Система доходів місцевих бюджетів України побудована з урахуванням необхідності забезпечення державного та місцевих бюджетів відповідними ресурсами для виконання своїх видаткових повноважень. З урахуванням принципу субсидіарності, фінансування видатків здійснюється з відповідних обласних чи районних бюджетів або з бюджетів місцевого самоврядування (міських, об’єднаних територіальних громад, селищних, сільських). Зважаючи на це, за кожним рівнем бюджету закріплені джерела доходів, які розподіляються на ті, що повністю надходять до відповідних бюджетів та ті, які зараховуються до державного та місцевих бюджетів відповідно до встановлених нормативів.
Бюджетним кодексом України визначено, що доходи бюджету – це податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, плату за надання адміністративних послуг, власні надходження бюджетних установ).
Доходи бюджету класифікуються за такими розділами:
Податковими надходженнями визнаються встановлені законами України про оподаткування загальнодержавні податки і збори та місцеві податки і збори.
Неподатковими надходженнями визнаються: 1) доходи від власності та підприємницької діяльності; 2) адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної господарської діяльності; 3) інші неподаткові надходження.
Доходи від операцій з капіталом – це доходи від продажу капітальних активів (основних фондів, державних запасів і резервів, землі).
Трансферти – кошти, одержані від інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних організацій на безоплатній та безповоротній основі. Склад доходів державного бюджету визначено статтею 29 Бюджетного кодексу Україні.
Окремі особливості справляння та зарахування певних видів доходів також можуть визначатися законом про Державний бюджет на відповідний рік.
Склад доходів різних рівнів місцевих бюджетів та нормативи зарахування доходів до відповідних бюджетів визначаються Бюджетним кодексом:
Види міжбюджетних трансфертів визначені у статтях 96 та 97 Бюджетного кодексу. Напрями та особливості використання окремих видів субвенцій встановлені статтями 102-105 Бюджетного кодексу.
З урахуванням змін, які набули чинності у 2018 році, експертами Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та SKL International) підготовлено інформаційно-методичні матеріали «Джерела доходів місцевих бюджетів (2018 рік)».
Теги:
Джерело:
Прес-центр ініціативи "Децентралізація"
07 січня 2025
Реабілітація в Охтирці та сміттєпереробна лінія...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
07 січня 2025
Зі складського приміщення і роздягальні – до...
Авторка: Марія Булейко (Марковська) 11 квітня 2022 року в усіх закладах загальної середньої освіти Чернігова...
07 січня 2025
Еразмус+ для України-2025: покроковий гайд для новачків
Еразмус+ для України-2025: покроковий гайд для...
Завершення року і початок нового – це старт сезону можливостей у сфері грантів та проєктів. В рамках інформаційної...
07 січня 2025
Закон про народовладдя на рівні місцевого...
Президент підписав Закон №3703 щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування (законопроект №7283) про...