На Тернопільщині відбувся національний діалог «5 років нового територіального устрою України – виклики, стратегічні пріоритети і трансформація», під час якого обговорили здобутки децентралізації, основні досягнення та проблеми, що виникли за п’ять років після запровадження нового адміністративно-територіального устрою.
Олександр Корнієнко, народний депутат України, Перший заступник Голови Верховної Ради України, серед іншого сказав:
«Наш адміністративно-територіальний устрій, ухвалений в 2020 році, одразу пережив два великих краштести – перші місцеві вибори та пандемію. Потім – повномасштабне вторгнення. За цей час ми багато зрозуміли про наші громади. Ми оцінили їхню стійкість. Отже наступні 5 років реформи ми маємо розглядати як продовження засад, закладених ще на початку реформи, у 2014 році. При цьому потрібно пам’ятати, що ми зараз зовсім в інших реаліях, тому маємо враховувати сучасні виклики. Ми повинні не лише реагувати на проблеми, а вибудовувати довгострокові плани, проєктувати своє майбутнє. Так, ризиків і невизначеності сьогодні стало більше, але ми мамо пропонувати і орієнтуватися на той сценарій, який буде найкращим для місцевого самоврядування, а отже для жителів громад».

Олексій Рябикін, заступник Міністра розвитку громад та територій України, підтримав цю тезу, зазначивши:
«Україна - унікальна країна, яка в умовах триваючої війни продовжує реформи. Ми розуміємо, що якщо не будемо планувати свій розвиток, не будемо відновлюватися, люди не бачитимуть перспектив залишатися тут. З великою ймовірністю вони просто будуть шукати більш спокійного і зручного місця для життя. Тож наше спільне завдання - чути людей, чути їхні потреби і реагувати на них, показувати, що Україна здатна не лише тримати удар, а й ставати сильнішою, зручнішою, сучаснішою».

Він також презентував проєкт оновлення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (детальніше про це - в наступному матеріалі).
В’ячеслав Негода, голова Тернопільської обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації, сказав, що новий адміністративно-територіальний устрій пройшов іспит війною, довів спроможність громад і став міцною опорою держави в найтяжчі часи. Коментуючи важливість доповнення концептуальних підходів для продовження децентралізації, він зазначив:
«Українська модель організації територіальної влади базувалася і базуватиметься надалі на концепції децентралізації, концепції багаторівневого, демократичного місцевого самоврядування, в основі якого - територіальні громади. При цьому, як і раніше, впроваджуючи реформу, маємо пам’ятати, що без самоврядування ми не можемо побудувати децентралізовану державу, але без ефективної системи виконавчої влади ми не зможемо вибудувати ефективне місцеве самоврядування. Тобто має бути баланс влади на місцях і чітке розмежування повноважень та ресурсів».

Під час заходу учасники також обговорили необхідність подальшого вдосконалення територіальної організації влади країни, зокрема оновлення критеріїв спроможності територіальних громад та доцільність оптимізації адміністративно-територіального устрою на базовому рівні.
Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, серед іншого, зазначив:
«До оновлення адміністративно-територіального устрою маємо підходити зважено, враховуючи виклики, з якими зіштовхнулися різні території. Ми розуміємо, що не може бути однакових умов функціонування і конкурентоздатності, припустимо, на Львівщині та на Харківщині. Через релокацію бізнесу і внутрішню міграцію вкрай проблематично говорити про те, що в основі потенційної корекції адміністративно-територіального устрою можуть бути винятково критерії населення чи економічні дані. Тут треба орієнтуватися на більш сталі показники - наприклад, стан внутрішньої мережі надання послуг. І загалом мета і завдання держави зараз – це не створювати якісь масові укрупнення і корекції адміністративно-територіального устрою, а перш за все показати критерії потенційного укрупнення і працювати над підвищенням спроможності громад використовувати різні інструменти, усі можливості, щоб спробувати виправити ситуацію, якщо вони потрапляють під ці критерії».

Також в ході діалогу йшлося про бюджетну децентралізацію, забезпечення законності системи територіальної організації влади, моніторинг ефективності діяльності районного рівня, формування механізмів взаємодії між рівнями влади на новій основі, чітке розмежування повноважень між ОМС та виконавчою владою, нові можливості для органів місцевого самоврядування щодо співробітництва з європейським громадами, зокрема, за допомогою коштів європейських фондів через програму INTERREG Europe, а також організації співпраці громад України з громадами Литовської Республіки.

Відеозапис діалогу:
Захід відбувся за сприяння Тернопільської обласної військової адміністрації та за підтримки:
Приєднані зображення:
Теги:
законодавче забезпечення Олександр Корнієнко Віталій Безгін В'ячеслав Негода Олексій Рябикін регіональний розвиток
Джерело:
Портал «Децентралізація»
15 грудня 2025
Відібрано ще 11 проєктів для реалізації в межах фінансових угод з Європейським інвестиційним банком
Відібрано ще 11 проєктів для реалізації в межах...
Під головуванням заступника Міністра розвитку громад і територій України Олексія Рябикіна відбулось засідання...
15 грудня 2025
Наскільки громади готові до міжнародного партнерства та програм ЄС: прийміть участь у дослідженні
Наскільки громади готові до міжнародного...
Центр розвитку інновацій за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» проводить дослідження...
15 грудня 2025
Румунія – особливості планування регіонального розвитку
Румунія – особливості планування регіонального...
Як співвідносяться загальні правила, які встановлює ЄС для доступу країн-членів до коштів європейської політики...
15 грудня 2025
Перспективи для розвитку законодавства про службу в органах місцевого самоврядування
Перспективи для розвитку законодавства про...
На рівні держави й громад як під час війни, так і в мирному часі мають ефективно функціонувати управлінські апарати,...