покращення адміністрування місцевих податків знайшло своє відображення у низці урядових рішень, зокрема, у Національній стратегії доходів до 2030 року (розпорядження КМУ від 27.12.23 р №1218-р), Плані заходів з реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2024-2027 роки (розпорядження КМУ від 26.03.2024 року №270-р), Бюджетній декларації на 2025 – 2027 рр. (постанова КМУ від 28.06.2024 р. № 751).
Привітала авдиторію також Сусанна Делланс, керівниця команди Polaris, уповноважена SALAR International в Україні.
«Тема заходу для нас дуже важлива і ми раді бути партнерами цього діалогу. Надання деяких функцій чи повноважень громадам щодо адміністрування місцевих податків і зборів – це складний процес, який потребує реалістичного підходу, підтримки та залучення всіх зацікавлених сторін. Довіра, прозорість, співпраця – це ключ до фінансової спроможності громад», - зазначила Сусанна Делланс.
«Коли ми говоримо про досвід Швеції, то перш за все мова йде про діалог між органами влади і органами місцевого самоврядування. Результат такого діалогу – знайти найкраще рішення і сформувати довіру суспільства. Саме такий діалог відкриває нові можливості», - підкреслив Айдер Сейтосманов, керівник напряму підтримки асоціацій місцевого самоврядування Програми Polaris.
Коментуючи питання дискусії Олена Шуляк, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, сказала:
«Питання адміністрування місцевих податків у Tоп-3 пріоритетів законодавчих ініціатив, які парламент повинен виконати, щоб допомогти українським громадам бути ще більш спроможними. Мені імпонує думка громад, які не хочуть чекати, доки буде ухвалене відповідне законодавство, доки будуть відповідні узгодження Мінфіну, Податкової чи профільних комітетів парламенту. Бо громади мають бажання і спроможність робити багато речей вже тут і зараз».
Саме про досвід налагодження комунікації та ефективної співпраці між територіальною громадою і податковими органами презентував Василь Коваль, голова платформи «Місцеві бюджети та фінанси» Всеукраїнської Асоціації ОТГ, Львівського регіонального відділення, голова Підберізцівської територіальної громади Львівської області.
Успішний кейс такої співпраці підкріплений реальними справами. Василь Коваль розповів про досвід Підберізцівської громади, яка 4 квітня 2023 року підписала Меморандум про співпрацю та взаємодію з Головним управлінням ДПС Львівської області:
«Підберізцівська громада має чотири старостинських округи, і ми задіяли їх до інвентаризації та звірки бази даних по землі та нерухомості. Також громада самостійно здійснює моніторинг заборгованості по майнових податках та проводить відповідну звірку. У разі виявлення прострочених боргів, відповідальні особи громади звертаються до податкової, яка має повноваження примусового стягнення заборгованості. Така співпраця з ДПС дає свої результати».
Голова Підберізцівської територіальної громади окреслив додаткові кроки, які здійсненні на шляху до покращення процесу адміністрування місцевих податків: участь у робочій групі при Львівській ОВА; створення чат-боту для перевірки заборгованостей із можливістю сплачувати через онлайн-банкінг; участь у пілотному проекті Всеукраїнської Асоціації ОТГ та робота з боржниками через мобільні застосунки і додатки; створення адміністративної панелі для управління податковими платежами для ЦНАПів.
Також Василь Коваль визначив основні проблеми в сфері адміністрування місцевих податків та зборів, що потребують вирішення:
- надання доступу територіальним громадам до баз даних ДПС;
- забезпечення повноти та актуальності баз даних, на основі яких органи ДПС здійснюють розрахунок майнових податків;
- синхронізація даних БТІ та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- забезпечення повноти внесення даних в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (особливо при продажі нерухомого майна);
- ефективна робота ДІАМ з не введеними в експлуатацію об’єктами;
- припинення зловживання в частині пільгового оподаткування (напр. платники єдиного податку, які інколи навіть не ведуть діяльність) тощо.
Практикою щодо створення окремого структурного підрозділу щодо здійснення моніторингу місцевих податків і зборів у громадах розповіла Людмила Микитьон, начальниця відділу моніторингу місцевих податків і зборів виконавчого комітету Слобожанської територіальної громади Дніпропетровської області.
Слобожанська територіальна громада одна з перших приєдналася до пілотного проєкту Всеукраїнської Асоціації ОТГ. До спільноти пілотного проекту входять більш як 30 громад, що збираються, спілкуються, діляться напрацюваннями, обговорюють актуальні проблеми, які виникають під час роботи з боржниками. В рамках пілотного проекту були здійснено пошук даних боржників, інформування через поштові відділення, мобільні повідомлення про несплату податків, повідомлення через банківські онлайн додатки. В результаті участі у проекті в Слобожанській громаді збільшилися надходження земельного податку, орендної плати; податку на нерухомість.
Також Людмила Микитьон представила практику Слобожанської громади щодо налагодження ефективної співпраці підрозділів ГУ ДПС у Дніпропетровської області з органами місцевого самоврядування, зокрема, з старостинськими округами громади, та результати участі у пілотному проєкті, які демонструють збільшення у 2024 році надходжень майнових податків від фізичних осіб більше ніж вдвічі. Також вона озвучила проблемні питання, що пов’язані з бюджетними втратами та запропонувала практичні кроки до вирішення їх на рівні центральних органів виконавчої влади.
Про динаміку надходжень місцевих податків і зборів та їх частку у доходах загального фонду розповів Ігор Герасимчук, експерт напряму Фінансова децентралізація Програми Polaris.
«Можна зробити висновок, що місцеві податки і збори залишаються вагомим джерелом доходів бюджетів громад, - зазначив Ігор Герасимчук. - Будь-які законодавчі зміни та новації, які зменшують надходження місцевих податків і зборів, матимуть негативний вплив на можливості громад надавати якісні послуги своїм мешканцям. У громадах існує значний потенціал у збільшенні надходжень місцевих податків і зборів, який може бути реалізований завдяки налагодженню спільної роботи у цьому напрямку ОМС, податковою службою та іншими зацікавленими сторонами».
Важливим учасником дискусії став Сергій Лисеюк, виконуючий обов’язки заступника Голови Державної податкової служби України, який переглянув презентації територіальних громад, а також вислухав їх пропозиції щодо покращення процесу адміністрування місцевих податків.
Сергій Лисеюк подякував громадам за хороші практики:
«Приємно, коли громади відзначають хорошими відгуками комунікацію та співпрацю з державними органами податкової служби. Насправді, працівники податкової служби стикаються з тими ж проблемами, що й громади в процесі адміністрування податкових платежів. Нарахування податкових платежів залежить від повноти наповнення та якості відомостей в реєстрах, зокрема, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі. І лише комплексні підходи можуть вирішити ці питання. У Національній стратегії доходів передбачено залучення органів місцевого самоврядування до деяких функцій, але не передача цих повноважень в повному обсязі, бо це призведе до дублювання функцій. ДПС готова разом з Мінфіном опрацювати питання посилення функцій органів місцевого самоврядування, в частині адміністрування місцевих податків, зокрема, залучення громад до вручення податкових-повідомлень рішень та стягнення заборгованості з боржників».
Народний депутат України Дмитро Микиша висловив думку, що ДПС має стати сервісною службою, яка повинна допомагати, супроводжувати, консультувати громади:
«Є тут стратегічне і оперативне питання. Стратегічне питання більш стосується політичної складової, стратегічного бачення, визначення кроків і відповідальних органів. Оперативний рівень - це те, що можна вирішити вже і сьогодні - доступ громад до податкової бази, можливість наповнювати реєстр по нерухомому майну. Набагато буде легше для системи роботи податкової, коли започаткують пілотний проект з охопленням громад одного району та в рамках цього пілотного проекту відпрацюють цю модель. Тоді дії податкової і громад синхронізуються. Все велике складається з малого. Ось такими маленькими кроками ми сформуємо по цеглинці модель, яка запрацює ефективно на базовому рівні та в результаті збільшить надходження до місцевих бюджетів».
До обговорення круглого столу приєднався заступник голови Рахункової палати Сергій Ключка, який нагадав присутнім, що в грудні 2024 року набули чинності зміни до законодавства і розширено повноваження Рахункової палати, яка може здійснювати контроль не лише за використанням коштів державного бюджету, а й за місцевими бюджетами. Він зазначив, що Рахункова палата хоче стати надійним партнером для громад в процесі забезпечення прозорості та ефективності управління фінансовими ресурсами. Аудити, які проводитимуться, будуть спрямовані на виявлення можливих проблем і недоліків, адже завдання для цієї інституції - надавати конструктивні рекомендації громадам для ефективного управління коштами.
«Нещодавно відбулася нарада у Прем’єр-міністра України за участі зокрема керівництва Міністерства фінансів та Державної податкової служби України, на якій було обговорено питання про надання органам місцевого самоврядування додаткових повноважень в частині адміністрування місцевих податків і зборів та забезпечення їх моніторингу територіальними громадами, а також поставлено завдання про утворення Мінфіном міжвідомчої робочої групи з питань посилення фіскальної спроможності органів місцевого самоврядування та їх залучення до процесу адміністрування місцевих податків і зборів», - про це розповів Юрій Северин, директор Департаменту регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України.
«Ми всі пам’ятаємо перші кроки реформи з децентралізації влади і ті перші 159 громад, які були готові до змін, - розпочав виступ Микола Рубчак, начальник Управління з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою Міністерства розвитку громад та територій України. - Важливим елементом реформи на її початку у 2014 році було посилення фінансової основи місцевого самоврядування через внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів, наступна передача окремих повноважень і ресурсів громадам, що прийняли рішення про об’єднання, а також фінансова підтримка таких громад у вигляді інфраструктурної субвенції. Щоб відпрацювати модель передачі відповідних повноважень та їх реалізацію Міністерство підтримує ініціативу щодо реалізації пілотного проекту з передачі відповідних повноважень по адмініструванню податків і зборів. І за результатами такого пілоту проаналізувати чи є інституційна спроможність територіальних громад виконувати ті чи інші функції чи повноваження».
Спікери заходу підкреслили важливість ефективної взаємодії та співпраці органів місцевого самоврядування і територіальних органів державної податкової служби у намаганнях громад самостійно налагодити роботу по збільшенню доходів бюджетів в частині місцевих податків та зборів. Водночас були окреслені ключові проблеми, такі як повнота баз даних і синхронізація реєстрів, що потребують вирішення. Учасники наголосили на необхідності комплексних рішень по наданню додаткових повноважень чи функцій з адміністрування місцевих податків для підвищення фінансової спроможності громад.
Інтеграція податкових адміністративних послуг у ЦНАП
Друге питання, яке обговорили учасники, - інтеграція податкових адміністративних послуг у ЦНАП. За даними ДПС, сьогодні 50% податкових адмінпослуг надається фізично і можливість інтеграції цих послуг у ЦНАП як шляхом розміщення представників ДПС, так і через залучення адміністраторів ЦНАП до надання таких послуг, ще й на фоні оптимізації органів ДПС, є досить актуальною.
Успішною практикою інтеграції податкових адміністратративних послуг у ЦНАП Мереф’янської територіальної громади поділилася Оксана Буліпоп, керівниця ЦНАП цієї громади. Вона розповіла про особливості організації співпраці з податковою службою:
«За підтримки керівництва ГУ ДПС у Харківській області у травні 2024 року в ЦНАП Мереф’янської громади було запроваджено послуги Державної податкової служби України. На початку такої співпраці ДПС надавали 4 податкові послуги, а на сьогодні це вже 26 послуг. Серед популярних послуг: отримання картки платника податків; внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків, отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків тощо».
На законодавчих можливостях, а також на застосуванні різних моделей інтеграції податкових адміністративних послуг у ЦНАП, а саме: як через розміщення у ЦНАП представників ДПС, так і шляхом залучення адміністраторів ЦНАП до надання цих послуг, акцентував увагу Роман Матвійчук, експерт напряму з адміністративних послуг Програми Polaris. Він наголосив на потребі розробки необхідних ІТ-рішень, які дозволять організувати ефективну взаємодію між ЦНАП та ДПС, а також, у перспективі, надавати швидкі послуги безпосередньо адміністраторами ЦНАП.
Водночас Лариса Білозір, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, зазначила, що окремим громадам буде складно реалізувати досвід Мерефи, адже здійснена оптимізація територіальних податкових підрозділів і, практично, Державна податкова служба немає таких працівників, яких можна спрямувати до ЦНАП"
«Тому варто обирати варіант залучення працівників ЦНАП до надання податкових послуг. Оптимізація терорганів ДПС на практиці призвела до того, що мешканцям окремих колишніх райцентрів, сільських та віддалених територій, довлдиться витрачати додатковий час, кошти, щоб отримати навіть найпростіші послуги податкової служби, як для прикладу отримання РНОКПП (реєстраційного номера облікової картки платника податків). Інтеграція податкових адмінпослуг у ЦНАП (прим. - на прикладі Мерефи) дійсно працює на користь громади та її мешканців».
Начальниця управління системного розвитку надання адміністративних послуг Міністерства цифрової трансформації України Марина Бобраніцька зазначила, що Мінцифри працює над зміною законодавства, завдяки якій в ЦНАПах можна буде отримати послуги Державної податкової служби. Такі зміни дозволять зарахувати до переліку обов'язкових послуг податкові послуги в усіх центрах, щоб кожен українець міг отримати відповідний сервіс в найближчій офлайн точці доступу.
Підсумовуючи результати обговорення круглого столу, Олександр Корінний, голова Всеукраїнської Асоціації ОТГ, Новоукраїнської територіальної громади Кіровоградської області, наголосив на важливості проведення таких дискусій за участі громад та представників органів державної влади. В умовах воєнного стану спроможність громад і питання збільшення надходжень до місцевих бюджетів як ніколи є актуальним. Тому Асоціація відстоює інтереси громад на всіх рівнях та створює майданчики для дискусії та обговорення.
Також він повідомив, що Всеукраїнська Асоціація ОТГ розширює міжнародну співпрацю, адже 24 березня відбулася історична знакова подія - підписання Меморандуму про взаєморозуміння між Конгресом місцевих і регіональних влад Ради Європи та Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад».
«Меморандум про взаєморозуміння між Конгресом місцевих і регіональних влад Ради Європи та Всеукраїнської Асоціації ОТГ закладає основу для співпраці в рамках Плану дій Ради Європи для України на 2023 - 2026 роки «Стійкість, відновлення та відбудова», - сказав Олександр Корінний. - Ми мали продуктивну зустріч з генеральним секретарем Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Матьє Морі. В умовах європейської інтеграції України цей крок сприятиме адаптації місцевого врядування до стандартів Ради Європи та зміцненню демократичних інститутів на місцевому рівні».
Крім того, голова Всеукраїнської Асоціації ОТГ розповів про підписання Меморандуму про співробітництво з Асоціацією Ірландського місцевого самоврядування, який відкриває нові можливості для територіальних громад в частині налагодження співпраці з іноземними партнерами, вивчення кращих практик управління і впровадження проєків.
На завершення заходу Марія Лук’янова, керівниця команди Фінансова децентралізація Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», озвучила резолюцію з рекомендаціями:
1. У межах чинного законодавства:
- Здійснити оцифрування податкових повідомлень-рішень і забезпечити їхню доставку через цифрові канали (наприклад, портал Дія, смс, електронна пошта, банківські додатки тощо).
Посилити співпрацю з банками, поштовими відділеннями для впровадження інформування платників податків про наявну заборгованість через смс чи інші канали.
- Забезпечити регулярну верифікацію даних про платників податків у співпраці з Пенсійним фондом України та Міністерством соціальної політики (щодо громадян, які мають податкові пільги);
- Синхронізувати (шляхом організації інформаційної взаємодії) бази даних ДПС із Державним земельним кадастром та Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та забезпечити доступ (або надання необхідного ІТ-інструментарію) відповідальним працівникам ОМС;
- Розширити інтеграцію податкових послуг у ЦНАП шляхом розміщення окремих працівників/підрозділів ДПС у ЦНАП (за ініціативою ОМС) та/або шляхом залучення адміністраторів ЦНАП до надання цих послуг через розширення/створення функціоналу у відповідних інформаційних системах (портал Дія, інформаційні системи ДПС тощо) для адміністраторів ЦНАП.
2. Ініціювати зміни до законодавства стосовно:
- передбачення надання деяких функцій чи додаткових повноважень ОМС щодо адміністрування місцевих податків;
- надання ОМС доступу до інформаційно-комунікаційної системи «Податковий блок» для отримання розширених даних про надходження місцевих податків і зборів;
- закріплення права ОМС звертатися до суду для стягнення заборгованості зі сплати місцевих податків;
- врегулювання питання щодо оподаткування незареєстрованих об’єктів нерухомості (недобудов).
3. Розглянути можливість державної підтримки у процесі надання додаткових повноважень щодо адміністрування місцевих податків і зборів ОМС:
- надати інституційну, технічну та кадрову підтримку громадам для виконання нових функцій чи повноважень;
- вдосконалити цифрові сервіси ДПС для автоматизації процесу адміністрування місцевих податків
Створити пілотний проект на державному рівні для опробування всіх зазначених ініціатив та аналізу результатів передачі деяких функцій чи повноважень щодо адміністрування місцевих податків і зборів.
Результати обговорення покликані стати поштовхом для подальших законодавчих змін у сфері адміністрування місцевих податків, що сприятимуть фінансовій спроможності громад.
Модерувала засідання круглого столу Тетяна Арсенюк, заступник виконавчого директора Всеукраїнської Асоціації ОТГ, координаторка платформи «Місцеві бюджети та фінанси».



