Автор: Олександр Врублевський, експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад
Якщо запитати мешканців об’єднаної громади, хто в громаді головний, то отримаємо різні відповіді. Одні скажуть, що головним є голова, другі - що рада, а треті наголошуватимуть, що депутати місцевої ради. І у кожного буде своя правда, на яку знайдеться, хоча б один аргумент. Ті, хто вважають, що головним є голова, повідають, що назва посади походить від слова «головний» - і цим все сказано. Хто вбачає головною раду, обов’язково наголосить, що вона є органом влади і на її приміщенні присутній державний прапор. А ось ті, хто визнає головними депутатів, зауважать, що їх багато і вони обрані народом.
Необхідно пам’ятати!
В Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження органів місцевого самоврядування закріплено згідно з принципом розподілу владних функцій, а саме: окремо визначається компетенція самих органів – сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих органів, окремо посадових осіб місцевого самоврядування – сільського, селищного, міського голови.
Давайте розглянемо повноваження усіх претендентів на титул головного в громаді та спробуємо відшукати аргументи для його визначення.Під обсягом повноважень прийнято розуміти сукупну кількість прав та обов’язків конкретного суб’єкта владних повноважень, що визначають його правий статус, ступінь компетенції та місцезнаходження в ієрархії відповідних органів. При визначенні обсягу повноважень до уваги будуть братися не тільки кількість самих компетенцій, але й кількість сфер (галузей) суспільного життя, на які вони поширюються.
Повноваження депутатів. Дехто розглядає депутатів виключно як осіб, які мають право направляти депутатські звернення та депутатські запити, а також бути вхожими на законних підставах до владних кабінетів, де вирішуються важливі питання. Дійсно, депутати періодично відвідують різні компетентні органи, звертаються до їхніх посадових осіб з усілякими проханнями та клопотаннями. Однак повноваження депутата - це не лише можливість здійснювати законний тиск на відповідних суб’єктів владних повноважень для ухвалення ними того чи іншого рішення. Для представлення інтересів виборців депутат у своєму арсеналі має такий обсяг повноважень, реалізація яких дозволяє йому не тільки привертати увагу громадськості важливістю тих чи інших питань, а перш за все, знаходити оптимальні шляхи їх вирішення та приймати необхідні рішення. Для цього депутату, зокрема надано такі повноваження:
Як видно, депутат має досить вагомі повноваження, однак тут є одне «але». Воно полягає у тому, що:
Отже напрошується висновок, що депутати не можуть бути головними в громаді, оскільки значна частина повноважень, які вони здійснюють колегіально, належить відповідній раді як представницькому органу, до складу якої вони входять.
Повноваження сільських, селищних, міських рад. При визначенні повноважень рад законодавець застосував дуалістичний підхід, унаслідок чого ради отримали як власні повноваження, так і делеговані державою. Їх вичерпний перелік містить стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон №280/97-ВР).
Основний зміст належних раді повноважень полягає у тому, що вони можуть вирішуватися виключно на пленарних засіданнях ради. Це означає, що повноваження ради є обмеженими в часі, незалежно від їх кількості та кількості самих сфер (галузей) суспільного життя, на які вони поширюються. Іншими словами, рада не кожного дня і навіть не кожного тижня здійснює повноваження, віднесені законом до її відання.
Іншою особливістю повноважень ради є те, що ухвалені нею рішення, не можуть втілюватися в життя без участі інших спеціально створених органів місцевого самоврядування, якими є виконавчі органи ради.
Таким чином, рада хоча і наділена низкою вагомих повноважень для забезпечення важливих сфер життєдіяльності територіальної громади, утім висновок про те, чи слід раду вважати головною в громаді, можна буде зробити лише після розгляду повноважень решти претендентів.
Повноваження сільського, селищного, міського голови. Їх переважно визначено Законом №280/97-ВР (частина 4 статті 42), який передбачив, що голова:
Елементарний аналіз вказаних вище повноважень дозволяє принаймні зробити висновок, що постійна (щоденна) влада реально зосереджена в руках голови. Якщо поруч з цим ще й враховувати право голови зупиняти рішення ради та виконкому, то швидше за все, голову можна вважати досить вагомим претендентом на титул головного в громаді.
Повноваження виконавчого комітету. Виконавчий комітет (далі – виконком) може розглядати і вирішувати питання, що віднесені Законом №280/97-ВР (статті 27-39) до відання виконавчих органів влади. Нагадаю, що повноваження виконавчих органів поділяються на два види:
Відповідно до Закону №280/97-ВР повноваження виконавчого комітету поширюються на:
Отже, обсяг повноважень виконкому є значно більшим, аніж сукупність повноважень ради та голови разом взятих.
Відштовхуючись від цього, можна було б зробити висновок, що виконком є головним у громаді і припинити на цьому дискусію. Однак, як демонструє реальне життя, кількісного та змістовного виразу повноважень органів місцевого самоврядування та їх окремих посадових осіб не завжди виявляється достатньо, щоб визначити головного в громаді. Цьому є низка причин, однією з яких є тригілкова система стримування і противаг, яка має місце і в місцевому самоврядуванні. Розглянемо її сутність.
Гілка міського голови побудована за принципами владної вертикалі, яка передбачає, що голова: видає розпорядження, що не є нормативно-правовими актами; призначає і звільняє керівників виконавчих органів, комунальних установ і підприємств; здійснює поточний контроль за їхньою діяльністю; визначає основні напрямки та повноваження тощо.
Гілки ради та виконкому формуються через нормативне закріплення їх як вільних колегіальних органів, де рішення хоча і приймаються ними як колегіальними органами, однак до їх складу входять/можуть входити особи, які виконують відповідні службові обов’язки на громадських засадах. Рішення ухвалюються шляхом голосування через відкрите публічне обговорення). При цьому важливо пам’ятати, що чинне законодавство надає право ухвалювати рішення, обов’язкові до виконання на території юрисдикції відповідної ради, лише раду і виконком. Міський голова, маючи розпорядчі та адміністративні функції, може видавати розпорядження, які стосуються виключно процедурних питань – скликати, внести на розгляд, уповноважити, призначити, звільнити, відрядити тощо.
Варто знати!
Усі три гілки місцевого самоврядування перебувають під взаємним контролем. Рада за поданням голови створює виконком, а депутати при цьому не мають права вносити свої кандидатури. Рада через депутатів може лише підтримати чи відхилити запропоновані головою кандидатури. Голова скликає і головує на засіданнях ради та виконкому, формує їхній порядок денний, вносить на розгляд проекти рішень. Також голова має законне право своїм розпорядженням зупиняти рішення ради та виконкому. Рада має право розпустити виконком та достроково припинити повноваження голови. Виконком наділений функціями як органу місцевого самоврядування, так і повноваженнями органу виконавчої влади (наприклад, у сфері освіти, охорони здоров’я тощо). Виконком одночасно і координує, і контролює діяльність «людей голови» як членів колегіального виконавчого органу, заслуховує звіти керівників виконавчих органів, що входять до складу апарату ради, керівників комунальних підприємств, установ тощо.
На завершення зазначу, що за певних обставин голова чи виконком все ж таки може домінувати з-поміж інших органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб. Зокрема, голова може бути реально головним у громаді за таких обставин:
За певних обставин у громаді може домінувати й виконком, а саме:
P.S. Додаткові запитання автору публікації можна поставити на Форумі старост http://forum.decentralization.ua
Теги:
староста аналітика староста стаття DESPRO Олександр Врублевський
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
26 листопада 2024
Молоді потрібні знання і віра у власні сили: досвід громад Житомирщини
Молоді потрібні знання і віра у власні сили:...
Українська молодь у громадах потребує знань і уваги до своїх потреб, а інколи ще й невеличкого поштовху, щоб повірити...
26 листопада 2024
«Інтеграція до ЄС – це довга дорога. Треба мати...
25-26 листопада відбувся Другий щорічний Львівський форум муніципального партнерства. Цьогоріч подія...
26 листопада 2024
29 листопада - вебінар «Що таке «Шкільний громадський бюджет» та «Громадський бюджет на дитячі мрії»
29 листопада - вебінар «Що таке «Шкільний...
Як зробити освіту ще ближчою до дітей та громади. 29 листопада 2024 року о 14:00 розпочнеться вебінар...
26 листопада 2024
У Кропивницькому обговорили впровадження реформи старшої школи
У Кропивницькому обговорили впровадження...
21 листопада у Кропивницькому відбулося громадське обговорення реформи старшої школи, організоване Міністерством...